Cyberfrog Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Hei "Problembarnet": En Cinet Celeron 500Mhz bærbar arbeidsmaskin (som ikke brukes så mye til arbeid, se nedenfor) med Windows 98SE installert. Har kjøpt router (Unex), og ikke minst fått den til å virke for min egen maskin. Men et visst medlem av familien har en "kranglete" bærbar datamaskin som nekter å samarbeide når jeg skal konfigurere den. Routeren sier at man skal bruke Klient for Microsoft nettverk (maskinen kjører noe Novell-greier fra før) samt muliggjøre deling av filer og skrivere. Problemet da er at det ikke er mulig å komme seg inn i Windows... Det kreves at man skriver inn brukernavn, passord og domene for å komme inn i Windows, men det går ikke å la alt være blankt og samme hva en skriver inn, ser det ikke ut til å funke. Må rett og slett starte Windows i sikkerhetsmodus for å skifte tilbake til Novell-klienten... Og når jeg prøver å muliggjøre deling av filer og skrivere, får jeg beskjed om at systeminnstillingene ikke tillater det... Har prøvd å fjerne Novell-klienten og tilhørende protokoller osv., men det hjalp ikke. Har lyst til å gjøre en god gammeldags format c: og installere Windows98 (ikke SE, har ikke SE-CD) påny, men vet ikke om det er en særlig god idé på en bærbar arbeidsmaskin uten en eneste tilhørende driverdiskett/CD-ROM. Vil den fungere, med strømladning og alt slikt intakt etterpå? Det eneste overnevnte familiemedlem bryr seg om er at han skal kunne spille Bridge på Internett hele dagen (han bruker ikke engang maskinen på nettverket på jobben)... men jeg vil helst ikke gjøre noe overilt. Noen som har noen gode råd å komme med? Beklager at posten min er kronglete skrevet, og spør gjerne om det er noe som må avklares. Lenke til kommentar
Husaberg Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 I første omgang høres dette ut som en nettverk-konfig problem. Da jeg ikke er best på dette så skal jeg ikke påstå at min løsning er den beste :smile: Først: Jeg har NextGenTel ADSL med router fra Cisco. Jeg kjører kun TCP/IP som kommunikasjon. Har en win2k maskin og en WinNT. Eneste krøll jeg må gjøre er å ha ene maskina som skal ha adgang til setup i routeren er at den må ha local ip (10.0.0.2) Slike ting må du oxo se etter. Maskinen kan jo ikke ha samme ip - samt at du må sette hvilke protokoller som har "første-rett".. Nuff bullshit from me.... Like ullen jeg som han som spurte.... :smile: Lenke til kommentar
knut Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Hvis den maskinen brukes en gang i blandt i novell nettverk må den instillingen være der. Men det er et veldig fint program som heter netswitcher som gjør at du kan velge "profil" når du skrur av/restarter maskinen. Jeg har selv brukt dette på en bærbar maskin tidligere og fungerte meget bra. Jeg er usikker på hvordan programmet støtter novell ting, men det bør gå. http://download.com.com/3000-2085-1569121....tml?tag=lst-0-1 Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 6. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2002 Husaberg: Hmm... ok... takk for svar, selv om det ikke var videre nytting :smile:. bludern: Netswitcher virker som et solid program, takk for link. Dessverre kunne det ikke ordne opp i mitt spesifikke problem (må være noe tullball med administratorprivilegier og slikt). Imidlertid kom vi fram til en slags løsning (selv om den ikke er ideell), nemlig å installere Windows 98 (ikke SE) og starte dette ved boot-up istedet for Win98SE. Etter dette gikk det relativt greit å konfigurere routeren for ADSL-deling. Nå skulle jeg bare hatt et program som gjorde det slik at man kunne velge ved oppstart hvilket OS som skulle startes... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå