Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Full eller halv duplex?

Anbefalte innlegg

Hei, sitter her og synes internetten går litt tregt, fikk tips om at det kan være en innebygd router i adsl modemet, og at jeg kan åpne porter i den slik at det kanskje går raskere. Men jeg har ikke peil i det hele tatt når det gjelder det.

Grunnen til at det kan være router i modemet er at jeg bare kan putte lan kabelen rett i fra modemet i dataen, og vips er jeg på nettet, uten noen oppkoplingsknapp eller noe, heh dårlig forklart men.

Uansett det EGENTLIGE spørsmålet mitt, hva burde jeg bruke? halv eller full duplex? og hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på deg :)

Hvilken Internettleverandør har du? Har du NGT har du trolig en ruter. Har du Telenor er det store sjanser for at det ikke er innebygd ruter i modemet. Hvordan det er med andre leverandører vet jeg ikke. Finn ut hva adsl-modemet ditt heter, så kan man sikker undersøke mer.

Full duplex er det beste. Dette betyr at du kan sende og motta samtidig (f.eks slik en telefon virker). Med halv duplex kan du bare sende/motta en vei (f.eks en walkietalkie).

Lenke til kommentar

En gang i (tele)teknologiens barndom, så betydde full duplex at man måtte bruke to trådpar. Men dette er ikke lenger tilfelle, fordi man ved å bruke to frekvenser kan sende og motta på ett trådpar full duplex. Det betyr ikke at man ikke lenger bruker bruker to trådpar for full duplex, bare at man ikke . Så glem trådpar, det er teknologien som bestemmer om noe er/kan være full duplex.

ANSI-standarden for ADSL bruker to frekvenser, 3.4-138KHz for duplex (upstream eller downstream) overføring og 138-1100 KHz er reservert for downstream. Det at ADSL er asymetrisk, betyr ikke at den er halv duplex. Det betyr at maksimal hastighet opp og ned er ulik.

Som en kuriosa, så kjøres det ofte en tredje frekvens på det samme trådparet til enten ISDN eller analog telefoni. Det er derfor vi bruker en splitter.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens, var inne på den sia jeg linka til.

Og heh, halvveis inn i konfigurasjonen av modemet så jeg at det ikke var Thomson modem det stod om, men noe helt anna, som hadde samme navn som mitt, så internettet funka ikke i noen minutter, måtte restarte både data og modem :-(

Men dælk som jeg er så får jeg ikke lasta ned på DC++, men på bitorrent går det, merkelige saker ...

Lenke til kommentar
En gang i (tele)teknologiens barndom, så betydde full duplex at man måtte bruke to trådpar. Men dette er ikke lenger tilfelle, fordi man ved å bruke to frekvenser kan sende og motta på ett trådpar full duplex. Det betyr ikke at man ikke lenger bruker bruker to trådpar for full duplex, bare at man ikke . Så glem trådpar, det er teknologien som bestemmer om noe er/kan være full duplex.

ANSI-standarden for ADSL bruker to frekvenser, 3.4-138KHz for duplex (upstream eller downstream) overføring og 138-1100 KHz er reservert for downstream. Det at ADSL er asymetrisk, betyr ikke at den er halv duplex. Det betyr at maksimal hastighet opp og ned er ulik.

Som en kuriosa, så kjøres det ofte en tredje frekvens på det samme trådparet til enten ISDN eller analog telefoni. Det er derfor vi bruker en splitter.

Helt korrekt... :thumbup:

Og hvis man går inn og ser på egenskaper for nettverkskortet ditt - så har man valget Full Duplex, Halv Duplex og Auto. Bare sett den til Auto - så vil teknologien velge det som er korrekt overføring. Du oppnår ingenting ved å sette denne på Full Duplex.

Lenke til kommentar
Og hvis man går inn og ser på egenskaper for nettverkskortet ditt - så har man valget Full Duplex, Halv Duplex og Auto. Bare sett den til Auto - så vil teknologien velge det som er korrekt overføring. Du oppnår ingenting ved å sette denne på Full Duplex.

Det er vel ikke helt riktig. Jeg har vært borti mange NIC / Routere / ADSL modem som ikke takler at den står på Autosense, noe som har ført ti lustabi llinje. Mye bedre å sette hastigheten til 10Mbit Full Duplex. 10mbit fra modem til PC er uansett overkill, så det at du setter ned hastigheten på nettverkskortet vil ikke føre til noe prestasjonsreduksjon

Lenke til kommentar
Det er vel ikke helt riktig. Jeg har vært borti mange NIC / Routere / ADSL modem som ikke takler at den står på Autosense, noe som har ført ti lustabi llinje. Mye bedre å sette hastigheten til 10Mbit Full Duplex. 10mbit fra modem til PC er uansett overkill, så det at du setter ned hastigheten på nettverkskortet vil ikke føre til noe prestasjonsreduksjon

Bortsett fra en stor flaskehals på lokalnettet for de som bruker router med switch, og har flere maskiner koblet til routeren. Hvis ikke utstyret takler full hastighet, send det tilbake til leverandøren. For de som kjører rent ADSL-modem eller har bare en maskin tilkoblet, så vil denne reduksjon av hastigheten selvfølgelig ikke spille noen rolle. Min erfaring er uansett att ustabilt 100 Mbps, som oftest er forårsaket av dårlige/defekte kabler og kontakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...