Lufen Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 som sikkert mange andre her inne så har jeg et par psuer og en haug med vifter liggende rundt omkring på rommet, og nå som det er så varmt hadde det vært greit å kunne bruke viftene til kjøling av rom istedet for at de skal samle støv. så da lurer jeg på om det finnes noen strømforsyning som gjør om fra 230V til 12v? eller det viftene bruker og som også har den 3 pins kontakten som datavifter bruker? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Biltema har ihvertfall billige 12V adaptere. Ellers tror jeg datavifter er en smule små og pinglete. Et PC-kabinett er en smule mindre enn et soverom/stue/etc. Lenke til kommentar
razer Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Alle vanlige pc-strømforsyninger har 12v. + på Gul og - på Svart... Er det ATX psu må du jumpstarte den(se i verktøykista), er det AT(gammel type) er det en av/på bryter. Du kan også bruke en 12vdc fra f.eks clasern, så lenge du ikke overbelaster den.. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 vet at disse viftene ikke er noe særlig, men et par 120mm vifter dytter jo en del luft da, tipper det blir en 4-6 vifter (altså nesten ikke noe belastning) Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Hmm... har du altså planlagt å bruke viftene til å kjøle ned rommet? Eller til å blåse på deg? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 begge deler ,de skal stå i vinduet og blåse på meg og inn i rommet (mest på meg da) Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 2 måter de kan være til nytte på: 1. Du setter en 120mm vifte i en ventil, kommer ikke til å kjøle noe serlig, men du får jo fortere inn frisk luft. 2. Du kan på en eller annen måte feste de til skjermen din og rette dem mot deg! Skal vedde på at du har 12V adapter liggende og slenge et eller annet sted i huset ellers så kan du jo legge en kabel (haha - tenk toalett) ut ifra kabinettet ditt til der du skal ha viftene! Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 12v adapter er det dårlig med her i huset, altså det må kjøpes, det jeg hadde tenkt er å plasere viftene i vindus karmen og ha åpent vindu og la dem blåse inn i rommet (derfor vil jeg helst ha eget adapter på viftene og ikke jumpstarte en psu, da det bare blir kabel spagheti (haha, toalettet igjen)) Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 På denne årstiden oppnår du i allfall ikke mye kjøling ved å blåse luft inn, er det sol blir det nok bare varmere... Eneste dette duger til er i såfall å få frisk luft... Lenke til kommentar
Flames Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Du sparer nok penger på å heller kjøpe ei vanlig bordvifte. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Du sparer nok penger på å heller kjøpe ei vanlig bordvifte. Hvordan kan han spare penger på å KJØPE noe når han kan lage noen av material han allerede har? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 hvordan det ja flamea? viftene har jeg fra før, samme med psuer, trenger bare en måte å koble det sammen på Lenke til kommentar
destroyy Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Sett 2 120mm vifter mot deg som du har viftestyring på (det har jeg gjort) å lag gjennomtrekk (det har jeg også gjort) det funker fett Fikk 10 grader mindre på pc, var liksom oppe i 71 når jeg spilte Lenke til kommentar
e321 Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 hvordan det ja flamea? viftene har jeg fra før, samme med psuer, trenger bare en måte å koble det sammen på OK, for og koble de sammen tar du(hvis viftene ikke har molex kontakt) pluss på gul og minus på sort kontakt ifra psu'n: ((vifte)) ----rød----> BRYTER<---gul----/psu ((vifte))-----sort----------sort-------------/psu Jumpstart psu'n, og viften snurrer(forhåpentligvis )! Lenke til kommentar
Frodehf Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) Asso du tar ein svart og ein raud leidning fra psu en, så kobler du viftene paralellt på den kretsen. Så setter du på ein bryter mellom pinne 14 og 15 på atx kontakten. Da jumpstarter du PSU en og slår den på. Bilde finner du her: Guide om jumpstarting med psu finner du her http://overklokking.no/diverse/stromforsyninger.html Endret 5. august 2004 av Frodehf Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Han bør heller bruke sort og gul på vifta for å få den til å gå på full guffe. (Rød er 5 volt). Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 men for å få dette litt bedre da (litt sikerer da jeg ikke alltid er like forsiktig med ting som ligger på pulten, så går det ann å kjøpe en vifte styring eller noe og bruke den isteder for å ødelegge kontaktene på viftene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå