prarne Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Lurer litt på det her med direct X. Hva vil det egentlig si at et skjermkort støtter f.eks. direct X 9? Hvordan påvirker dette maskinen? Vil et skjermkort som bare støtter DX8 bruke mer prosessorkraft på et DX9 spill? Eller hvordan henger dette sammen egentlig? Lenke til kommentar
hce Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Lurer litt på det her med direct X. Hva vil det egentlig si at et skjermkort støtter f.eks. direct X 9? Hvordan påvirker dette maskinen? Vil et skjermkort som bare støtter DX8 bruke mer prosessorkraft på et DX9 spill? Eller hvordan henger dette sammen egentlig? DirectX er et rammeverk for utvikling av applikasjoner som benytter maskinvare direkte (lyd og bilde). Les mer hos Microsoft her: http://www.microsoft.com/windows/directx/default.aspx Et skjermkort som kun støtter opp til DX8 vil måtte bruke CPUkraft for å emulere DX9 funksjoner. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Et skjermkort som kun støtter opp til DX8 vil måtte bruke CPUkraft for å emulere DX9 funksjoner. Det spørs helt på grafikkmotoren i spillet eller demoen om du får emulere DX9.0 funksjoner. Som regel har alle nyere spill en setback funksjon i f.eks PS rev. og VS. rev. Det gode eksempel er Far Cry, selv med Patch 1.2, så emuleres ikke PS 3.0 på kort som ikke støtter dette Med kort som "bare" støtter 2.0(b) osv, brukes bare 2.0(b) instruksjonene. Men dette avhenger helt av hvem som har programert spillet/demoen. Har ennå ikke hørt om noen som har gjort det slik at CPU'en skal emulere funksjoner som hele poenget med er at skjermkortet skal gjøre slik at du "frigir" CPU cycles. Det blir det samme som å gå tilbake til 486 dagene hvor alt ble styrt av CPU. Det DirectX gjør (veldig enkelt) er at den kommuniserer med hardware (Hovedsaklig lydkort og skjermkort), kan se på det som en slags bru mellom spill og hardware, hvor DirectX har oversikt over hva din hardware er kapabel til å gjøre av instruksjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå