Gå til innhold

Vår hellige Discworld-tråd

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg oppretter en egen tråd for den rimelig spektakulære serien. Jeg tenkte det til tider kunne være greit å samle generelle småsaker om hele Discworld-universet ett sted. Post gjerne nyheter, kommentarer, gode tilbud på Discworld-bøker, spørsmål, osv. her.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får vel begynne selv.

Jeg har lest den første boken (i den grad den kan kalles "første" -- i hvert fall den første som ble skrevet), The Colour of Magic. Eller ikke. Jeg har lest den på norsk, da kalt Magiens farge. Så, har oversettelsene lidd et stort kvalitetstap, eller? Har oversetterene (les: mange forskjellige, veldig variert kvalitet?) lykkes i å overføre humoren til norsk?

Jeg likte boken veldig godt på norsk. Det var ikke akkurat verdens morsomte bok, men jeg fikk meg en virkelig pen latter flere ganger. Jeg synes humoren var veldig lik Douglas Adams sin humor, bare litt sjeldnere. Men så har jeg lest Adams på engelsk og Pratchett på norsk, så det blir kanskje litt feil å sammenligne?

Og hva bør man lese? Man kan jo begynne masse forskjellige steder, ettersom det er flere forskjellige "serier" innad serien. Det er vel også enkeltstående bøker. Hva bør man lese først? Hva bør jeg gå videre på?

Og, for å nevne det igjen, på hvilket språk bør de leses?

Lenke til kommentar
Og hva bør man lese? Man kan jo begynne masse forskjellige steder, ettersom det er flere forskjellige "serier" innad serien. Det er vel også enkeltstående bøker. Hva bør man lese først? Hva bør jeg gå videre på?

Og, for å nevne det igjen, på hvilket språk bør de leses?

For å ta det først: Bøkene bør helt klart leses på engelsk. Oversetterne har gjort en heroisk innsats - men mange av poengene er uoversettelige.

Generelt sett vil jeg si at de tre-fire første bøkene i serien er mindre morsomme en det neste dusinet bøker. Pratchett har en sterk progresjon i sin skriving: Han starter med å skrive bøker som er rene parodier/satirer over fantasygenren, for deretter å parodiere flere og flere elementer fra den virkelige verden. Eksempelvis "Wyrd Sisters" (Shakespeare), "Witches Abroad" (sydenreiser), "Pyramids" (Det gamle Egypt), "Small Gods" (religion).

I bøkene har har skrevet i de siste to-tre årene er humoren mer i bakgrunnen igjen - bøkene har nå fått en sterkere alvorlig og mørk undertone; ganske sterke Charles Dickens tendenser egentlig.

Av de enkeltstående seriene i serien, har jeg med tiden fåt mest sans for bøkene hvor man følger vaktstyrken/politiet i Ankh-Morpork, med bøkene hvor man følger heksene Nanny Ogg og Granny Weatherwax på en mer eller mindre delt førsteplass.

Om du kun har lest den første boken; har du mye å glede deg til.

Avslutter med et lite sitat fra Witches Abroad: "A vampire is known to rise from the crypt, the grave and the dead. But never from a cat's stomach."

Lenke til kommentar

Det beste tipser er å ikke begynne meg bok 1 og 2 (Colour of Magic og Light Fantastic), siden de er ganske mye mindre interessante enn alle de andre bøkene. Du bør lese dem før du leser "Interesting times", siden Rincewind og Foureyes (?) møtes igjen der, og det er de bok 1 og 2 stort sett handler om. Bok 1 og 2 MÅ leses i riktig rekkefølge, siden bok 2 begynner der bok 1 slutter.

Boka "Small Gods" og "Pyramids" kan leses mer eller mindre når som helst, de har ingen stor kobling til resten av universet. Small Gods er veldig bra, og bør definitivt leses så raskt som mulig.

Liker best bøkene med heksene, men bøkene om The Watch er på en god andreplass. Liker rettningen TP har nå, liker at han skriver kritisk. I disse tidene bør man muligens lese Jingo en gang til. Siste voksen-DW-bok, "Monstrous Regiment" er også veldig bra.

Hvis man har lest alle de voksne DW-bøkene, kan man fint gå over til barne-DW-bøkene. De er gode, og bygger ut DW-universet enda mer. Leste sist "Wee Free Men", som er fantastisk morsom. Har også lest "Maurice and his educated rodents", og har tenkt til å bestille de siste 2 barnebøkene snart. (Mulig det bare er en.)

Kirikiri

Lenke til kommentar

Ahh!! Discworld!

Eg forstår godt at du ikkje synst dei var verdas mest morosame bøker når du las dei på norsk. Bøkene har skikkeleg britisk humor, og der er massevis av ordspel som er bortimot umogelege å oversetje.

Elles so har eg hatt eitt problem med alle Terry Pratchett-bøkene eg har prøvd å lese. Dei er so utruleg vanskelege, tunge og treige i byrjinga. Spesielt føler eg at det går 100 sider før eg forstår kven som er hovudpersonane, og kva historia eigentleg handlar om. Fleire som har hatt dette problemet? Synst SPESIELT at den første boka eg las (Carpe Jugulum) var forferdeleg vanskeleg å kome seg igjennom. Måtte byrje på den 3 gongar før eg kom igjennom. Men når eg først hadde lest 150, var eg like hekta på Discworld som ein heroinmisbrukar.

Andre som har hatt desse problema?

Lenke til kommentar

Problemet med f.eks. Carpe Juglum er at du bør nesten ha lest minst et par av de foregående hekse-bøkene, for å skjønne alle sammenhenger. Det samme gjelder for de siste bøkene om the Night Watch, man bør ha lest de første her også.

Kort oversikt over bøker som begynner en ny linje:

The Colour of Magic / Light Fantastic: Om Rincewind, wizzard. Starten på Discworld, og litt om Unseen University. (Kan gjerne leses når man har lest et par av de andre, synes nå jeg.)

Equal Rights: Introduserer Granny Weatherwax og mer om Unseen Uni, men er også litt stand alone.

Mort: Ordentlig intro av Death, men kan leses ganske for seg selv, men må leses før Reaper Man, Hogfather og Thief of Time.

Wyrd Sisters: Første om heksene, dvs Granny Weatherwax, Nanny Ogg og Magrat. Bør leses før Witches Abroad, Lords and Ladies, Maskerade og Carpe Juglum.

Guards, Guards: Første bok om The Night Watch, og bør leses før Men at arms, feet of clay, Jingo, Night Watch og Monstrous Regiment. Og også Carpe Juglum, hvis jeg ikke husker feil.

Mer Rincewind / Unseen University: Sourcery, Eric, Interesting Times, The Last Continent, The Fifth Elephant.

Og bøker som egentlig bare hører til, og ikke bør leses før du har lest de 6-7 første: Moving Pictures, Soul Music, The Truth.

Bøker som handler om "utkant-Discworld": Small Gods og Pyramids.

Greit å gå gjennom denne listen, oppdagen til min store skrekk at noen av bøkene ikke sto i hylla like vel! Må gå på jakt i morgen.

Det geniale med Discworld-bøkene er at du endelig får litt bruk for evt trivia du har lært om div ting. Lords and Ladies blir mye bedre etter å ha lest A Midsummer Night's Dream, Soul Music blir bedre etter å ha hatt grundige forelesninger i pop-musikkens historie (fikk på lærerskolen), Moving Pictures blir bedre etter å ha sett en del filmer fra 70 og 80-tallet og Maskerade blir best hvis man kan litt om musikaler. Spesielt de siste bøkene, dvs fra Witches Abroad og utover refererer til så utrolig mye i vår verden at de faktisk blir bedre når man har vokst litt og skjønt litt mer av livet, enn hvis man kun leser dem når man er 16.

Kirikiri

Lenke til kommentar

er selv en flittig leser av Discworld bøkene

har selv lest:

Color of Magic

Light Fantastic

Mort

Equal Rites

Wyrd Sister

Jingo

Feet of Clay

The last Continent

Guards,Guards

Sourcery

Hogfather

+sett filmene (som bør ses etter at en har lest bøkene)

jobber nå iherdig med Moving Pictures

---------------------------------------------------------------------------

noen som vet om det kommer flere filmer, eller har en god side der det står noe om Discworld??

Mvh Animal (Frustrert lederskap)

Lenke til kommentar

Det er aldri laget noen skikkelige filmer basert på noen av Discworld-bøkene etter hva jeg kan se. Det er vel laget et par små TV-serier ut av Wyrd Sisters og Soul Music, men bortsett fra det er det lite Discworld-universet har blitt oversatt til, sett bort fra et par dataspill.

Disse TV-seriene er animert og ingen storsatning akkurat, men det ser ut til at folk ble fornøyde, da de spesielt var veldig tro mot bøkene. Er det disse to du har set`? Noe mer også?

Terry Pratchett og Neil Gaimans Good Omens kommer dog på film i en ganske nær fremtid. Ikke det at det er relatert til Discworld-verdenen, men det lover i hvert fall godt med tanke på den oppmerksomheten Pratchett sannsynligvis vil få om filmen blir vellykket. Jeg regner med det bygger opp sjansen for at flere av hans verk blir filmatisert. Good Omens er skrevet for film av selveste Terry Gilliam. Det ble vel opprinnelig sagt at han skulle regissere også, men det er tydeligvis litt usikkert akkurat nå.

Men vi venter i spenning. Jeg skal i hvert fall prøve å få lest Good Omens før filmen kommer. Det skulle vel vært før utgangen av 2004, men det ser svært mørkt ut. Prosjektet har foreløpig en liten pause uten navn på noen skuespillere, regissør, osv.

Lenke til kommentar

ja det er Wyrd sister og Soul Musikk jeg har sett

men ikke kom og si at spillene er dårlige, for de var konge! :love: !

er vel også laget en god del Tegneserie hefter også..

men gleder meg om det kommer mer filemer..

jeg suntes de var faktisk ganske bra egentlig!

Lenke til kommentar

Det ser ikke slik ut, nei. Filmen er vel skrevet ferdig av Gilliam, men siden det ikke er utnevnt noe særlig folk og ingen skuespillere, har ikke produksjonsprosessen kommet noen særlig vei. Litt tålmodighet...

Men hvis du titter innom siden dens på IMDB innimellom, er du oppdatert. (Der ser du at prosjektet er "stalled for time being".

Jeg må få lest boka snart da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dumt sp.mål:

Noen som gidder å ta seg bryet med å forklare en stakkar hva bøkene handler om i utgangspunktet? Virker litt interresant (på desperat leting etter flere bøker å lese...)

siden du liker WoT og anen fantsy vill du sikkert elske discworld

lukk øynene (etter du har lest resten av posten)

forestill deg en skilpadde, oppå skilpadden står det 4 enorme elfanter.

det ser ut som elefantene har noe på ryggen, nei det kann ikke være,

jo det er det: en gigantsk skive med havsom konstant renner ut over kanten, enorme kontinenter og i mitten et enormt og usansynlig bratt fjell.

du skjønner tegnia, på et sted som dette kan absolutt alt skje, og det gjør det.

Lenke til kommentar

BTW

jeg ble akkurat ferdig med Gards Gards (ok da, jeg inrømmer det titlen er i lovens navn det er vanskelig å oppdrive de engelske lydbøkene)

jeg har nå lest alle bøkene kronologisk til denne (pluss reaper man siden jeg fant den på engelsk)

jeg har intrykk av at de bare blir bedre og bedre.

mine favoritter er Reaper man og Pyramides men Gards Gards var også bra (som alle funker bra enkeltstående, men vent med Reaper man til duu har lest minst et par andre bøker)

hvem kan fortelle meg om boken magiske marits og hans gløgge gnager (magnificent marits and his educated rodants eller noe sånt)

han er referert til i Reaper man , men den er ikke nevnt som en discworld bok.

Lenke til kommentar

"The Amazing Maurice and His Educated Rodents" handler om en katt, Maurice, en gutt og en haug med rotter som har bodd litt for lenge i søplehaugen utenfor Unseen University...

From Publishers Weekly (Amazon.com)

For this outrageously cheeky tale, British writer Pratchett pairs a dynamite plot with memorable characters a group of intelligent rats sporting such monikers as Hamnpork, Big Savings and Darktan (they've been foraging in the University of Wizards' garbage dump and come up with "the kind of name you gave yourself if you learned to read before you understood what all the words actually meant"), plus a "stupid-looking kid" with a flute and a criminal kitty mastermind named Maurice. The motley con artists' pied piper scam is highly successful until the rats develop a conscience. Reluctantly, they agree to one final heist, but in the town of Bad Blintz things go horribly, hilariously wrong. First, they're twigged by Malicia Grim (granddaughter and grand-niece of the Sisters Grim), then they encounter a pair of conniving rat-catchers, a real pied piper and an evil something lurking in the town's cellars. They triumph, of course, and there's even a glimmer of redemption for the deliciously self-centered Maurice, who tackles the "Grim Squeaker" and bargains for the life of his rat comrade Dangerous Beans. In the end, while the others settle down, Maurice hits the road and is last seen approaching another "stupid-looking kid" with a money-making proposition. Could this mean more tales to come? Readers will eagerly hope so. Ages 12-up.

Helt fantastisk festlig, og selvfølgelig med noen litt mørkere og mer samfunnskritiske tanker enn bare tullball. Hvis du liker katter, er den perfekt. Hvis du ikke liker katter, så er den fremdeles veldig bra. ;)

Boka er den første "barne"-boka i Discworld-verdenen, og så har bl.a. A Hat FUll of SKy og Wee Free Men kommet. Wee Free Mwn er utrolig morsom, spesielt hvis man har lest Lords and Ladies (som igjen er fantastisk morsom hvis du har lest eller sett En Midtsommernatts drøm av Shakespeare!).

Discworld blir bedre og bedre, men man bør fremdeles lese de første bøkene for å få med seg begynnelsen på historiene til bl.a. Night watch og heksene. De bør også leses på engelsk. Det er ikke altfor avansert språk, men det er veldig rikt! Sitt heller med en god ordbok og les, enn å lese på norsk, synes jeg.

Hva handler bøkene om? De handler om mange forskjellige personer i et eget univers som heter Discworld. Se listen min i begynnelsen av tråden for å få en viss formening om de forskjellige bøkene. Noen karakterer går igjen, spesielt Night Watch, heksene og the Wizards of Unseen University.

Gjør et søk på Terry Pratchett på Amazon.com, og du får opp MYE info om alle bøkene...

Kirikiri

(Det heter foresten "Guards, Guards". Kunne ikke la være.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...