Gå til innhold

Knivstikkingen på trikken


Anbefalte innlegg

Slik er det med alle mennesker, vi tyr til en utvei. Mannen, somalier, svenske eller hva annet han måtte være, er opplagt syk, og hans kulturelle bakgrunn KAN ha en viss innvirkning, det samme gjelder hans mulige (sannsynelige) bakgrunn fra krigsherjede områder.

 

Forsåvidt enig. Vanligvis er det HELT galt å ta alle under samme kam, men mi mor jobber ikke på asylmottak for ingenting, hun ønsker å hjelpe utlendinger som har hatt en hard oppvekst fordi hun selv vet hvordan det er, MEN når hun sier at det er slikt med et flertall somalere må det bety noe. Selvsagt at de er vant med det i sitt land.

 

Hvordan skal du få ett menneske til å lære om vanlig folkeskikk og kultur når mennesket nekter å gå på skole, lære seg språket også videre, også videre....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet om somaliere som er utrolig arbeidsomme, hyggelige og hjelpsomme, jeg har lest om somaliere som dreper og jeg har sett det på TV. Folk er forskjellig! I tillegg så er det jo gjerne slik at fattigdom og elendighet ofte fører til vold og kriminalitet. Jeg tror man ville sett ett klarere trekk om man sammenlignet kriminalitetsstatistikken for fattige og rike enn mellom utlendinger og "etniske nordmenn".

 

Ang. VeXx siste spørsmål, så vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om dette er ett særlig problem blant somaliere eller om det rammer tilfeldig da jeg bare har VeXx sitt ord på at hans mor sier at det er slik.

Lenke til kommentar
Kultur har faktisk veldig mye med saken å gjøre. Folk har et annet syn på mange saker i andre kulturer. Kultur er blant annet formet av religion.

Eg vil heller si at kultur former tolkningen av relegion og hvilke skrifter som skal legges vekt på. Husk at kristendommen var noe helt annet for bare 100 år siden. Mye islamsk tolkning er ikke kommet så langt ennda, men den er i ferd med å modernisere seg...

Andre ting som også har mye å si er hva innvandrere har opplevd i hjemlandet sitt. Krig er fks. en dårlig innvirkning...

I ferd med å modernisere seg? Sludder og vrøvl.. Du kan jo se hvilken veg det går i enkelte områder av Pakistan nå.. Statsministeren kjemper en febrilsk kamp mot galne islamister som vil innføre barabariske sharia lover.

 

Hvor mange plasser har sharia blitt fjernet i midtøsten i de siste årene? Er bare ett par ti-år siden Iran fikk Sharia innført demokratisk valgt. (Noe som da medfører totalitært diktatur i form av Islamske lover).

 

..og til dere som tviler så sterkt på at Islam er en trussel mot rasjonell tenking og vesten, vel, ta en titt på denne listen over Islamske angrep mot vestlige mål. Det er nok ikke bare 11. september og terrorbombingen i madrid det er snakk om..

http://personal.ashland.edu/~jlewis8/Terror%20Chronology.htm

 

Islam er en voldelig religion/kultur, og har alltid vært det. Kan bare se på hva deres hellige Mohammed gjorde for å spre den Islamske religionen sin. Taktisk slakting av ikketroende og kristne.

Lenke til kommentar
Islam er en voldelig religion/kultur, og har alltid vært det. Kan bare se på hva deres hellige Mohammed gjorde for å spre den Islamske religionen sin. Taktisk slakting av ikketroende og kristne.

Hørt om Korstogene? Vet du hvordan kristendommen spredte seg i Norge? Vet du at kristendommen har en SVÆRT voldelig historie?

Lenke til kommentar
Islam er en voldelig religion/kultur, og har alltid vært det. Kan bare se på hva deres hellige Mohammed gjorde for å spre den Islamske religionen sin. Taktisk slakting av ikketroende og kristne.

Hørt om Korstogene? Vet du hvordan kristendommen spredte seg i Norge? Vet du at kristendommen har en SVÆRT voldelig historie?

Er en helt annen sak..

 

Mohammed er omtalt som hellig, alt han gjør er RETT ifølge Islam.. Du kan ikke ta til orde mot hva Mohammed har gjort... Alt som står i Koranen er Mohammeds ord..

 

Kristendommen er en religion som står mye mer åpen for forskjellige tolkninger. Bibelen er skrivet på "andrehånds-fortellinger"(eller hvordan jeg skal uttrykke det). Noe Koranen IKKE er.. Alt som står i koranen er "RETT" ifølge religionen..

 

Korstogene står det så vidt jeg vet ikke noe om i bibelen heller? Tar jeg feil?

 

Uansett så er poenget at kristendommen har sekularisert seg til en svært stor grad. Noe jeg tror Islamske stater aldri vil klare.. (hadde skjønt vært ønskelig og fint om dem hadde klart det)

Lenke til kommentar
Er en helt annen sak...

Både ja og nei. Jeg er i hvert fall litt lei av folk som tror at kristendommen ikke har svin på skogen, for DET har den definitivt.

 

Mohammed er omtalt som hellig, alt han gjør er RETT ifølge Islam.. Du kan ikke ta til orde mot hva Mohammed har gjort... Alt som står i Koranen er Mohammeds ord..

 

Kristendommen er en religion som står mye mer åpen for forskjellige tolkninger. Bibelen er skrivet på "andrehånds-fortellinger"(eller hvordan jeg skal uttrykke det). Noe Koranen IKKE er.. Alt som står i koranen er "RETT" ifølge religionen..

 

Ingen muslimer jeg har møtt i Norge følger det prinsippiet på noen måte. :shrug: Ikke alle muslimer (det vil si, langt fra alle) følger koranen slavisk, selv om det er "rett".

 

Korstogene står det så vidt jeg vet ikke noe om i bibelen heller? Tar jeg feil?

 

Korstogene fant sted lenge etter bibelen, poenget mitt var, som sagt over, at kristendommen også har sine svin på skogen. Det blir gjort mye skit i religionens navn (Islam, Kristendom, osv), det betyr dog ikke at det represeneterer religionen og/eller majoriteten av de religiøse godt. Ekstremist-islamister er en liten fraksjon muslimer, ikke en nasjon.

Lenke til kommentar

Majoriteten av muslimer bor i Midtøsten. Klart noen her i Norge klarer å sekularisere seg(de ser hvordan fri handel, teknologi & rasjonell tenkning etc. er det beste alternativet), men det jeg snakket om var Islamske stater i midtøsten som neppe vil klare å sekularisere seg. Og så har vi da de som er såpass hjernevasket at de fortsetter å følge religionen her til lands.. Jeg kjenner også ett par stk. som har Islam som religion, som klarer å integrere seg, men så vet jeg og om en HEL STOR SLANT som ikke gjør det minste forsøk på det..

 

Vi husker alle hvordan Islamister nermest danset i gatene i Oslo etter 11. september...

 

Klart Kristendommen har sine svin på skogen, men det er langt ifra sammenlignbart med hvordan Islam er konstruert og fungerer. Kristendommen er åpen for flere tolkninger, det er ikke Islam. Bibelen legaliserer ikke korstogene eller hellig krig. Noe koranen gjør, siden det Mohammed gjør, som er beskrivet i koranen, nemlig å slakte ned folk for islams utbredelse blir godtatt. Ergo, den godkjenner hellig krig (jihad).

 

Kristendommen har forsåvidt ett bud som lyder som så..

6. Du skal ikke slå i hjel.

 

Ikke tolk meg feil her, jeg er imot all irrasjonell tenkning, inkludert kristendommen. Men jeg mener kristendommen er en mye mer akseptabel og sekularisert religion som kan fungere i ett moderne samfunn. Jødedommen as well. Vi vet alle hvilken land som ligger i spissen når det gjelder teknologi, medisin etc. og hvilken "statsreligioner" de har..

Lenke til kommentar

Jeg føler at Prazor følger en sær logikk;

 

En muslim dreper en kristen = ALLE MUSLIMER DREPER KRISTNE!

En liten gruppe muslimer kjemper for sharia lover = ALLE MUSLIMER ER GÆRNE SHARIA TILHENGERE!

Det kristne Europa slaktet muslimer for fote, det kristne Europa fåkket grenser, land, nasjoner og system i midt-østen OSV OSV = Det er en annen sak . . .

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Majoriteten av muslimer bor i Midtøsten. Klart noen her i Norge klarer å sekularisere seg(de ser hvordan fri handel, teknologi & rasjonell tenkning etc. er det beste alternativet), men det jeg snakket om var Islamske stater i midtøsten som neppe vil klare å sekularisere seg.

Så innbyggerene i Iran er stort sett ekstremistmuslimer?

 

Og så har vi da de som er såpass hjernevasket at de fortsetter å følge religionen her til lands.. Jeg kjenner også ett par stk. som har Islam som religion, som klarer å integrere seg, men så vet jeg og om en HEL STOR SLANT som ikke gjør det minste forsøk på det..

 

La oss skille mellom "å følge religionen" og "å følge religionen slavisk". Ekstremistmuslimer er ikke det største problemet her til lands, tviler egentlig på at du kan legge Islam til grunne for de fleste sosiale problemer som eksisterer i innvadrermiljøene.

 

Vi husker alle hvordan Islamister nermest danset i gatene i Oslo etter 11. september...

 

Egentlig ikke. :ermm:

 

Klart Kristendommen har sine svin på skogen, men det er langt ifra sammenlignbart med hvordan Islam er konstruert og fungerer. Kristendommen er åpen for flere tolkninger, det er ikke Islam. Bibelen legaliserer ikke korstogene eller hellig krig. Noe koranen gjør, siden det Mohammed gjør, som er beskrivet i koranen, nemlig å slakte ned folk for islams utbredelse blir godtatt. Ergo, den godkjenner hellig krig (jihad).

 

Som sagt, muslimer flest er vel ikke så slaviske i forhold til religionen sin.

 

Ikke tolk meg feil her, jeg er imot all irrasjonell tenkning, inkludert kristendommen. Men jeg mener kristendommen er en mye mer akseptabel og sekularisert religion som kan fungere i ett moderne samfunn. Jødedommen as well.

 

Du er imot irrasjonell tenking? :lol: Likevel generaliserer du som bare det. Les olsens innlegg^^.

 

Vi vet alle hvilken land som ligger i spissen når det gjelder teknologi, medisin etc. og hvilken "statsreligioner" de har.

 

Landene som står sterkest er lite styrt av religion.

Lenke til kommentar

Og vi vet alle hvilke land som lå i spissen når det gjaldt språk og matematikk for noen hundre/tusen år siden. Av dette tror jeg man kan trekke slutningen at økonomi og hegemoni har mye mer å si for teknologisk utvikling enn hva religion har. Om du da ikke tror at religion lammer hjernen da.

Lenke til kommentar

Ok, svarer punkt for punkt her på hver del du quota..

 

1.) Sharia-styret ble demokratisk valgt, og etter hva jeg var det vel bare to alternativer, og de hadde vel et rimelig bra flertall..

 

2.) Dette er jo ren spekulering. Men jeg tror at muslimske leveregler/kultur har noe å si ang. probleme som er iblant de muslimske innvandrermiljøene. De har tross alt levd i ett land med strenge islamske lover, hvor islam gjennomsyrer alle gjøremål i livet. Det finnest regler for hvordan ALT skal gjørest i koranen. Her kan vi diskutere i all evighet. Og jeg er trøtt :p

 

3.) Mener å huske at muslimer uttrykte dette i Oslo også, finner ikke artiklene nå.. Men her har vi ihvertfall palestinere som danser i gatene.. (tok kanskje litt hardt i)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/09/11/281268.html

 

4.) At det er shariastyre i så og si alle muslimske stater hvor de fleste muslimer bor, beviser det motsatte av hva du mener..

 

5.) Generaliserer jeg?! Hvor har jeg sagt at alle muslimer dreper hver levende sjel? Om du leser inlegget mitt ovenfor, så ser du at jeg sier at noen klarer å sekularisere og integrere seg, men svært mange ikke klarer dette... (og da snakker vi om muslimer i vesten)

 

6.) Landene har stort sett statsreligion, men de har klart å sekularisere seg, og det er nemlig stort sett kristne stater og Israel (USA har som kjendt ikke noen offisiel statsreligion, skjønt flertallet er kristne). Altså, ikkemuslimske stater..

 

God natt, arbeidsfolk må sove..

Endret av Prazor
Lenke til kommentar
Jeg ser flere henger seg opp i at personen var en "utlending". Det er i mine øyne lite relevant.

 

Det som kunne være interesant er hvilken kultur / religion mannen tilhører.

omglol :!:

 

Det her må nesten kunne kåres til tidenes dummeste utsagn. Om du virkelig tror at det her har NOE som helst med kultur/religion å gjøre er du faen meg dummere enn hva du tidligere har klart å bevist

Helt enig Thoufiend, ditt svar kunne nesten kåres til tidenes dummeste utsagn.

 

Jeg kan godt lære deg å bruke rasjonell tenkning, og vil da ta en timelønn på 150kr. Denne evnen kommer vanligvis naturlig i 14-20 års-alderen, men man kan da tydelig se at du ikke har lært å bruke den.

 

Så jeg vil anbefale deg å unnskylde blacktower for din kommentar.

Lenke til kommentar
1.) Sharia-styret ble demokratisk valgt, og etter hva jeg var det vel bare to alternativer, og de hadde vel et rimelig bra flertall..

Men hva tror du folk mener om Shariastyret i dag? Folk flykter i hopetall fra Iran og bosetter seg gjerne i vesten. Iranere i vesten har faktisk rykte på seg for å være svæært arbeidsomme, og det ligger mye stolthet i akademisk suksess. Mye på linje med kinesere i vesten.

 

2.) Dette er jo ren spekulering. Men jeg tror at muslimske leveregler/kultur har noe å si ang. probleme som er iblant de muslimske innvandrermiljøene. De har tross alt levd i ett land med strenge islamske lover, hvor islam gjennomsyrer alle gjøremål i livet. Det finnest regler for hvordan ALT skal gjørest i koranen. Her kan vi diskutere i all evighet. Og jeg er trøtt :p

 

Tja, om vi ser på eksempelet med Iran så stemmer det ikke... :shrug: Mange som flykter fra disse landene til besten gjør det nettopp fordi de vil komme unna det fundamentalistiske styret. Jeg tror nok voldsherjing og generellt kultur spiller en større rolle.

 

3.) Mener å huske at muslimer uttrykte dette i Oslo også, finner ikke artiklene nå.. Men her har vi ihvertfall palestinere som danser i gatene.. (tok kanskje litt hardt i)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/09/11/281268.html

 

Du mener vel det. "Muslimer"... smak på det. Det kan godt hende en gærning eller to uttrykket sin glede over 9/11 i Oslo, og det stemmer såa absolutt at det finnes muslimer som ikke fatter at det er en stor tragedie på link linje med tragediene i deres hjemland. Men folk danset så definitivt ikke rundt i Oslo-gatene. Enkeltmennesker... Du tok nok veldig hardt i.

 

4.) At det er shariastyre i så og si alle muslimske stater hvor de fleste muslimer bor, beviser det motsatte av hva du mener..

 

Tror nok ikke de aller fleste innbyggerene støtter opp om fundamentaliststyret som trykker de helt ned i jorda. :shrug: Dette varierer naturligvis.

 

5.) Generaliserer jeg?! Hvor har jeg sagt at alle muslimer dreper hver levende sjel? Om du leser inlegget mitt ovenfor, så ser du at jeg sier at noen klarer å sekularisere og integrere seg, men svært mange ikke klarer dette... (og da snakker vi om muslimer i vesten)

 

Ja, det gjør du, dog noe indirekte. Du trekker slutningen at Koranen sier man skal føre hellig krig mot Kristendommen, samtidig som du forteller oss at muslimer følger koranen. Hvorfor driver ikke muslimer flest helllig krig da?

 

"Islam er en voldelig religion/kultur, og har alltid vært det." <--

 

6.) Landene har stort sett statsreligion, men de har klart å sekularisere seg, og det er nemlig stort sett kristne stater og Israel (USA har som kjendt ikke noen offisiel statsreligion, skjønt flertallet er kristne). Altså, ikkemuslimske stater..

 

Jeg skal ikke gå inn på hvorfor vestlige land sitter på toppen av kransekaka, jeg...

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Kristendommen er en religion som står mye mer åpen for forskjellige tolkninger. Bibelen er skrivet på "andrehånds-fortellinger"(eller hvordan jeg skal uttrykke det). Noe Koranen IKKE er.. Alt som står i koranen er "RETT" ifølge religionen..

Okej, denne har jeg sett flere ganger, og jeg vil gjerne opplyse om en ting. Min kristne venninne sier at den hellige ånd grep inn i menneskene som skrev bibelen og dikterte ord for ord, og dermed skal alt som står følges.

 

Mitt eget personlige inntrykk (som jeg vet godt ikke stemmer universelt) er altså at bibelen blir tolket mer ordrett enn koranen. Dette er fordi jeg kjenner/vet om flere kristne enn muslimer, men hadde lyst til å få fram et poeng.

Lenke til kommentar
4.) At det er shariastyre i så og si alle muslimske stater hvor de fleste muslimer bor, beviser det motsatte av hva du mener..

 

Javel...?

 

Saudi-Arabia (Mekka og Medinas forsvarer) og Iran (Teokrati skapt av en revolusjon i 1979) har Sharia.

 

Befolkningsmessig er Saudi-Arabia en liten drittstat.

 

Folkerike, muslimske land:

 

Indonesia

Pakistan

Egypt

Iran

Tyrkia

Bangladesh

 

Av disse praktiserer kun Iran Sharia, mens Pakistan snuser på deler av den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...