smeboe Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Smeboe er i sitt filosofiske hjørne i dag(og han liker å snakke i 3.person), og så lurer han på: Hva vil dere karakterisere som lykke? Når er man lykkelig? Hvordan har folk det i Nirvana? Personlig vil han beskrive lykke slik: "Et fullstendig fravær av bekymringer" Det betyr at du, for å bli lykkelig, må: Være såpass velstående at du slipper å bekymre deg for penger Ha et godt sosialt liv være "stressless"(Mora mi er alltid stressa, uansett hva som skjer. hun kan aldri bli lykkelig) Ha et godt utseende, ihvertfall i følge deg selv Ha et godt følelesliv Ha en MONSTER-PC!! Hva er DIN mening?? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Lykke for meg er fraværet av dualitet (ego), lykke på det materielle plan er å se nye bygninger kollapse eller en voldsom naturkatastrofe, lykke er noe som jeg helst unngår å søke rent bevisst. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Flyttes til P&R hmm, ja, burde tenkt meg det... Og Nisje Olm: Mener du fravær av egoisme, eller det omvendte?? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Og Nisje Olm: Mener du fravær av egoisme, eller det omvendte?? ahamkara: ego. The scriptures define ahamkara as abhimanatmika ahamkara—“This egoistic faculty claims that ‘I am the doer, I am, I am.’” It is the third of the antar karana chatustaya, the four internal instruments Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 ahamkara: ego. The scriptures define ahamkara as abhimanatmika ahamkara—“This egoistic faculty claims that ‘I am the doer, I am, I am.’” It is the third of the antar karana chatustaya, the four internal instruments Woah there Gandih. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Lykke for meg er fraværet av dualitet (ego), lykke på det materielle plan er å se nye bygninger kollapse eller en voldsom naturkatastrofe... Var dette seriøst ment? Lenke til kommentar
[0x] Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 (endret) Og Nisje Olm: Mener du fravær av egoisme, eller det omvendte?? ahamkara: ego. The scriptures define ahamkara as abhimanatmika ahamkara—“This egoistic faculty claims that ‘I am the doer, I am, I am.’” It is the third of the antar karana chatustaya, the four internal instruments <smiskemode>Enda et kryptisk innlegg av Nisje Olm. Hvor får du all visdommen fra ? *Nisje Olm fan* </smiskemode> On topic: Får å kunne føle godt må du også føle vondt. Ikke bare enten eller. De to følelsene er avhengi av hverandre. Er vel det orborus representerer? I dag er vi jo nærmest "nytelses maskiner". Vi sitter stille og nyter og nyter og nyter osv. Vi har en slags fobi mot vonde ting. Kanskje derfor store deler av befolkningen har depresjonsproblemer? Jeg tror Ola Nordmann ville vært lykkeligere hvis han bare fløt litt mere med tilværelsen uten å tenke på konsekvenser hele tiden... (Btw, utrolig hva en kan få ut av en situasjon som på forhånd så ut til å bli fæl) (EDIT: fulgte ikke helt med) Endret 3. august 2004 av [0x] Lenke til kommentar
[0x] Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 (endret) Lykke for meg er fraværet av dualitet (ego), lykke på det materielle plan er å se nye bygninger kollapse eller en voldsom naturkatastrofe... Var dette seriøst ment? Creation by destruction. Gammel drit fjernes og det gjøres plass til noe nytt og bedre. Endret 3. august 2004 av [0x] Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Var dette seriøst ment? Ja, faktisk. Petter W. Zapffe forklarer om den autoteliske opplevelse av det tragiske -> Link. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 ,03/08/2004 : 17:45]Creation by destruction. Gammel drit fjernes og det gjøres plass til noe nytt og bedre. Nettopp, bedre å se flammene slikke oppover, enn å se alt brenne ned. Lenke til kommentar
[0x] Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 ahamkara = individuell identitet? Hvorfor vil du ikke ha en identitet ? Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Lykken er individuell. Ikke misforstå : for mange ligger nøkkelen til lykken i et samvær/samspill med andre. Men for meg er lykken enkel : En stol, en hage, en uforstyrret sol, pils. Kald. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Men for meg er lykken enkel : En stol, en hage, en uforstyrret sol, pils. Kald. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Hvorfor vil du ikke ha en identitet ? Kan ikke gi deg en rasjonell forklaring på det, men jeg ser ingen vei tilbake fra hvor jeg kom fra... Lenke til kommentar
[0x] Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 (endret) *Tenke til hjernen koker over slik at kraniet sprekker.* men jeg ser ingen vei tilbake fra hvor jeg kom fra... Ei kule. Verden forsvinner på et øyeblikk (hvis ikke hjernen din, akkurat i det du trykker på avtrekkern setter deg inn i en drømmefase som får det øyeblikket til å virke som en evighet . Sett filmen Waking Life?) Alt blir til et fint ingenting (mest sannsysnlig) du vil aldi vite at du har levd osv osv... Jeg ville forøvrig vært lykkelig hvis Nisje Olm sendte meg en liste med navnene på alle de esoteriske bøkene han har lest Endret 3. august 2004 av [0x] Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Ei kule Antyder begjær. Begjær =! tillatt. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Angående boktips og Zapffe; Denne er en must Lenke til kommentar
[0x] Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 (endret) Ei kule Antyder begjær. Begjær =! tillatt. Orgnanismen tilater ikke (normalt) deg å begjære etter egen død? Hvorfor ble vi gjort selvbevisste og rasjonelle da? Skjønte jeg deg rett? Endret 4. august 2004 av [0x] Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Jeg oppfatter østlige ( og de fleste, også de vestlige) religiøse retninger dithen at ønsker om fordeler for egen del ikke er i samsvar med de aktuelle dogmenenes lære om hvorledes den ultimate belønning kan oppnås. Den animalske beveggrunn er begjær. Selvbevissthetsargumentet er en betingelse for differensieringen mellom oss og dyrene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå