Gå til innhold

Knivstikkingen på trikken

Anbefalte innlegg

:roll: Du har ikke tilfeldigvis hørt om sultkatastrofer forårsaket av dårlig økonomisk planlegging, en enorm forurensning, etc.? Faktum er at kommunisme som økonomisk system stopper all innovasjon og alle muligheter for produktiv verdiskapning. Sentralisert planlegging får dessuten store negative konsekvenser – som sultkatastrofer – når planleggerne gjør feil valg. I et fritt økonomisk system vil risikoen derimot fordeles på flere, slik at om noen gjør feil valg går det ut over dem selv, ikke andre.

Det er ditt ord mot en kommunists ord. Enkelt og greit. Og jeg tror ikke vi blir enige uansett, dessuten hører ikke denne debatten hjemme her. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(skulle resonomentet ditt holde, PelsJakob, måtte man hatt et styresett hvor den kommunistiske teorien var fulgt fra a til b. Et slikt eksempel har vi vel ikke så mange av)

Det er umulig å omsette kommunistisk teori i praksis, ganske enkelt fordi teorien er håpløst gal. Man kan sammenlikne med en teori om at dersom man kaster en stein opp i luften skal den aldri komme ned på bakken igjen. Det kommuniststatene har gjort, er å forsøke på nettopp dette, og kastet steinen opp i luften. Men hver eneste gang har de funnet ut at steinen faller ned på bakken.

Lenke til kommentar
Det er helt riktig. Kristendommen er skrevet av mange forskjellige profeter, og det er uenighet om hvilke bøker som skal inkluderes i Bibelen. Koranen er derimot skrevet av Gud. Dette gjør at kristne står ganske fritt når det gjelder å tolke Bibelen; Koranen skal derimot følges, ikke tolkes.

Bibelen ble ikke skrevet av profeter. Den omhandler riktignok endel profeter, men disse har ikke skrevet noe.

Det er vel absolutt belegg for å si at Bibelen går som "Guds ord", selv om sammensettingen av hvilke skrifter som skulle utgjøre boken først ble gjort på et pavemøte flere hundre år e.kr.

Nei, det er akkurat dét det ikke gjør. Sjia og sunni er for eksempel ikke to forskjellige syn på islam, men to forskjellige syn på arverekkefølgen etter Muhammed.

Det er mange retninger innen islam. De har alle forskjellige skikker og regler. Hvor strengt de følger Koranen og Surene er like forskjellig som hvordan de Kristne følger bibelen.

Lenke til kommentar

Bibelen kommer like mye fra Gud som Koranen gjør det, pennen ble ført av et menneske men dette var inspirert av den hellige ånd, som er den tredje person i gud. Det er ikke lov og trekke noe fra(jfr.en tøddel) Guds ord, heller ikke legge noe til. Den ultimate straff venter den som gjør det.

Men nå har vi kommet litt vekk ifra hva dette skulle handle om.

Trikk nr 17 med mer.(men ikke så veldig mye mer)

Endret av mantra17
Lenke til kommentar
Bibelen ble ikke skrevet av profeter. Den omhandler riktignok endel profeter, men disse har ikke skrevet noe.

Hva i all verden!? Hvor er det du har studert religion om jeg tør å spørre? Nå er du fullstendig på bærtur her, Bibelen er riktignok skrevet, det vil si "hugget inn i en stein" om du vil - av folk som drev på dette for tusenvis av år siden. Men de som forfattet, eller skrev Bibelen var derimot apostler, profeter etc...

Fysj og fysj... :nei:

Lenke til kommentar
rasisme,  syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres hudfarge, religion, kultur osv.

Jeg er uenig i at rasisme skal innebefatte religion, da dette er et personlig valg og ikke noe man ikke kan noe for.

Lenke til kommentar
Hva i all verden!? Hvor er det du har studert religion om jeg tør å spørre? Nå er du fullstendig på bærtur her, Bibelen er riktignok skrevet, det vil si "hugget inn i en stein" om du vil - av folk som drev på dette for tusenvis av år siden. Men de som forfattet, eller skrev Bibelen var derimot apostler, profeter etc...

Fysj og fysj... :nei:

Oj.

Nå har du jo skrevet "etc" som du i ettertid sikkert kan trekke det meste ut av, men...

Det er litt skummelt å være så bastant og fordømmende når man tydelig ikke har gjort leksa si.

Isralittene overleverte historier muntlig i mange hundrede år. Historiene ble overlevert fra generasjon til generasjon.

Etterhvert ble historiene skrevet ned. Den eldste skrevne "bibelteksten" man har er fra rundt år 70 e.kr. De ble funnet i 1947 i Kumran ved Dødehavet (Dødehavsrullene). Dette er en av de tekstene som ble brukt i skriftsamlingen som ble til det vi kjenner som Gamletestamentet. Nedskrivingen av de gammeltestamentlige historiene begynte på 300 f.kr i Alexandria, og var ferdig i år 70 e.kr.

Rundt år 60 begynte arbeidet med å samle Kristus-fortellingene til et kronologisk skjema og skrive dette ned. Det var ikke apostlene selv, men kristus-tilhengere som gjorde denne jobben. Skriftsamlingen ble først slik vi kjenner den i dag rundt år 367 e.kr da Biskop Athanasius av Alexandria listet opp de kristne hellige skrifter (27 i det nye testamentet i tillegg til gamletestamentet fra år 70).

Jeg vet ikke hvor nøye jeg skal gå inn i det, men hverken profetene eller apostlene skrev ned "sine" historier. Historiene overlevde muntlig i mange hundre år før de ble skrevet ned. De som til slutt utgjorde det vi kjenner som Bibelen er 66 "kanoniske" skrifter. I tillegg har man de 13 apokryfer og en rekke pseudopigrafer som inneholder utfyllende informasjon om de bibelske fortellinger slik som Adam og Evas liv osv.

Det du sier at -"hugget inn i stein" har du nok fått fra historien om de 10 bud og Moses. Bibelhistoriene ble ikke hugget i stein, men skrevet på pergamentruller.

Det blir spennende å høre hvordan du vil overbevise meg om at jeg er "på bærtur"...

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor nøye jeg skal gå inn i det, men hverken profetene eller apostlene skrev ned "sine" historier. Historiene overlevde muntlig i mange hundre år før de ble skrevet ned. De som til slutt utgjorde det vi kjenner som Bibelen er 66 "kanoniske" skrifter. I tillegg har man de 13 apokryfer og en rekke pseudopigrafer som inneholder utfyllende informasjon om de bibelske fortellinger slik som Adam og Evas liv osv.

Dersom dette stemmer, viser jo det bare at kristne står fritt til å tolke Bibelen, ettersom den ikke er skrevet av Gud, og ikke engang av profeter, men av mennesker som har hørt noen historier fra andre. Koranen er derimot skrevet av Gud i egen høye person.

Lenke til kommentar
Det er mange retninger innen islam. De har alle forskjellige skikker og regler. Hvor strengt de følger Koranen og Surene er like forskjellig som hvordan de Kristne følger bibelen.

Så vidt jeg vet, er det to viktige retninger innenfor islam: sjia og sunni. I tillegg har man Ahmadiyya, men denne retningen ansees som kjettersk av andre muslimer. Ifølge mine leksika har sunni og sjia henholdsvis 85% og 15% andel av muslimer.

Når du prater om «mange retninger innen islam», regner jeg da med at du mener retninger innenfor sjia- og sunniislam. Utdyp gjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...