Gå til innhold

Skal ha Radeon 9600

Broseen

Anbefalte innlegg

Har hørt at dette er et godt kjøp. Hvilket bør jeg velge? Kunne tenkt meg et rundt tusenlappen.

Forresten, det går vel greit å kjøre Doom 3 med et slikt kort? På middels innstillinger selvsagt. ;)

Kommer mest sannsynlig til å handle fra www.komplett.no eller www.databutikken.com.

Ønsker mange forslag. :thumbup:

Endret av Broseen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja.. Tror du skal klare DOOM 3 på middels innstillinger..

men jeg ville nok anbefalt deg å bevege deg opp noen hundrelapper.. sånn at du har noe å gå på..

Gjør det ganske enkelt å plasserer disse på en ytelsesskala fra 0-100.. Der 100 tilsvarer Radeon 9800 Pro, som visstnok skal klare alt akkurat på så og si maks i Doom 3... ranking nummeret i parentes.... på denne måten får du en enkel forklaring på hvor kortene ligger i ytelse..

Sapphire Radeon 9600 - 885,- (45)

Sapphire Radeon 9600XT - 1299,- (60+)

Power Color Radeon 9800SE - 1301,- (65-)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Ok, det var en greit måte å gjøre det på. :yes:

Jeg er ikke så glad i støy fra vifta heller. Har hørt at Asus har et bra kjølingssytem som bråker lite?

Flere forslag?

Ja.. Asus har bra kjøling, men der må du opp litt i pris i forhold til et kort med samme ytelse fra Sapphire/PowerColor med annerledes kjøling..

Asus har helelr ikke et rent 9600 kort.. De har bare Radeon 9600 SE (30 på skalaen), med andre ord noe du ikke bør kjøpe, og Radeon 9600XT (60+) på skalaen, som kan anbefales... Men dette kortet koster en hundrings elelr to mer enn Sapphire sitt XT kort som yter akkurat likt..

Lenke til kommentar

Jepp, var det jeg tenkte på. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124230&cks=PRL

Det er jo 150 kr dyrere, men om det er mindre støy er det verdt det synes jeg. Eller kunne jeg kanskje fått et enda bedre kort til den prisen?

Ser at Sapphire har 9600 kort med 256 ram. Er det dumt å se seg blind på sånt når det gjelder skjermkort?

Endret av Broseen
Lenke til kommentar

Helt klart.. Minnet er rævva på 256 MB kortene.. De yter dermed dårligere enn 128 MB versjonen... 256 MB begynner å hjelpe når du kommer deg opp på 9800 kortene.. da har de godt minne, noe man ser på prisforskjellen...

9600 128MB koster vel 900 kr. og 9600 256MB koster vel 1000 kr... Da er det ganske easy å se at det minne på 256 MB versonen kan være noe særlig..

Jeg vil helt klart anbefale 9600XT... anbefaler deg å gå opp til den prisen.. ytelsen ekstra er helt klart verdt det :thumbup:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom man er heldig og får ett 9800SE-kort som lar seg modde.. gjør man et usedvanlig godt kjøp...

Sjansen skal visstnok være over 50%..

Her er det vel ikke snakk om å være kresen, men prisbevisst?

Ikke alle som vil ta seg råd til 6800GT f.eks.... :p

Lenke til kommentar

Sjansen er stor nok til at man lar seg prøve mener jeg.

Gå for Sapphire sitt.

Eller Powercolor sitt kort.

Muligens jeg ville tatt Sapphire sitt kort. Da sjansen er litt større for å få et kort med R360 gpu, som er identisk med gpuen som sitter på et fullverdig 9800XT kort.

Du trenger heller ikke overklokke i noen grad. Bare sett i kortet i maskinen og legg inn drivere fra Omegadrivers Disse driverene åpner de siste 4x pipelinene i kortet ditt, og det er da du ser om kortet kan moddes eller ikke. Kjør en 3dmark03 test og se om du ser stygge artifacts eller rare farger. Gjør du ikke har du vært heldig! Gjør du derimot, avistallerer du driverene, og legger bare inn orignale Catalyst Drivere !

Vanligvis scorer man i 3dmark03, rundt 3000 til 3500 poeng med vanlig 9800se kort. Med Omega driverene og 8x pipelines bør du komme opp mot 4500-5000 uten problemer.

Differansen mellom ytelse og pris begynner og bli ganske stor her, så hva du eventuelt vil gjøre er opp til deg. 1300 kroner for grei ytelse, eller 1300 for (er du heldig) nesten dobbelt ytelse. Sjansespill?? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...