svamp Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Jeg har en side som er sentrert, og der midtre del strekker seg nedover.Sideoppsettet er slik: -header, width 700px -innhold-div, w 700px --->venstre tekst-div, w 552px --->høyre tekst-div, w 122px -footer, w 700px Der innhold er den som strekker seg nedover. Venstre og høyre tekst-div har float:left og float:right. DVS, innhold-div'en har width 700px og er der for å holde venstre og høyre tekst-div på plass slik at de ikke flyr ut og legger seg helt til venstre og høyre i vinduet. Både header, innhold og footer har position:relative og margin:0 auto; Bakgrunnen til høyre tekst-div er grå, og bakgrunnen til venstre er hvit. Bakgrunnen har jeg lagt på innhold-div'en, slik at den grå bakgrunnen i høyre tekst-div skal utvide seg nedover selv om høyre tekst-div er kortere enn venstre. Dette fungerer i IE og Opera. Men ikke i FF, der innhold-div'en ikke utvider seg i det hele tatt! Dette resulterer i at det ikke blir noen bakgrunn på venstre og høyre tekst-div. Kan noen hjelpe meg med å få innhold-div'en til å strekke seg? Her er CSS og HTML: CSS: body { background : #FFFFFF; font-family : Tahoma, Trebuchet MS, verdana, arial, sans-serif; font-size : 9pt; color : #000000; } html, body { margin: 0; padding: 0; } h1 { border-left : 2px solid #F1BB00; border-right : 2px solid #F1BB00; background : url(header.jpg) no-repeat; width : 700px; height : 150px; margin: 0 auto; position : relative; } #footer { border-left : 2px solid #F1BB00; border-right : 2px solid #F1BB00; border-bottom : 2px solid #F1BB00; background : #FFFFFF; margin : 0 auto; position : relative; text-align : center; height : 20px; width : 700px; font-size : 9pt; clear : both; } #path { border-top : 2px solid #F1BB00; border-left : 2px solid #F1BB00; border-right : 2px solid #F1BB00; border-bottom : 2px dotted #F1BB00; padding : 0px; height : 15px; width : 700px; margin: 0 auto; background : #E0E0E0; position : relative; clear : both; color : #EB7B02; } #innhold { border-left : 2px solid #F1BB00; border-right : 2px solid #F1BB00; padding : 0px; width : 700px; margin: 0 auto; position : relative; background : url("bg.jpg") repeat-y; color : #FFFFFF; } #hkol { width : 122px; padding : 6px; float : right; color : #000000; } #hoved { padding : 6px; float : left; width : 552px; color : #000000; } HTML: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <title>Ny</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stil.css" /> </head> <body> <h1> </h1> <div id="path"> sideindikator her </div> <div id="innhold"> <div id="hoved"> Hovedtekst her </div> <div id="hkol"> Diverse her </div> </div> <div id="footer"> </div> </body> </html> Endret 2. august 2004 av svamp Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Etter en kjapp kikk på koden, så trur eg det er PGA position:relative; på alle elementa.. Prøv helst å lage en flytande layout - eksperimenter litt med float og clear egenskapane, og les litt om flytande oppsett. Posisjonerte layouts er veldig ofte litt trøbbel med å få til å funke skikkelig http://www.thenoodleincident.com/tutorials...sson/boxes.html <= Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 prøv med overflow:visible; på de divene det gjelder eller har jeg missforstått nå? :s Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Da vil alt mulig innhold som muligens ikke opprinnelig var synlig flyte ut over rammene. Uansett tror jeg ikke det er problemet her, men nettopp det arve87 påpekte Lenke til kommentar
svamp Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 http://www.thenoodleincident.com/tutorials...sson/boxes.html <= Ett spørsmål: Hva er voice-family og voice-inherit? Jeg har aldri hørt om det i css før. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Det har med hvilken stemme blinde mennesker som surfer på siden din skal høre. Jeg mener man må ha tags og sånt for dette, da... Lenke til kommentar
svamp Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 Nå har jeg fjerna alt som heter position fra css'en, og lagt til clear: both på alt untatt de to div'ene med float:right/left. Ingenting har endret seg., siden ser helt lik ut som den gjorde. Kan det være en Firefox-bug jeg har med å gjøre? Har lest litt andre steder, blant annet i diskusjonen av artikkelen faux columns på alistapart, der noen viser css-løsninger med header, midtdiv m/2 kolonner som strekker seg og footer. Eksempler derfra virka heller ikke i FF. Har merka at når jeg har tekst rett i #innhold, utvider den seg nedover. Men ikke om jeg legger teksten inn i en div inni #innhold. Tror jeg bare gir opp å få til dette i FF, hvis ingen har noen gode ideer da? Arve87, på absentvoid.com har du en container-div (#main_wrap), som inneholder bakgrunn for menykolonne og hovedtekstkolonne. Denne ser ut til å utvide seg i FF. Eneste forskjellen fra min kode ser ut til å være at du har en bunndiv og header inne i main_wrap. Kan det at jeg ikke har det ha noe å si for meg? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Bunndiven kan ha mye å si, om den har egenskapen clear:both; ... » http://www.complexspiral.com/publications/containing-floats/ Lenke til kommentar
svamp Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 La en div med clear:both inn i #innhold under kolonnene, nå strekker #innhold seg i FF også. Så kort vei kan det være mellom og Takk begge to Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå