Gå til innhold

Hva er egentlig lykke?

Anbefalte innlegg

Selvbevissthetsargumentet er en betingelse for differensieringen mellom oss og dyrene.

Nettopp. Siden vi er selvbevisste og rasjonelle skjønner vi at vår eksistens er ubetydlig. Religion fornekter det og på den måten oppretterholder helvete?

Så, er det fortsatt ufornuftig å sette ei kule i panna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, fordi belønningen for religionsunderkastelse alltid er betinget av at man følger religionens dogme som effektivt pålegger mennesket å holde livet ut til naturlig død intreffer.

F.eks kunne de ti bud vært byttet ut med

Du skal ikke ha ønsker utover å blindt følge Guds påbud.

Lenke til kommentar
Ja, fordi belønningen for religionsunderkastelse alltid er betinget av at man følger religionens dogme som effektivt pålegger mennesket å holde livet ut til naturlig død intreffer. 

Jeg sa jo det.

Uten religion skjønner vi at dødstispunktet er ubetydlig, at liv eller død ikke betyr noe i det hele tatt. Religionen gir oss en falsk grunn til å brenne her og nå.

Jo før jo bedre, ubetydlig? :hmm:

Endret av [0x]
Lenke til kommentar

Religionene forkynner også at livet er uutholdelig.

Så lenge man er fange av den religiøse-kulturelle myten man er del av vil selvmord alltid være taperens utvei.

Når man bryter ut av fangenskapet forsvinner også ofte selvfordømmelsen.

Rasjonelt sett : Er livet miserabelt på kort og lang sikt : ta livet av deg.

Er du noens sønn eller datter, har kjerring og unger eller står noen nær og kjær, blir regnestykket litt mer komplisert.

Lenke til kommentar

Er du noens sønn eller datter, har kjerring og unger eller står noen nær og kjær,  blir regnestykket litt mer komplisert.

Et fett, en dag dør også de, de vil ikke huske smerten de opplevde da jeg tok livet av meg... Jeg er en figur som før eller siden blir visket ut sammen med resten av drømmen deres...

En tråd om lykke har klart å utvikle seg til en selvmordstråd O_o

EDIT: Vil bare legge til at jeg absolutt ikke har planer om å ende reisen enda :p.

Endret av [0x]
Lenke til kommentar
' date='04/08/2004 : 02:12']

Er du noens sønn eller datter, har kjerring og unger eller står noen nær og kjær,  blir regnestykket litt mer komplisert.

Et fett, en dag dør også de, de vil ikke huske smerten de opplevde da jeg tok livet av meg... Jeg er en figur som før eller siden blir visket ut sammen med resten av drømmen deres...

En tråd om lykke har klart å utvikle seg til en selvmordstråd O_o

EDIT: Vil bare legge til at jeg absolutt ikke har planer om å ende reisen enda :p.

Hvis du ser tiden eller livet slik; ja kanskje. Mitt aber er :

Idet du aksepterer at det ikke finnes liv etter døden så gir du også anerkjennelse til prinsippet om at livet, sjelen, bevisstheten alt, det er er her og nå.

Minner og historie vil derved ha mindre verdi i regnskapet enn den faktiske(fysiske og emosjonelle) smerte (og glede) opplevd underveis.

Opplevelser har størst verdi i øyeblikket.

Lenke til kommentar
' date='04/08/2004 : 02:25'] Fortiden og fremtiden har null verdi. En dag vil jeg ikke kunne leve i nuet lengre. Reisen ender i et stort intet. En kan vel da si at jeg om litt aldri vil ha eksistert?

Snart vil det ikke være noe deg som minnes at du har levd.

Andre levende mennesker vil huske deg.

Lenke til kommentar
' date='04/08/2004 : 02:35'] Jeg er bare så levende som det jeg etterlater meg her, et kunstverk foreks som generasjoner kan nyte til evig tid.

Har store kunstnere en ekstrem dødsangst :hmm: ?

Det du etterlater deg er bare spor, antydninger om hva ditt liv har vært. Et liv er levende men ikke alt du gjør etterlater varige spor.

Lenke til kommentar

Konklusjon blir da(?): Gjennom verkene får jeg andre til å inkludere meg i drømmen deres. Med verket kan jeg påvirke deres "akkuratte nå" (aka life).

Min "akkuratte tilstand" (noen som har et synonym for dette begrepet?), aka life, blir da i hodene til beskuerne.

(er jeg på bærtur?)

Endret av [0x]
Lenke til kommentar

Et fullstendig fravær av bekymringer vil antagelig gjøre de aller, aller fleste mennesker dypt ulykkelige, deprimerte og suicidale. Det samme gjelder om alle ønsker er oppfylt. Vi trenger utfordringer, lengsler, ønsker og mål å strekke oss etter. Tilværelsen vil føles tom og meningsløs uten dem.

All erfaring tilsier dessuten at et menneske som har fått alle sine ønsker oppfylt umiddelbart finner på nye...

Lenke til kommentar
Et fullstendig fravær av bekymringer vil antagelig gjøre de aller, aller fleste mennesker dypt ulykkelige, deprimerte og suicidale. Det samme gjelder om alle ønsker er oppfylt. Vi trenger utfordringer, lengsler, ønsker og mål å strekke oss etter. Tilværelsen vil føles tom og meningsløs uten dem.

All erfaring tilsier dessuten at et menneske som har fått alle sine ønsker oppfylt umiddelbart finner på nye...

lykke er då å fine ein balanse av bekymringer, mål, utfordringer, legsler osv.?

Lenke til kommentar

Riktig at det er viktig med noe å se fram mot, men betyr det at du ikke har noen bekymringer at du ikke kan ha mål??

Hvis du stadig vekk bekymrer deg for din egen stilling i samfunnet, kan du jo ikke se fram mot målene dine, og dermed får du ikke fullført disse.

Lenke til kommentar

For mye bekymringer kan såklart knekke et menneske, men jeg tror at om du tar vekk alt som oppleves negativt fra livet, så som bekymringer, nederlag, nektelser, vil mennesket rett og slett kjede seg til døde.

Vi hadde vel alle en kompis, eller en i klassen, med foreldre som ga ham absolutt alt han pekte på i oppveksten. Ble han lykkeligere enn oss...?

Lenke til kommentar
Sett filmen Waking Life?

Nei, men den høres interessant ut (Sjekk din PM boks forresten).

Over til saken, driver å tenker litt rundt Zapffes "Om det tragiske", han mener at meningsløsheten er grunnet en overutrustning fra naturens side (too much brain). Da vil Himmelen uten utfordringer være rene helvete som baldviking sier, men en tro kan gjøre livet enklere fordi den gir lidelsen en mening.

Selv ser jeg ingen mening med tilværelsen, men jeg ser en overflod av fluktmekanismer i denne underholdningstidsalder.

Lenke til kommentar

Lykke er

Å sitte å se ut på nudist stranda og nappe laksen

Å skjenne blode bruse gjennom kroppen når en knuser sine finder

Å se på lotr triologien i et eget rom med 120" skjerm og høyttalere til 100k+

Å vite at en selv er beder en alle andre

Å stå høyere en alle andre

Å vite at alle andre forguder en

Å sitte med stjerne kikkerten med 20x zoom og se på nabone ha sin hyrdesstund

Å vite at hele verden elsker en

Å sitte å stirre i veggen mens en drømmmer seg til sin engen fatasi verden

Å lage et miniatyr hus av brukte data deler som hunden skal bo i

Å starte et firma som selger opplåsbare hunder til kåte mennesker

Å pelle seg i nesa mens en er på verdensdekkende TV

Å ha en deilig orgasme som aldri slutter

Å skite tusen lapper i steden for brunt gjennvinnigsstoff

Å pisse brennvin (må gjøre vont)

Å gjøre seg rik på salget av den lett smuglbare brennvinen

Å selge brennvin til unge lekkre kvinner rett fra flaska

Å slege filmenne en lager når en sleger brennvin til kvinner rett fra flaska

Å onnanere ut øl i steden for sæd

Å tjene penger på samme måte som brennvinen

Å sitte i et boblekar med en egen 40" plasma skjerm og surund anlegg

Å ha sammleie i vektløs tilstand for å prøve nye posisjoner

Å få gule øyne som kan se i mørke

Lykke er å legge seg når en er trøtt.

Nivana vil føles ut som å være tilfreds og glad hele tiden.

Lenke til kommentar

Lykke for meg er de øyeblikkene der jeg er helt oppslukt av noe, det være TV, PC, se film med venner, ha diskusjoner om alt i verden osv. De stundene da du rett og slett ikke tenker over hva som venter deg i verden og du ikke har noen bekymringer. (Jeg liker ikke ordet bekymringer)

Kan hende innlegget er litt kaotisk og intetsigende, men B|Real ser Svidd Neger og jeg klarer nesten ikke tenke. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...