Gå til innhold

Knivstikkingen på trikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

And yet the fool started arguing with his old torn arguments and the discussion went another round around the table :p

seriøst; mener du at det er mange rasister på høyresida?(Ja/Nei) spør om mening, ikke grunn. Grunnen hadde uansett vært så påvirket av svada at jeg ikke hadde lest den.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

olsen; "Communism has only killed 100 million people, let's give it another chance." - var det noen vise amerikanere som sa.

 

Er ikke rasistisk å si at alle utlendinger er kriminelle. Uttrykket rasisme har desverre blitt til noe så alt for altomfattende. Det er ett omgrep som av venstresiden har blitt vridd til å gjelde for mer enn etnisitet, noe som er svært skuffende..

 

Straks noen går inn for å kritisere en annen kultur (for eks. islam/kommunisme etc.) så får man slengt i trynet at man er rasist. Går det ikke sn å kritisere noe så grunnleggende som en kultur er det noe seriøst gale i vårt samfunn.. Alle vet at det finnest gode og dårlige kulturer/systemer(etc.) i vårt samfunn.. Nazisme og kommunisme er blandt de verste, sosialisme er hakket bedre, kapitalisme & liberalisme er bedre etc...

 

rasisme, syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres hudfarge, religion, kultur osv.

Lenke til kommentar
Er ikke rasistisk å si at alle utlendinger er kriminelle.

Jo, det er det. Eller, uansett hva du velger å kalle det, så er det like ille. Det er en feilaktig, stygg generalisering, mye på linje med, nettopp, rasisme.

 

Uttrykket rasisme har desverre blitt til noe så alt for altomfattende. Det er ett omgrep som av venstresiden har blitt vridd til å gjelde for mer enn etnisitet, noe som er svært skuffende..

 

Som sagt, vi er neppe enige her, men jeg gidder ikke ta en debatt på det. Det er ditt ord mot mitt. Jeg vil derfor kun poengtere at et utsagn står som like ille, uansett om du velger å se på det som rasistisk eller ikke.

 

Straks noen går inn for å kritisere en annen kultur (for eks. islam/kommunisme etc.) så får man slengt i trynet at man er rasist. Går det ikke sn å kritisere noe så grunnleggende som en kultur er det noe seriøst gale i vårt samfunn..

 

Ingen hindrer deg i å kritisere kulturen, det er det at kritikken er feilaktig (f.eks "alle muslimer er voldelige terrorister") som gjør det rasistisk eller hva du måtte velge å forskjønne det med. Jeg driter i om du kritiserere eller roser opp i skyene, utsagnet står for seg selv.

 

Alle vet at det finnest gode og dårlige kulturer/systemer(etc.) i vårt samfunn.. Nazisme og kommunisme er blandt de verste, sosialisme er hakket bedre, kapitalisme & liberalisme er bedre etc...

 

Der forsvant all seriøsiteten din. "Sosialisme er ille, men [fyll inn høyreideologi] er bra". Dette er IKKE noe alle hverken "vet" eller støtter deg i. Godta at folk har forskjellige synspunkter, og ha LITT mer vidsyn bare så du ser at andres synspunkter kan være vel så relevante, selv om de ikke nødvendigvis støtter opp om DINE tanker og meninger. Du ødela for deg selv med det utsagnet der.

 

rasisme,  syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres hudfarge, religion, kultur osv.
Lenke til kommentar
rasisme,  syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres hudfarge, religion, kultur osv.

HalTan: Der fikk vi definisjonen; da ser du at jeg har rett ;)

 

PS: Kommunisme er bra; gjennomførselen fungerer ikke fordi mennesker ikke er perfekte.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
HalTan: Der fikk vi definisjonen; da ser du at jeg har rett ;)

Jeg har aldri sagt jeg nødvendigvis støtter det respektive utsagnet, Zephyr, jeg har bare poengtert at definisjonene sitter løst her, og at definisjonene egentlig ikke spiller noen rolle. Utsagnet står for det utsagnet sier, enten om det er diskriminerende, rasistisk, eller generalsierende, gjerne alle tre.

Lenke til kommentar
Nazisme og kommunisme er blandt de verste, sosialisme er hakket bedre

Gidder ikke svare på alt vaset ditt.. Men følte sterkt for å svare på akkuratt dette punktet. Vi er da ihvertfall enige om at noen kulturer er bedre enn andre ikke sant? Og at sosialisme for eksempel er bedre enn kommunisme/nazisme? (Det beviser bare att noen kulturer er bedre enn andre, så får vi heller ta i en annen tråd hvorvidt kapitalisme/liberalisme er bedre, men at systemene vi har i vesten er utvilsomt bedre enn islamisme/sharia/etc. er ikke den minste tvil om)

Lenke til kommentar
Vaset ditt..

:roll: :roll: :roll:

 

Men følte sterkt for å svare på akkuratt dette punktet. Vi er da ihvertfall enige om at noen kulturer er bedre enn andre ikke sant?

 

Sett fra et 100% egoistisk-subjektivt synspunkt setter jeg enkelte kulturer høyere enn andre, ja.

 

Og at sosialisme for eksempel er bedre enn kommunisme/nazisme?

 

Personlig setter jeg sosialisme høyere enn både nazisme og kommunisme, ja, det betyr ikke at andre gjør det. Å påstå at det er "allmenn viten" at "liberalisme er bedre enn sosialisme", vel, DET ER VÅS. For øvrig setter jeg ikke kommunisme og nazisme i samme bås, noe enhver oppegående person heller ikke gjør. Nazismen er i bunn og grunn en rasediskriminerende, overnasjonalistisk ideologi, Kommunisme, derimot, handler om likhet, og diskriminerer ingen i forhold til andre (ingen forfordeles). Du kan sikkert dra inn om all elendigheten både kommunisme og nazisme har "forårsaket", vel, i Kommunismens favør snakker det IKKE for ideologien, ideologien "Kommunisme" snakker her for seg selv, ikke sett i forhold til hva den har utrettet i praksis/misbruk. I motsetning er nazismen en ideologi som legitimerer folkemord basert på diskriminering av sionister og andre "laverestående raser".

Lenke til kommentar

Kommunisme, derimot, handler om likhet, og diskriminerer ingen i forhold til andre (ingen forfordeles).

Artig påstand.. Diskriminerest ikke intelektuelle med deres oppfinnelser på grunnlag av at alle skal ha lik inntekt etc.? Får oppfinsomme folk lov til å starte egne bedrifter? Eller blir de dratt ned i gjørma iblandt resten av folket?

 

Er ikke DET diskriminering?

Lenke til kommentar

Nå kommer jeg jo litt sent inn i debatten, men jeg prøver meg likevel..

 

Prazor; Jeg reagerer litt på at du sier at kristendommen er en religion som fritt kan tolkes, i motsetning til Islam. Jeg stusser også over at du ser på Bibelen som vennligere enn Koranen.

 

5 Mosebok 25

11 Når menn er i strid med hverandre, og den enes hustru kommer til og vil hjelpe sin mann mot den som slår ham, og hun rekker hånden ut og griper om hans blusel,

12 da skal du hugge hennes hånd av, du skal ikke spare henne.

 

For å si èn ting først. Jeg er ikke religiøs (men bl.a ferdig utdanna religionslærer).

 

Jeg har lest mye i bibelen for å finne ut hva kristendommen bygger på. Jo mere jeg leser, jo mindre forstår jeg. Ikke klarer jeg å finne ut hvor de kristne henter ut det "gode" budskapet.. Jeg har diskutert lenge med kristne om det at Gud ikke er beskrevet som god på en forståelig måte på noe sted i bibelen..

 

Kristendommen, Islam og Jødedommen er jo faktisk den samme religionen frem til Abraham. Med Abrahams sønner skilles Islam bort. Jødedommen og Islam er identiske til år 0.

 

Det er jo flere retninger innen Islam på samme måte som det er innen Kristendommen. Det er også stor forskjell på hvor bokstavelig de hellige bøkene blir tolket i de forskjellige religioner. Fra de mildeste til de ekstreme, alle religionene har de forskjellige nyansene.

 

Det er viktig å ikke trekke for raske slutninger eller å generalisere når man diskuterer vanskelige spørsmål..

Lenke til kommentar

Kommunisme, derimot, handler om likhet, og diskriminerer ingen i forhold til andre (ingen forfordeles).

Artig påstand.. Diskriminerest ikke intelektuelle med deres oppfinnelser på grunnlag av at alle skal ha lik inntekt etc.? Får oppfinsomme folk lov til å starte egne bedrifter? Eller blir de dratt ned i gjørma iblandt resten av folket?

 

Er ikke DET diskriminering?

Det som er artig er at du ikke klarte å lese mellom linjene når jeg brukte kursiv for å markere i forhold til andre. Jeg er selv ingen kommunist, men ditt syn på kommunisme og nazisme som to like onder er rett og slett galt. I praksis kan de godt sammenlignes, men da sammenligner du ikke Marxist-kommunisme og nazisme, da sammenligner du Stalinist-kommunisme og nazisme.

 

EDIT: Og jeg takker dypt og inderlig til karamba for et godt innspill.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Kommunisme har drept noen-og-hundre-millioner mennesker, det sier nok for min del, og det blir sidestilt med nazismen. Jeg forstår ikke hvordan det norske samfunn kan sitte og se på raddiser som prøver å godtgjøre ett slikt samfunnssystem som aldri har vist seg å fungere i praksis. Det har bare med å gjøre at

- nazismen har vist sitt onde mot Norge

- kommunismen har ikke vist sitt onde, totalitære regime mot Norge

Lenke til kommentar
Kommunisme har drept noen-og-hundre-millioner mennesker, det sier nok for min del, og det blir sidestilt med nazismen. Jeg forstår ikke hvordan det norske samfunn kan sitte og se på raddiser som prøver å godtgjøre ett slikt samfunnssystem som aldri har vist seg å fungere i praksis. Det har bare med å gjøre at

- nazismen har vist sitt onde mot Norge

- kommunismen har ikke vist sitt onde, totalitære regime mot Norge

Det er en stor forskjell på teoretisk kommunisme og kommunisme i praksis under en gal leder....

 

PS: hvorfor er det dette vi disluterer? hadde vel blitt omtrent like mye knivstikking på trikker under en hvilken som helst politisk retning... Det er kultur og religion som kanskje kunne ha reddet noen...

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Kommunisme har drept noen-og-hundre-millioner mennesker, det sier nok for min del, og det blir sidestilt med nazismen. Jeg forstår ikke hvordan det norske samfunn kan sitte og se på raddiser som prøver å godtgjøre ett slikt samfunnssystem som aldri har vist seg å fungere i praksis. Det har bare med å gjøre at

- nazismen har vist sitt onde mot Norge

- kommunismen har ikke vist sitt onde, totalitære regime mot Norge

OG JEG GJENTAR:

 

Du kan sikkert dra inn om all elendigheten både kommunisme og nazisme har "forårsaket", vel, i Kommunismens favør snakker det IKKE for ideologien, ideologien "Kommunisme" snakker her for seg selv, ikke sett i forhold til hva den har utrettet i praksis/misbruk.

 

Teori - Praksis. To forskjellige ting.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...