Gå til innhold

Data'n min kræsja, vifta slutta å gå :(


joho83

Anbefalte innlegg

Huff, hvor skal jeg begynne?

 

Har vært meget uheldig, men heldigvis var det ikke min nye PC som kræsja, det var fatters... Vet ikke hva som skjedde. Var akkurat ferdig med å skru sammen PC'en og starta den opp. Alt funka veldig bra, ingen feil. Etterhvert skrudde jeg PC'en av.

 

Telefonlinja mi har vært borte i to dager, men den kom nettopp tilbake igjen og da telefonen ringte så starta jeg datamaskinen igjen fordi jeg ville inn på internett en tur. Det som skjedde mens jeg satt i telefonen var at vifta av en eller annen merkelig grunn slutta å funke????? POKKER..... Alt ble brennhett inni der, HUFF.... Er det mulig å ha så uflaks..... Hvor mye har blitt ødelagt tror dere? Tar hovedkortet skade av det også?

 

Hilsen en meget frustrert joho!!!!

Endret av joho83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HELT UTROLIG!!!! Nå satte jeg i prosessoren igjen etter at den hadde kjølt seg ned og blitt kald igjen. I stad var den så varm at jeg ikke klarte å ta på den en gang uten å brenne meg skikkelig... Satte i ei ny vifte nå og vips så funka den, er det mulig? Prosessoren og alt virker helt ok.... Nå ble jeg letta.... He he, helt sinnsykt...

Lenke til kommentar
Bra at det funker nå! Det er en P4 eller en annen Intel cpu sant? En AMD skal jo brenne opp på flekken uten kjøling, mens Intel sine cpuer skrur ned ytelsen slik at det ikke blir for varmt...

Det er stor forskjell på "uten kjøling" og "uten vifte". Jeg skjønner du har sett videoen fra Tom's Hardware guide (som stort sett suger stort, men uansett...) og der ble kjøleribba løsnet under drift. Det er en mye alvorligere feil enn at vifta stopper. AMD-prosessorer fra den gang hadde heller ikke noen integrert kjøleribbe over prosessorkjernen, så uten noen som helst form for blokk å lede varmen til er oppgaven umulig.

 

Siden da har det kommet støtte for dette også hos AMD (i BIOS riktignok, som skrur PCen AV istedet for å throttle) og en integrert kjøleblokk (tynn liten sak, i alle fall på Athlon 64) som gir den nok tid til å skru seg av selv om hovedblokka m/vifte løsner. Personlig foretrekker jeg den løsningen, ettersom det da er noe FEIL med kjølesystemet som må rettes opp. Derimot har man i mange tilfeller med P4-maskiner funnet at de kjører på "halv maskin" pga. dårlig luftstrømning og/eller glovarme prosessorer, uten at man er klar over det. Selv test-siter har opplevd dette.

 

Og når alt det er sagt, så har jeg ennå ikke opplevd noen av delene (vifte/blokk) siden jeg startet med en 286. Så akkurat det bekymrer meg ikke nå, og ville nok spilt enda mindre rolle om jeg skulle kjøpe meg en ny maskin i dag.

 

Kjella

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...