Gå til innhold

Hvordan sette opp server?

Anbefalte innlegg

Topic sier vel det meste...

Hardware`n:

Intel celeron 766Mhz, 66Mhz Fsb (kan klokke den opp til 1150mhz, 100Fsb. stabilt)

Asus CUSL2-M hovedkort maks 133Mhz

SD-Ram 380Mb+ pc 100Mhz

CD-Rom

10Gb Hdd 7200 Rpm, 6Gb 5400 Rpm. (har en ekstra 6Gb samme)

180W PSU

GF 4 MX420

Er denne pc-en god til å brukes som server i huset? Hva slags server vet jeg ikke enda...

Endret av CorVette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det spørs om du vil ha mye filer der... En mailserver med tonnevis av mail f.eks. trenger litt plass, mens en webserver som ikke gir ut store filer, bare websider kan greie seg med mindre plass.

tenkte jeg kunne ha installasjons programmer å slikt på den + at den også kan brukes som nedlastings server... Det er også et forslag å la den være en printer server...!

Lenke til kommentar
installasjons programmer å slikt på den + at den også kan brukes som nedlastings server

Til dette trenger du jo mye plass. Jeg laster ned >10GB/24timer. Hvor lenge holder plassen da? :p

Installasjonsprogrammer og alle de "gratis linux-distroene" du skal ha på den krever en del plass.

For å sette opp, legg inn et server-OS, ikke win9x eller XP. (XP har i følge EULA'n ikke lov til og brukes som server-OS)

Lenke til kommentar
installasjons programmer å slikt på den + at den også kan brukes som nedlastings server

Til dette trenger du jo mye plass. Jeg laster ned >10GB/24timer. Hvor lenge holder plassen da? :p

Installasjonsprogrammer og alle de "gratis linux-distroene" du skal ha på den krever en del plass.

For å sette opp, legg inn et server-OS, ikke win9x eller XP. (XP har i følge EULA'n ikke lov til og brukes som server-OS)

det er noe i det du sier men jeg har ikke tilgang på større hardisker så jeg må enten kjøpe meg et IDE kort eller finne en løsning...

Lenke til kommentar
Harddisker koster det dem gjør, i overkant av 1000 for 200GB, og et kontrollerkort koster ikke mye, f.eks. dette fra komplett. Kortet kan du kjøre 4 harddisker på. for 1500 inkl frakt har du da 200GB disk, kontroller og mulighet for å sette inn 3 til på kontrolleren.

Det var litt drøyt syns jeg, og har ikke lyst til å ha utgifter nå.... da kjøper jeg heller et kontroller kort på biltema eller clas og setter inn de største hardiskene jeg kan finne... Men som sagt så er jeg usikker på hva jeg skal ha den til...

Men spørsmålet gjenstår: Hvordan sette opp serveren....?

Lenke til kommentar

Etter det jeg så på clas ohlson så var det bare dyre kort der i forhold til det som ble foreslått av Sub-Lock, og på biltema fant jeg ingenting. Tviler på at du får kjøpt noe som er BEDRE på de to butikkene :p

Komplett.no sender dippedutten til deg i posten vøtt ;)

Lenke til kommentar
Etter det jeg så på clas ohlson så var det bare dyre kort der i forhold til det som ble foreslått av Sub-Lock, og på biltema fant jeg ingenting. Tviler på at du får kjøpt noe som er BEDRE på de to butikkene :p

Komplett.no sender dippedutten til deg i posten vøtt ;)

kan værte sant det du sier men jeg får tygge på saken.. Trenger ikke alt førts med en gang, så det er hardwaren som dere ikke skal tenke på. Men hvordan sette opp Server!!

Lenke til kommentar

Hvordan sette oppp server kommer ann på hva slags server man skal ha. Og spørsmålet jeg ville stilt meg var "hva skal jeg med en server når jeg ikke vet hva slags server jeg skal kjøre?" Er det for å teste ut ting? Skal du bruke det til noe matnyttig? HVa slags kompetanse har du? Hva slags lisenser har du evnt tilgjengelig? Linux kodter jo ikke mer enn plata du brenner den på men det krever jo litt grunnkunnskaper. osv......

Så hvis du kan utdype hva du har tenkt å bruke den til så er det enklere for oss å svare. (En server er så mangt så noen generell forklaring finnes ikke)

Lenke til kommentar
Hvordan sette oppp server kommer ann på hva slags server man skal ha. Og spørsmålet jeg ville stilt meg var "hva skal jeg med en server når jeg ikke vet hva slags server jeg skal kjøre?" Er det for å teste ut ting? Skal du bruke det til noe matnyttig? HVa slags kompetanse har du? Hva slags lisenser har du evnt tilgjengelig? Linux kodter jo ikke mer enn plata du brenner den på men det krever jo litt grunnkunnskaper. osv......

Så hvis du kan utdype hva du har tenkt å bruke den til så er det enklere for oss å svare. (En server er så mangt så noen generell forklaring finnes ikke)

Du har et godt poeng der....

Med tanke på web server.. hva menes med det og kan man ha websider på den?

tenkte også å bruke den som nedlastings server.. samt priter server....

evnt ha mange nyttige filer på den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...