Gå til innhold

Knivstikkingen på trikken

Anbefalte innlegg

Jeg ser flere henger seg opp i at personen var en "utlending". Det er i mine øyne lite relevant.

Det som kunne være interesant er hvilken kultur / religion mannen tilhører.

omglol :!:

Det her må nesten kunne kåres til tidenes dummeste utsagn. Om du virkelig tror at det her har NOE som helst med kultur/religion å gjøre er du faen meg dummere enn hva du tidligere har klart å bevist

Kultur har faktisk veldig mye med saken å gjøre. Folk har et annet syn på mange saker i andre kulturer. Kultur er blant annet formet av religion.

Jeg ser også helst at du roer ned påstandene om at noen er dumme bare fordi de har en annen vinkling på noe enn deg. Det kan like godt være du som er den dumme i en situasjon som denne ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kultur har faktisk veldig mye med saken å gjøre. Folk har et annet syn på mange saker i andre kulturer. Kultur er blant annet formet av religion.

Eg vil heller si at kultur former tolkningen av relegion og hvilke skrifter som skal legges vekt på. Husk at kristendommen var noe helt annet for bare 100 år siden. Mye islamsk tolkning er ikke kommet så langt ennda, men den er i ferd med å modernisere seg...

Andre ting som også har mye å si er hva innvandrere har opplevd i hjemlandet sitt. Krig er fks. en dårlig innvirkning...

Lenke til kommentar

Hva med kristne og ateistiske øst-europeere? Vi har en ikke ubetydelig mafia fra vårt ulykkelige naboland i øst. De burde være godt representert på kriminalitetsstatistikken og de er utlendiger....

Sofokles har alt spurt hvem ofrene er...?

Før var gamle damer redd for å bli slått ned av unge menn på gata fordi unge menn sto for så godt som all gatevold, bare at de aldri slo ned gamle damer, men hverandre...

Lenke til kommentar
Det blir tullete å tro at det er sammenheng mellom kriminalitet og religion.

Hvorfor det? Hvis kulturen eller religionen din inneholder formaninger om hvordan du skal leve (og hvilken kultur / religion gjør ikke det?), OG du prøver å leve tilsvarende er det jo åpenbart at dette påvirker dine handlinger.

Lenke til kommentar
Hva med kristne og ateistiske øst-europeere? Vi har en ikke ubetydelig mafia fra vårt ulykkelige naboland i øst. De burde være godt representert på kriminalitetsstatistikken og de er utlendiger....

Poeng... Er særlig negativ til de som selger jenter sliker at norske menn kan betale for å voldta dem... (for å uttrykke det slik)

Selvfølgelig er gjerningsmannen her en det har klikka for. Alle som utøver vold annet enn i selvforsvar har det klikka for spør du meg.

Desverre er det slik for mange at de har det mye bedre i fengsel i Norge enn å være der de kom i fra. Det er vel generelt slik at "taper"-gruppene i samfunnet har lettere for å falle til kriminaliteten. Kanskje det hjelper om vi begynner med å kalle ikke-etniske nordmenn for nordmenn i stede for å omtale de som innvandrere hele tiden?

Lenke til kommentar
Greit nok, men sett at denne mannen hadde vært kristen, hadde da mannens religion hatt noe å si? NEI, og det har heller ikke noe å si at han er muslim, kommer ifra et muslimsk land/område.

Det er vel heller ingen som har sagt at sånn er det. Det er noen som spekulerer i det, eller er interessert i å se statistikk på det. Avisartikkelen nevner heller ikke religionen til drapsmannen utenom at det er ganske tydelig. Jeg kunne gjerne likt å se statistikk som viser kriminalitet og ikke minst drap og som sorterer både ofre og gjerningsmenn ut i fra religion/kultur. Og med det mener jeg ALLE religioner og ikke bare muslimer. Hvorfor er du så i mot at det forskes på den slags? For alt du vet så kan det hjelpe til å forebygge problemet hvis det eksisterer!

Lenke til kommentar
Det blir tullete å tro at det er sammenheng mellom kriminalitet og religion.

Hvorfor det? Hvis kulturen eller religionen din inneholder formaninger om hvordan du skal leve (og hvilken kultur / religion gjør ikke det?), OG du prøver å leve tilsvarende er det jo åpenbart at dette påvirker dine handlinger.

Står det noe der om at religion ikke påvirker dine handlinger?

Anyways: Knivstikkemannen er en psykisk syk ulovlig innvandrer (hørte jeg nettopp på radioen), så jeg kan ikke se at det er noen andre enn han selv som er skyld i dette. Ingen lover Norge kan innføre (unntatt sinnsyk grensekontroll) hadde stoppet denne mannen. Ikke en kul tanke forsåvidt... :ermm:

Edit: radioen tok feeeiiil :----((

Endret av nr.4
Lenke til kommentar
Dette er vel den mest omfattende og nyeste statestikken som er tilgjengelig. Undersøkelsen er fra 2000 og tallene fra slutten av 90-tallet. Det er rimelig ferskt i forskningssammenheng.

http://www.ssb.no/emner/03/05/rapp_200018/rapp_200018.pdf

dette var litt interessant:

Statistikk over gjerningspersoner viser at det ble registrert 25 gjerningspersoner per 1 000 innbyggere i innvandrerbefolkningen

i 1998. Til sammenligning var antallet 16 per 1 000 innbyggere i befolkningen ellers. Det er særlig høy

andel gjerningspersoner blant ikke-vestlige innvandrere.

Jeg synes også følgende var litt interessant, selv om det kanskje ikke er like relevant til denne saken:

Nordmenn og ikke-vestlige innvandrere som ble tatt for en forbrytelse, fikk stort sett samme type rettslige reaksjoner,

men ikke-vestlige innvandrere ble oftere frikjent og møtt med henleggelse.

EDIT: Jeg tenkte det ville være lurt å nevne at jeg ikke har lest hele dokumentet det er snakk om, men kun utvalgte biter.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Those nG'z :hmm:

Seriøst, begynner å få nok av de. Er selv Bosnisk/Italiensk og mi mor jobber på asylmottak i Lillesand. Hun fortalte meg i går at det er nesten alltid er problemer med Somalere. De krever spesiell behandling og mer penger enn andre. Hn fortalte også en historie :

To menn fra somalia som har vært på asylmottaket ønsket besøk fra en som var på asylmotakk i Bodø. Det var selvfølgelig greit så lenge han som kom fikk stempla papirer på at han reiste fra Bodø og fikk stempla her i Kristiansand når han annkom. Han var her ei uke og det var ingen problemer inntil dagen han reiste.

Da voldtok han en 14 år gammel gutt og tok pengene hans. Lokalbefolkningen der i Lillesand hadde visst kommet med høygafler og fakler (Shrek anyone?) og ville ha alle somalere vekk.

Et annet problem er at de vil ikke omgås med norske folk, men kun med folk fra somalia. Og de lager ofte bråk i de husene de får tildelt av staten. De nekter i tillegg å gå på skole og lære seg det norske språket pga de er muslimer og de må følge koranen. Nordmenn er i tillegg "fiender" for noen av de.

Hvorfor komme her til Norge hvis du skal hate nordmenn og vil ikke være en del av samfunnet? Helt forferdelig. Når du kommer her som utenlending må du rette deg etter lover og samfunnet, og ikke minst folket på en god måte.

Endret av VeXx
Lenke til kommentar
' date='04/08/2004 : 20:54'] Hva med å importere fredlige, godt utdannede personer i stedet for psykiske vrak :hmm:?

Vi trenger da ikke slike som VeXx beskriver :angry:

Vel.. strengt tatt så kunne norge klart seg uten deg og...

;)

Eg tror det som har veldig mye å si på disse voldelige folkene er at de har opplevd masse dritt for å si det mildt. Som igjen har innvirkning på hvordan de oppfører seg. Hvis eg ikke tar feil så har folk som har blitt utsatt for vold større sjangs for å utøve vold. Det disse folka trenger er psykisk behanding... Men hvis de neketer både det og annen hjelpe fra stateten så kan de neste dra synes eg og.... ikke helt sikker der. :hmm:

Får sette meg bedre inn i det før eg gjør opp en mening...

Lenke til kommentar

Så nettopp sommeråpent på NRK, der var det intervju med en fyr som hadde verv i somalermiljøet etc. blaBLABLA. Fyren hadde faktisk noen svært gode poenger: Det somalske miljøet har liten til ingen kulturell oppfatning av psykiske problemer. Det er ikke et tema i den grad det er en folkesykdom for oss nordmenn, rett og slett. Derav kan det rett og slett være medvirkende at kulturelle betingelser "hindrer" somalere i å søke hjelp. Jeg sier ikke at det er en direkte årsak, men det virker logisk nok. Samtidig skal det også vektlegges at mange av disse menneskene kommer fra krigsherjede land, de kommer kanskje fra en oppvekst der vold er en natuurlig del av hverdagen, eller i alle fall en naturlig del av "lærdommen". Volden ÈR en løsning i en krigssituasjon. Å ha med seg den ballasten videre kan være farlig. Det er klart, dette utvikler seg over tid, og mennesker med problemer kan ha dette boblende i seg i evigheter, når man i så måte er indoktrinert med vold, er det klart at vold kan virke som en løsning. Slik er det med alle mennesker, vi tyr til en utvei. Mannen, somalier, svenske eller hva annet han måtte være, er opplagt syk, og hans kulturelle bakgrunn KAN ha en viss innvirkning, det samme gjelder hans mulige (sannsynelige) bakgrunn fra krigsherjede områder.

:shrug:

Lenke til kommentar
Å ha opplevd vold selv er ingen grunn til å utføre vold på andre. Enkelt og greit!

Eg tviler egentlig litt på at tenker sånn:"Hmm... nå har eg opplevd vold, da bør faen meg eg gjøre litt vold på andre!" ..... fungerer ikke sånn.

Pedoofter blir ofte pedofile selv..

Mobeofre blir ofte mobbere selv...

osv...

ikke 100% sikker på denne, også mulig at det er en dårlig samenligning men du tar poenget. Alså, tenk deg at du er 7 år og folk tvinger deg til en gerilija leir og lærer deg til å drepe(i en alder av 7)... det gjøre noe med en... Vil eg si..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...