eiengen Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Hei, lurer på hvilket minnekort som er best til Nikon D70. Hva er forskjellen på de forskjellige minnekortene egentlig? Lenke til kommentar
fei Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Lexar eller sandisk er vel de som er regnet som best. Jeg har et 1gb lexar 40x, har sett de har kommet med et 80x, tror sandisk sitt tilsvarende er på 66x. Det er overføringshastigheten som måles i X. Betydningen blir at man kan ta flere bilder i serie uten at bufferminnet i D70'en din blir fullt. Med et 80x kort kan man fylle opp kortet uten at det stopper opp(max 2,9 bilder pr sec) og da med en oppløsning som ikke er best feks jpeg norm. Jeg vet ikke om jeg hadde kjøpt et lexar kort en gang til, jeg personlig har ikke brukt for å ta 140 bilder i serie. Jeg tar bilder i Raw så det begrenser seg hvor mange jeg kan ta i serie uansett hastighet på kort. Samt jeg bruker lang tid pr bilde. Mitt største problem er at jeg fyller opp 1gb ganske kjapt, angrer i dag på at jeg ikke kjøpt 2gb kort. Slenger meg på tråden har med et nytt spm. Noen som har erfaringer med microdrive kortene spes. hitachi 3k4, har sett man kan få 4gb for rett over 4000spenn. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 SanDisc Ultra II fungerer meget bra. Raskt kort og pålitelig kort + raskt kamera = fornøyd fotograf. Det er en del dyrere enn billigmerkene men det er verdt det hvis du ikke har ekstremt dårlig råd. Lenke til kommentar
eiengen Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 Takk for svarene Lenke til kommentar
Tomjac Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Hva slags kort størrelse bruker dere?? Jeg skal bort en lengre periode i Afrika, der vil jeg ikke ha tilgang til å laste over bildene på en PC så jeg vurderer å heller ha en mengde medium størrelse kort. Da blir ikke tapet så stort om ett kort går i stykket.. Andre alternativer?? Det finnes ikke kjekke mobile enheter som tømmer CF kort over på større disk?? Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Hva slags kort størrelse bruker dere?? Jeg skal bort en lengre periode i Afrika, der vil jeg ikke ha tilgang til å laste over bildene på en PC så jeg vurderer å heller ha en mengde medium størrelse kort. Da blir ikke tapet så stort om ett kort går i stykket.. Andre alternativer?? Det finnes ikke kjekke mobile enheter som tømmer CF kort over på større disk?? Nikon Coolwalker kommer snart: http://www.nikonusa.com/template.php?cat=1...ctNr=Coolwalker Jeg bruker 512MB + 256MB fra Lexar. Kjøper nok flere Lexar 512 hvis behovet melder seg, er lite interessert i større, men det varierer vel etter behov/bruk til den enkelte. Lenke til kommentar
Tomjac Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 (endret) Nikon Coolwalker kommer snart: http://www.nikonusa.com/template.php?cat=1...ctNr=Coolwalker Ser det er flere som har denne i Norge nå.. Pris ca. 6000,- Blant andre: http://www.xd.no/asp/info.asp?p=37815&l=3 http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=16209 Endret 4. august 2004 av Tomjac Lenke til kommentar
Trondj Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Hva slags kort størrelse bruker dere?? Jeg skal bort en lengre periode i Afrika, der vil jeg ikke ha tilgang til å laste over bildene på en PC så jeg vurderer å heller ha en mengde medium størrelse kort. Da blir ikke tapet så stort om ett kort går i stykket.. Andre alternativer?? Det finnes ikke kjekke mobile enheter som tømmer CF kort over på større disk?? Bruker selv noe som heter Vosonic X-Drive som har en 20 eller 30 gb disk. Du finner den bla. i nettbutikken XD. Brukte den i sommer når jeg var i Hellas, har selv Lexar 512 mb i min D70. Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Er det noen som har testet Twinmos 70x eller andre billigere minnekort? Jeg har 512Mb Lexar 80x men de koster jo bokstavlig talt det dobbelte. Spesifikasjonene er jo identiske, og på PC er det jo ikke akkurat garantert at det dyreste merkevare rammen er så bra som prisen skulle tilsi... Har også en 1Gb Microdrive, og det fungerer helt fint - bortsett fra at microdriver jo er kjent for å ta kvelden ganske kjapt ved støt og slikt. Om ingen andre kort funker, må jeg si jeg heller mot å kjøpe en 2.2Gb MD fremfor 512 Lexar... et 512 kort er jo fullt på 1-2-3! Men uansett... D70 rocker Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 OK, på tide å komme ut av skapet. Jeg har tatt sjansen på å bryte den regelen som alle sverger til her på Forumet, nemlig å velge Sandisk II eller Lexar 40. Jeg har valgt å kjøpe Twinmos 70 i 512 Mb. Om jeg noen sinne får rede på om jeg kunne fått enda bedre ytelse ved å velge Sandisk eller Lexar tviler jeg på, Twinmos kortet mitt virker i alle fall j.... raskt - jeg er kjempefornøyd med hurtigheten på seriebilder. Umiddelbart etter at jeg har postet denne vil det komme minst 10 overbeviste innlegg som sier: a, Sandisk og Lexar er "optimalisert" for D70, dette kan bekreftes ved en test som finnes på http://www.etellerannet.com b, Folk som arbeider i fotoforretning kan fortelle om langt høyere returfrekvens av "jalla-kort" som Twinmos enn Lexar og Sandisk, faktisk kan de ikke huske å ha fått Sandisk eller Lexar kort tilbake i det hele tatt. c, Lexar og/eller Sandisk har livstidsgaranti d, Bildene de tar er uerstattelige og en gevinst på "noen få hundre kroner" kan ikke veie opp for sorgen når jalla-kortet går heden Disse menneskene har rett, alle sammen. Min økonomi, mine bilder og min økende skepsis til at alle merkevarer pr def er så mye bedre gjør likevel at jeg har valgt Twinmos 70x. Og er hittil kjempefornøyd. Men jeg vet altså hva som kommer til å skje nå: jeg vil bli korsfestet på forumet, bildene mine vil bli tapt i den store digitale gravlunden og sannsynligvis er det en risiko for at minnekortet mitt går varmt slik at kameraet eksploderer også. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Husk, ha backup av dem. Gjerne 2-3 forskjellige plasser Tihi, se, ingen umiddelbar flaming. Jeg tror du har vært litt for negativ. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) Heisann, jeg kjøpte to TwinMos 512 Mb-kort hos datakjeden for fire uker siden. Igår returnerte jeg begge kortene med feil. Det ene kortet hang seg helt og lot seg ikke formatere i windows engang, det andre ødela statig bilder ( Jeg bruker kortene på Canon 300D og A70, så det har ikke noe med kompatibilitet på D70 å gjøre...). Uansett aldri mer TwinMOS for meg. Har bedt om SanDisk som erstatning. En liten tanke mhp størrelse på kortene: Så lenge jeg er hjemme i Norge er et stort kort ønskelig, men på ferie (vel og merke i siviliserte områder) pleier jeg å gå til fotograf eller internettkafé for å få brent ut bildene på CD og da tror jeg det er en fordel å ha et kort som får plass på én plate. (Dvs jeg hadde 3x512 Mb). Hvis ikke må operatøren dele dataene på to plater og jeg er ikke sikker på om jeg stoler på at de klarer DET Var tre uker i Spania i fjor og tre uker i Kroatia i år, og kom hjem med 6-8 plater uten problemer begge gangene. EDIT: Ganske billig også ca30-60 kroner pr CD avhengig av hvor turistifisert det er Fikk også forhandlet ned prisen noen ganger siden jeg skulle ha tre plater. Endret 18. august 2004 av Aesop Lenke til kommentar
eiengen Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 pleier jeg å gå til fotograf eller internettkafé for å få brent ut bildene på CD Smart!!! Det har jeg faktisk aldri tenkt på Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Noen som vet om det finnes tester der twinMOS kort er med? Skulle gjerne visst om det er stor forskjell på hurtigheten. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 OK, på tide å komme ut av skapet. Jeg har tatt sjansen på å bryte den regelen som alle sverger til her på Forumet, nemlig å velge Sandisk II eller Lexar 40. Jeg har valgt å kjøpe Twinmos 70 i 512 Mb. Om jeg noen sinne får rede på om jeg kunne fått enda bedre ytelse ved å velge Sandisk eller Lexar tviler jeg på, Twinmos kortet mitt virker i alle fall j.... raskt - jeg er kjempefornøyd med hurtigheten på seriebilder. Umiddelbart etter at jeg har postet denne vil det komme minst 10 overbeviste innlegg som sier: a, Sandisk og Lexar er "optimalisert" for D70, dette kan bekreftes ved en test som finnes på http://www.etellerannet.com b, Folk som arbeider i fotoforretning kan fortelle om langt høyere returfrekvens av "jalla-kort" som Twinmos enn Lexar og Sandisk, faktisk kan de ikke huske å ha fått Sandisk eller Lexar kort tilbake i det hele tatt. c, Lexar og/eller Sandisk har livstidsgaranti d, Bildene de tar er uerstattelige og en gevinst på "noen få hundre kroner" kan ikke veie opp for sorgen når jalla-kortet går heden Disse menneskene har rett, alle sammen. Min økonomi, mine bilder og min økende skepsis til at alle merkevarer pr def er så mye bedre gjør likevel at jeg har valgt Twinmos 70x. Og er hittil kjempefornøyd. Men jeg vet altså hva som kommer til å skje nå: jeg vil bli korsfestet på forumet, bildene mine vil bli tapt i den store digitale gravlunden og sannsynligvis er det en risiko for at minnekortet mitt går varmt slik at kameraet eksploderer også. Hva med menyen da? Og forstørring? Like raskt som lexar eller sandisk? Lenke til kommentar
idar Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) Har to lexar 512mb og 40X kort som jeg bruker på Nikon D70. Valgte det for det letter å laste over på cd uten å dele mappene. Skal kjøpe en X-drive eller MP3 spiller med hardisk når jeg skal på ferie (en stund til). Det er flere MP3 spiler som det er mulig å laste in bilder på direkte fra korte. X-driven koster fra 1800 -1900 kr og MP3 spillerne er et par tusenlapp mer for. Harddiskene er på 20GB og oppover. Endret 27. august 2004 av idar Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Jeg har også testet Twinmos - tok sikkert 8-900 bilder på 512Mb Twinmos 40x i helgen og det fikk uten problemer. "Testen" skal visstnok i følge en lokal fotobutikk være å se hvor mange bilder du klarer i serie på kortet (bufferen holder ca 9) - vel jeg tok 15-20 bilder i serie flere ganger uten noe problem både på mitt Lexar og Twinmoskortet. Har ikke hatt noen form for problem, men jo bare testet en helg så det kan jo være at det evt dukker opp etterhvert. Hastighetsmessig er det i alle fall ikke forskjell! Prismessig konkurrerer jo 1Gb Ultra-X Twinmos med det jeg ga for 512Mb Lexar For øvrig et lite sjokk å ta bilder en hel helg på ett batteri. I begynnelsen gikk jeg og slo kameraet av og på hele tiden siden jeg er så vant til det ublyge forbruket på S7000, men utpå ettermiddagen på lørdagen konstaterte jeg at kameraet fortsatt mente batteriet var helt fullt så jeg sluttet med det... Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 "Testen" skal visstnok i følge en lokal fotobutikk være å se hvor mange bilder du klarer i serie på kortet (bufferen holder ca 9) - vel jeg tok 15-20 bilder i serie flere ganger uten noe problem både på mitt Lexar og Twinmoskortet. Tror Minnekortet bare har noe med hvor lenge du må vente før bufferen er tømt og hvor lang tid det tar og vise bildene i play mode. Er ikke helt sikker på dette, men jeg har ialelfall oppfattet det slik. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 "Testen" skal visstnok i følge en lokal fotobutikk være å se hvor mange bilder du klarer i serie på kortet (bufferen holder ca 9) - vel jeg tok 15-20 bilder i serie flere ganger uten noe problem både på mitt Lexar og Twinmoskortet. Tror Minnekortet bare har noe med hvor lenge du må vente før bufferen er tømt og hvor lang tid det tar og vise bildene i play mode. Er ikke helt sikker på dette, men jeg har ialelfall oppfattet det slik. Inntil bufferen er full, er det kun bufferens og kameraets bildebehandlingshastighet som begrenser farta. Når bufferen er full, må den begynne å skrive til minnekortet, og dermed blir det minnekortets skrivehastighet som blir begrensningen.. Slik oppfattet jeg det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå