Gå til innhold

Formatere HD ?

Anbefalte innlegg

Skal selge en pc og vil da formatere Stasjon D:

Startet opp i c: gikk til dos komandolinje å skrev: c:\format d: Fikk da spørsmål om jeg var sikker, svarte ja. Den telte da opp til 100 før den begynte å gjenopprette tildelingsenheten?

uten å komme videre.

Hva gjør jeg galt?

Og hvor velger jeg hvilket operativsystem som skal starte opp?

Har sett i bios uten å finne noe.

Roger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager så mye pcgutten :roll:

Men jeg har ikke peiling på hvordan jeg kan flytte denne.(om jeg kan det da?)

Fur

Jeg prøvde også å skrive d:\ format d: :dontgetit:

raylineTWB

Prøvde din versjon, og det ser ut til å funke. Kjører scan disc nå for å se om alt er i orden. Takk så mye. :thumbup:

Dette er en disk som er partisjonert i to.

Har win-98 på c: og xp på d:

Men skal selge maskinen uten xp, så den må vekk.

Roger

Lenke til kommentar

hvis du har 2 hard disker og på disk #1 har du 98 og på disk #2 har du XP burde det ikke være vansklig å formatere. Du formaterer den OS disken du ikke bruker .. sånn som Rayline TWB sier.. :hmm:

d:/format d: hjelper vel ikke..

Lenke til kommentar
Hvis D disken din er en vanlig lagringsdisk, altså ikke en OS disk, så kan du høyreklikke på Min Datamaskin, velge Behandle, velge Diskbehandling - og formatere derfra.

Jeg valgte løsningen til Rayline og den fungerte godt. HD er nå tom. :yes:

MEN når jeg starter opp maskinen så vil den starte opp win-xp og ikke -98, men nå har jeg ikke xp der lengre.

Hvordan løser jeg det? er sikkert en innstilling i bios som jeg ikke finner :dontgetit:

Poster denne tråden under lagringsmedier, så den kommer på rett plass.

Lenke til kommentar
Hvis D disken din er en vanlig lagringsdisk, altså ikke en OS disk, så kan du høyreklikke på Min Datamaskin, velge Behandle, velge Diskbehandling - og formatere derfra.

Jeg valgte løsningen til Rayline og den fungerte godt. HD er nå tom. :yes:

MEN når jeg starter opp maskinen så vil den starte opp win-xp og ikke -98, men nå har jeg ikke xp der lengre.

Hvordan løser jeg det? er sikkert en innstilling i bios som jeg ikke finner

For å ordne dette gjør du følgende:

Gå til Kontrollpanel > System > Avansert. Under "Startup and recovery" så velger du innstillinger (Settings). Klikk på rediger (Edit) - så får du opp tekstfilen som styrer hva som skal vises når Windows starter opp. Det du må gjøre er å ta bort den raden som du ikke vil se (altså den med referanse til WXP).

Under seksjonen "Standardoperativsystem" listes de valg du får, og det som vises høyest (øverste linjen under booting) opp når du starter PC'n er også den som ligger øverst i "Standardoperativsystem".

NB!: Det kan være at du må redigere partisjonen på den tredje linjen ovenifra, slik at de matcher samme partisjon som den raden du ikke tar bort.

Lenke til kommentar
Høyreklikk på My Computer - da kommer egenskaper for system opp. Der er det normalt sett 7 stk. fliker - General - Computer name - Hardware - Advanced - System restore - Automatic updates og Remote.

Klikk på fliken Advanced.

Nei, jeg har bare 4?

generelt, enhetsbehandling, maskinvareprofiler og ytelse

Er dette fordi jeg kjører win-98 nå?

Roger

Lenke til kommentar

Ja, det er nok det................:-)

I W98 er jeg ikke sikker på hvordan jeg gjør det samme - det er over 2 år siden jeg kjørte W98 selv........sorry........

I W98 er det Boot.ini fila du må editere. Den finner du vel ved å søke etter den i "Søk etter filer og mapper".....

Den listen du er på utkikk etter skal se noenlunde slik ut:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows Recovery Console" /cmdcons

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Er det denne du tenker på?

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

C:\="Microsoft Windows"

Bare slette hele greia sånn uten videre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...