Gå til innhold

Innvandrere respekterer ikke politiet.

Anbefalte innlegg

Ikke mine ord, men utspillet kommer fra lederen av Politiets Fellesforbund i Østfold Politidistrikt, Torbjørn Finn, i dagens utgave av Dagbladet. Han mener at respekten for politiet er borte, og refererer til enkelte innvandrermiljøer med helt andre normer og verdier enn hva som politiet er vant til.

Alle ser hvor utviklingen går, men ingen tør å skissere løsninger. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tull og tøys er det definitivt ikke, det er desverre slik at kriminalitet i innvandrermiljøer er et svært markert problem. Sosiale problemer som kriminalitet, rusmiddelbruk og lignende ER et stort problem i minoritetsgrupper, å si noe annet er utrolig naivt. Jeg stille meg dog veldig skeptisk til artikkelens vinkling, får en følelse av at Østfolkdpolitiets utsagn er vridd en god smule for å gi den generaliserende, patetisk naive vrien som indirekte sier at innvandere generellt ikke respekterer politiet. Jeg kan dog ta feil, Herr Dittogdatt fra østfolkdpolitiet KAN være en kjempeidiot.

:shrug:

Lenke til kommentar

Kunne vært interessant å få en oversikt over akkurat hvilke innvadrergrupper dette gjelder, basert på land. Tror neppe det gjelder alle. Men som de selv sier: det er vel et politisk ukorrekt tema å forske på (det er vel bedre å dra alle under en kam, da :roll: ).

Lenke til kommentar

Det virker som en setning som for eksempel inneholder ordet "innvandrer", allerede inneholder skyggen av andre anvendelser av dette ordet.

Pass deg for unge menn i byen!

Det er fristende å stille spørsmålstegn ved hvorfor det er så stor interesse i den offentlige debatten for problemstillingen innvandrere og kriminalitet. Innvandrere stod i 1998 for kun 8% av den regisserte kriminaliteten. Ingen statistiske undersøkelser viser store forskjeller i kriminalitetsfrekvensen mellom innvandrere og resten av befolkningen til at det har noen kriminalpolitisk betydning. De store forskjellene i kriminalitet finner man mellom menn og kvinner, mellom unge og gamle, mellom by og land og mellom sosial klasser. I 1998 var 85% av de antatte gjerningspersonene menn, hovedtyngden var mellom 21 og 29 år og 14% av dem bodde i Oslo. Ut fra dette blir det tydelig at hvis man er interessert i å forstå det norske kriminalitetsbildet har det lite hensikt å fokusere på innvandreres kriminalitet. En mer relevant problemstilling ville være hvorfor begår unge menn i byen kriminalitet – hva slags kultur har de?

Lenke til kommentar

Artig at en innvandrertråd dukker opp idag; her er en rykende fersk berikelse:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237481

Hold dere fast;

- En mørkhåret mann begynte å veive rundt seg med en diger dolk
hold dere fast litt til;
Ifølge vitneopplysninger skal det ha oppstått slagsmål blant en gjeng på trikken.
ikke fall helt av stolen, her kommer det vi alle ventet skulle følge;
De jakter nå på gjerningsmannen, som er av afrikansk opprinnelse, trolig fra Somalia. Han er i 40-årene, rundt 1,90 høy og svært tynn. Mannen skal være kledt i stripet genser, blå jakke og lyserød bukse.

Så vis du ser en sotmann med kniv som ser ut som om han har kommet rett fra bushen eller dafu-provinsen i Sudan så er det bare å melde fra på 02800, så kanskje politiet stikker innom en dag seinere i uka.

¤¤¤ Link fjernet av moderator grunnet rasistisk innhold i linken ¤¤¤

Endret av B|Real
Lenke til kommentar

Jeg er en gutt på snart 17 år, respekt for alle medmennesker. Kommer opprinnelig Iran, men jeg på en måte 70% norsk, jeg synes det er bare utseende mitt som skiller meg fra en norsk og en iraner. Jeg har aldri livet mitt diskerimert eller slått en annen, jeg er veldig rolig menneske. Men selv om det, har jeg blitt skjelt ut av nordmenn, jeg har blitt kalt, pakkis, svarting, dra til ditt eget land din jævla svarting. Jeg synes at det er nordmenn som starter å bråke med utlendinger, jeg har ikke sett at en utlending slenger dritt til en nordmann uten grunn. Det er mange norske gutter som har forsøkt å banke meg, bare fordi jeg er svart!

Dere tror at mange innvandrere ikke respekterer politiet, men det er også mange politi folk som ikke respekterer innvandrere! Hvis en nordmann banker en uskyldig innvandrer, kommer ikke sånt i mediene, men hvis en innvandrer banker en nordmann kommer det i nyhetene.

Jeg og en kamerat søkte om en jobb ett sted, han var ett år yngre, ingen arbeids-erfaring, han er norsk, han søkte om jobben, han fikk den. Jeg som var ett år eldre, hadde arbeids-erfaring, søkte jobben før han, også var det bare han som fikk jobben.

Snakk om likestilling

Lenke til kommentar
Jeg synes at det er nordmenn som starter å bråke med utlendinger, jeg har ikke sett at en utlending slenger dritt til en nordmann uten grunn.
Utlendinger slenger ikke så mye dritt, men de kommer ofte i gjenger, oppfører seg truende, har med våpen og f.eks tvinger seg inn på fester. Jeg er frisinnet og liberal person, men har fullstendig mistet troen på at Norge som nasjon er tjent med innvandring fra muslimske og afrikanske land.
Dere tror at mange innvandrere ikke respekterer politiet, men det er også mange politi folk som ikke respekterer innvandrere!
Høna eller egget? Ærlig talt, nordmenn og politifolk er ganske naive og tror det beste om andre, og når t.o.m. politifolk begynner å miste respekten for innvandrere så har de fremmede seg selv å takke som gruppe. Sorry.
Hvis en nordmann banker en uskyldig innvandrer, kommer ikke sånt i mediene, men hvis en innvandrer banker en nordmann kommer det i nyhetene.

Dette er bare BULLSHIT. Husker du Benjaminsen-saken. Han utlendingen som ble drept av en idiot. Det ble minnekonsert, minnefond og kjempeoppstyr i media. Tror du det samme hadde skjedd med en nordmann som blir knivstukket og utsatt for blind vold? Hvor er minnefondet til busssjåføren som ble knivdrept av en afrikansk apekatt på Fagernes? Hvor er "nei-til-rasisme" organisaskonene da? Hvor ble det av minnekonserten? Og det ironiske, personen gik fri pga at han var "sinnsyk/neger" i gjerningsøyeblikket, og familien til pårørende fikk ca 100 000 i erstatning fra skattebetalerne! Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Artig at en innvandrertråd dukker opp idag; her er en rykende fersk berikelse:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237481

For å være helt ærlig, "innvandrer" var det første jeg tenkte på når jeg så den overskriften, selv om den ikke røper noe som helst om bakgrunnen til gjerningsmannen.

Artikkelen sier da vitterlig at mannen er av "afrikansk opprinnelse, trolig fra Somalia"

Forresten; Fiskepinna: Hvis vi klarer å diskutere uten å bruke ord som "nigger" og "sinnsyk/neger" tror jeg diskusjonen holdes på et saklig nivå litt lengre. Jeg begynner å bli lettere lei av forsøk på seriøse debatter som ender i "OMGWTFBBQ PK PK PK PK!!!1 vs LOLOL RASIST NAZZE NAZZIST".

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig, "innvandrer" var det første jeg tenkte på når jeg så den overskriften, selv om den ikke røper noe som helst om bakgrunnen til gjerningsmannen.

Synd å si det, men det tenkte jeg og.

Jeg tar forøvrig 17-trikken hver dag til/fra jobb, så denne hendelsen var rimelig 'close to home' - jeg kunne faktisk vært på samme trikk.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Jeg synes at det er nordmenn som starter å bråke med utlendinger, jeg har ikke sett at en utlending slenger dritt til en nordmann uten grunn.
Utlendinger slenger ikke så mye dritt, men de kommer ofte i gjenger, oppfører seg truende, har med våpen og f.eks tvinger seg inn på fester. Jeg er frisinnet og liberal person, men har fullstendig mistet troen på at Norge som nasjon er tjent med innvandring fra muslimske og afrikanske land.

Vel, de eneste som noen gang har truet meg på livet uten noen form for provosering fra min side har vært innvandrer så... Kanskje ikke nok til å dra alle over en kam, men det kan alikevel gjøre så mange endrer mening om innvandrere.

Er det rasistisk å mene at etter å ha åpnet grensen og ikke minst lommeboka (for oss som betaler skatt) for å hjelpe stakkaren, så er det utrolig frekt og respektløst av personen å true en av norges innbyggere uten gyldig grunn?

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Artikkelen er inne på noe, og jeg må si meg rimelig enig med det grunnleggende i uttalelsene, men tror det har blitt smørt litt ekstra på, evt at journalisten har (som så og si ALLE journalister gjør) tilpasser faktaene slik at det blir en kjempesak utav det.

Hvis en nordmann banker en uskyldig innvandrer, kommer ikke sånt i mediene, men hvis en innvandrer banker en nordmann kommer det i nyhetene.

Dette er bare BULLSHIT. Husker du Benjaminsen-saken. Han utlendingen som ble drept av en idiot. Det ble minnekonsert, minnefond og kjempeoppstyr i media. Tror du det samme hadde skjedd med en nordmann som blir knivstukket og utsatt for blind vold? Hvor er minnefondet til busssjåføren som ble knivdrept av en afrikansk apekatt på Fagernes? Hvor er "nei-til-rasisme" organisaskonene da? Hvor ble det av minnekonserten? Og det ironiske, niggeren gik fri pga at han var "sinnsyk/neger" i gjerningsøyeblikket, og familien til pårørende fikk ca 100 000 i erstatning fra skattebetalerne!

Delvis enig, men du kan prøve å huske på at Benjamin-saken var tross alt et rasistisk motivert drap. Og ikke tilfeldig blind vold. Så bad example there Fiskepinna

Lenke til kommentar
Artikkelen er inne på noe, og jeg må si meg rimelig enig med det grunnleggende i uttalelsene, men tror det har blitt smørt litt ekstra på, evt at journalisten har (som så og si ALLE journalister gjør) tilpasser faktaene slik at det blir en kjempesak utav det.

Dette er bare BULLSHIT. Husker du Benjaminsen-saken. Han utlendingen som ble drept av en idiot. Det ble minnekonsert, minnefond og kjempeoppstyr i media. Tror du det samme hadde skjedd med en nordmann som blir knivstukket og utsatt for blind vold? Hvor er minnefondet til busssjåføren som ble knivdrept av en afrikansk apekatt på Fagernes? Hvor er "nei-til-rasisme" organisaskonene da? Hvor ble det av minnekonserten? Og det ironiske, niggeren gik fri pga at han var "sinnsyk/neger" i gjerningsøyeblikket, og familien til pårørende fikk ca 100 000 i erstatning fra skattebetalerne!

Delvis enig, men du kan prøve å huske på at Benjamin-saken var tross alt et rasistisk motivert drap. Og ikke tilfeldig blind vold. Så bad example there Fiskepinna

mener å ha hørt at det ikke bare var rasisme som lå bak men. Noe med hevn fra tidligere sammenstøt.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
...så er det utrolig frekt og respektløst av personen å true en av norges innbyggere uten gyldig grunn?

Det er utrolig frekt og respektløst å true noen, være det seg en nordmann, en afrikaner, eller en islending, uten en grunn. Uansett hvem som truer, og hvem som blir truet.

Mener å ha hørt at det ikke bare var rasisme som lå bak men. Noe med hevn fra tidligere sammenstøt.

Det er uansett opplagt rasistisk motivert. Spør du meg ville det være høyst sannsynelig at "tidligere sammenstøt" gjelder akkurat det samme. :shrug: Jeg mener, det er snakk om folk fra Oslos nazimiljø her.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
...så er det utrolig frekt og respektløst av personen å true en av norges innbyggere uten gyldig grunn?

Det er utrolig frekt og respektløst å true noen, være det seg en nordmann, en afrikaner, eller en islending, uten en grunn. Uansett hvem som truer, og hvem som blir truet.

vel, jeg mener alikevel det er _mer_ respektløst å "bite hånden som mater deg" på den måten da det faktisk er mine penger, og min medkjærlighet til mennesker som går til å få han hit. at det er frekt og respektløst uansett har jeg absolutt ikke sagt med uenig i, og det var heller ikke poenget med kommentaren min for alt i verden.

Mener å ha hørt at det ikke bare var rasisme som lå bak men. Noe med hevn fra tidligere sammenstøt.

Det er uansett opplagt rasistisk motivert. Spør du meg ville det være høyst sannsynelig at "tidligere sammenstøt" gjelder akkurat det samme. :shrug: Jeg mener, det er snakk om folk fra Oslos nazimiljø her.

*Sukk*, Ja hvis media sier det så må det jo være sant.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
vel, jeg mener alikevel det er _mer_ respektløst å "bite hånden som mater deg" på den måten da det faktisk er mine penger, og min medkjærlighet til mennesker som går til å få han hit. at det er frekt og respektløst uansett har jeg absolutt ikke sagt med uenig i, og det var heller ikke poenget med kommentaren min for alt i verden.

For alt hva du vet betaler den aktuelle personen skatt så det ljomer etter. :shrug: Men hva vet vel vi...

*Sukk*, Ja hvis media sier det så må det jo være sant.

Å, den gode gamle høyrefløy-tvisten. Skyld på media.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...