Gå til innhold

Tv-kort uten bruk av mini-jack

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg tv-kort, men har et lite problem med lyd. Har bare tre utganger på det integrerte lydkortet på p4c800-e deluxe, og alle disse bruker jeg til 5.1 anlegget mitt. Hvordan kan jeg løse dette prob?

Kan jeg evnt kjøpe nytt lydkort med flere innganger? Det beste hadde selvfølgelig vært å unngått mini-jack, og hatt det inni pcen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er helt idiot men: hva skal du med mini-jack kontakter til et tv kort??

antar at du skal se på tv med pc, og da er det vell bare og koble inn antenne kabelen. eller.

hvis du har tekt til og kjøre signalene fra pcen til tv så går vell bildet og lyden med egen kabel, da er det vell bare og kjøpe en mini-jack splitter og bruke denn for lyden.

Lenke til kommentar
Mulig jeg er helt idiot men: hva skal du med mini-jack kontakter til et tv kort??

antar at du skal se på tv med pc, og da er det vell bare og koble inn antenne kabelen. eller.

hvis du har tekt til og kjøre signalene fra pcen til tv så går vell bildet og lyden med egen kabel, da er det vell bare og kjøpe en mini-jack splitter og bruke denn for lyden.

De fleste tv kort så må du koble til lyd eksternt eller internt.

Jeg har selv brukt MIC inngangen, men da må du velge "Alternate MIC". men har du bare 3 innganger så har du vel et lite problem. Muligens det finnes noen tilkoblinger for line in eller mic på hovedkortet. Men da må du mekke litt og få laget en overgang til en mini jack plug.

Dersom du bare klarer deg med 2 høytalere til tv, kan du kjøpe en 2 til 1 overgang og koble sammen med signalet til fronthøytalerene fra pcen, og på denne måten få lyd i Fronthøytalere direkte fra TV kortet. Det krever dog at du har aktive høytalere, altså forsterker i subben, men det er det vel i de fleste?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=110345&cks=PRL

Endret av Folo
Lenke til kommentar

De fleste tv kort så må du koble til lyd eksternt eller internt.

Jeg har selv brukt MIC inngangen, men da må du velge "Alternate MIC". men har du bare 3 innganger så har du vel et lite problem. Muligens det finnes noen tilkoblinger for line in eller mic på hovedkortet. Men da må du mekke litt og få laget en overgang til en mini jack plug.

Dersom du bare klarer deg med 2 høytalere til tv, kan du kjøpe en 2 til 1 overgang og koble sammen med signalet til fronthøytalerene fra pcen, og på denne måten få lyd i Fronthøytalere direkte fra TV kortet. Det krever dog at du har aktive høytalere, altså forsterker i subben, men det er det vel i de fleste?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=110345&cks=PRL

Eneste problem vil vel da være at jeg ikke får lyd ved opptak?

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke har en lydinngang internt på hovedkortet ditt? AUX ettellerannet... sjekk i manualen din.. Det er ofte en liten hvit eller sort kontakt med 4 pinner som er ca 3x10 mm

De aller fleste TV-kort burde ha opplegg for både ekstern og intern løsning.

EDIT: legger til litt mer.

Var det dette kortet du hadde? "Asus P4C800-E DELUXE Hovedkort S478/800 I875P, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, LYD, Raid"

Som jeg kan se så har du iallfall 2 interne tilkoblinger til lyd... så det er neppe noe problem å bruke.

Ekspansjon / Tilkoplinger

Totalt antall (frie) ekspansjonsspor 5 ( 5 ) x PCI

1 ( 1 ) x AGP Pro ( 1.5 V/ 0.8 V )

4 ( 4 ) x minne - DIMM 184-pin

1 ( 1 ) x prosessor - Socket 478

Grensesnitt 8 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A

1 x parallell - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25-pin D-Sub (DB-25)

1 x seriell - RS-232 - 9-pin D-Sub (DB-9)

1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45

1 x lyd - line-out - stereo minijack 3,5 mm

1 x lyd - linje-ut (bakside)/linje-inn - stereo minijack 3,5 mm

1 x lyd - linje-ut (senter/subwoofer-)/mikrofon - stereo minijack 3,5 mm

2 x IEEE 1394 (FireWire)

1 x tastatur - generell - 6-pin mini-DIN (PS/2-stil)

1 x mus - generell - 6-pin mini-DIN (PS/2-stil)

1 x lyd - SPDIF-utgang

4 x Lagring - Serial ATA-150 - 7-pin seriell ATA

1 x Lagring - diskettgrensesnitt - 34 pin IDC

1 x Lagring - DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives - 40 pin IDC

2 x Lagring - DMA/ATA-100 (Ultra) - 40 pin IDC

2 x lyd - line-In - 4 pin MPC

1 x lyd - TAD - 4 pin MPC

1 x spillport / MIDI - generell - 15-pin D-Sub (DB-15)

Når det gjelder lyd ved opptak så er det jo TV-kortet som mottar signalene fra kabelen (eller hva du bruker som kilde til TV-signaler) og lyd og bilde hører jo sammen.. om du forstår. Du trenger kun å koble TV-kortet med en intern tilkobling til hovedkortet, så skal det i de aller fleste tilfeller fungere.

Endret av hart
Lenke til kommentar
Skjønner ikke at det ikke er mulig å unngå den dumme kabelen. Teknologien bør være bra nok til å finne på noe bedre.

Hvis jeg skal kjøpe nytt lydkort, hva trenger jeg for å få plass til de tre kablene fra 5.1 anlegget og en fra tv-kortet?

Som _oDin_ sa tidligere, er Leadtek Winfast Tv2000 Expert Edition et veldig bra tv-kort hvor du ikke behøver minijack fra tv-kort til lydkortet; den benytter lydkortets interne aux-inngang :)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at det ikke er mulig å unngå den dumme kabelen. Teknologien bør være bra nok til å finne på noe bedre.

Hvis jeg skal kjøpe nytt lydkort, hva trenger jeg for å få plass til de tre kablene fra 5.1 anlegget og en fra tv-kortet?

Som _oDin_ sa tidligere, er Leadtek Winfast Tv2000 Expert Edition et veldig bra tv-kort hvor du ikke behøver minijack fra tv-kort til lydkortet; den benytter lydkortets interne aux-inngang :)

Noen som har erfaringer med dette kortet? Var jo ganske billig, men det er jo ikke alltid pris og kvalitet henger sammen..

Lenke til kommentar

BT878-baserte tvkort har hardware som gjør at man kan lese ut lyddata i stereo fra PCIbussen.

Tror dette finnes på TVkort basert på andre chip'er også.

Så sjekk om driveren din støtter dette, og finn ut om du kan 'patche' data fra en DSP device til en annen. (Fra TVkort til det normale lydkortet ditt.)

Har ingen anelse om hvordan dette funker i windows, men jeg har brukt det under linux.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med dette kortet? Var jo ganske billig, men det er jo ikke alltid pris og kvalitet henger sammen..

Søker du litt på forumet, tror jeg du ender opp med stort sett positive kommentarer om tv-kortet. Du kan også lese dinside's test som du finner her. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...