Gå til innhold

6800GT vs X800XT PE


Raijin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det gjelder teknologi, hva er best av 3dc og sm 3.0

Hvilken teknologi kommer til å bli brukt mest?/Er brukt mest?

 

Vet at dette er nytt stuff, men eksisterer det spill som bruker disse teknologiene(utenom Far Cry)

Når det gjelder teknologi så ville jeg uten tvil gått for 6800GT. SM 3.0 er tross alt en industristandard, som er inkludert i DirectX 9.0c. 3Dc er fremdeles bare en "ATi-standard"...

 

ATi kommer i neste generasjon (R5xx) til å støtte SM 3.0, så jeg tror det kommer til å bli mest brukt.

 

I Windows har både nVidia og ATi gode drivere, ATi henger litt etter med OpenGL (DoomIII) for tiden. I Linux (hvis du har tenkt til å bruke det) er derrimot ATi driverene en katastrofe

 

Personlig ville jeg kjøpt et 6800GT kort og klokket det til 6800Ultra

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det gir 3Dc både bedre bildekvalitet og ytelse, mens SM 3.0 bare gir økt ytelse.

Det gir ikke bedre bildekvalitet, og om den yter bedre kan diskuteres.

 

Ville kjøpt en 6800GT og klokket til Ultra. Det kommer jo flere og flere Open gl, spill og ATI liger et godt stykke bak. Grunnen til at det kommer flere Open gl spill er at flere og flere spill produsenter vil slippe ut spillene for Linux og Mac samtidig som de lanseres for win. Istedet for at de kodes om fra DX til Open gl som det gjøres i dag. Spill som bruker Open gl. Er Unreal 2004. Opfølgeren til Return to Castle Wolfensein + + + + + hehe glemte nesten Doom3. Osv.

 

Har Nvidia noen HW ting som kan forklare at de knuser ATI i Open gl?

 

Dette er såfall min lille mening om dette topicet.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det gir 3Dc både bedre bildekvalitet og ytelse, mens SM 3.0 bare gir økt ytelse.

Det gir ikke bedre bildekvalitet, og om den yter bedre kan diskuteres.

SM3.0 kan gi (beder) effekter enn SM2.0 og det kan gi bedre ytelse, FarCry viser jo nettopp det, så det er ikke noe å diskutere.

 

Ville kjøpt en 6800GT og klokket til Ultra. Det kommer jo flere og flere Open gl spill

Som hva? Trenden hittil har vært ganske tvert om.

Lenke til kommentar
GDI RAPTOR: Jo, det var det jeg også tenkte, at sm 3.0 er en industri standard og 3dc ikke.

Hvilket ytelsesforbedringer gir hver av de to teknologiene?

3dc gir visst bedre bildekvalitet(?), men hva med sm 3.0?

Begge teknologiene får ting til å gå raskere. Begge kan også forbedre grafikken. 6800 kan kjøre samme kvalitet som 3Dc, men da med litt ytelsestap, siden du ikke får komprimert grafikken. SM 3.0 kommer med mange forbedringer og utvidselser. I mange tilfeller kan du kjøre SM 3.0 instruksjoner med SM 2.0b, men ofte med ytelsestap. Legger ved en link som sammenlikner SM 3.0 og SM2.0b

 

Pixelshader

http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...ce_6800-08.html

 

Vertexshader

http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...ce_6800-10.html

 

Her er også litt informasjon

http://www.microsoft.com/whdc/winhec/partn...l30_NVIDIA.mspx

 

Men klokker ikke et XT kort bedre enn et Pro kort?

Nei, PRO kortet klokker ofte bedre fordi det har færre pipelines, da blir det mindre varmeutvikling

Lenke til kommentar
Raptor' date='03/08/2004 : 12:09'] Begge teknologiene får ting til å gå raskere. Begge kan også forbedre grafikken. 6800 kan kjøre samme kvalitet som 3Dc, men da med litt ytelsestap, siden du ikke får komprimert grafikken.

 

Jeg vil tro ytelsetapet kan være ganske stort. Men spill utviklere kan bruke DXTC på non-3Dc kort, men da med større kvalitets tap. 3Dc er heller ikke loss-less.

Lenke til kommentar

jeg hadde tenkt å kjøpe ati x800 xt, men jeg GIDDER IKKE å vente lengre. Så derfor har jeg kjøpt meg et Gainward Geforce 6800 GT Golden Sample 2400 256 MB til samme pris.

 

Har ventet siden Mai og nok er nok.... Blir nok fett å spille samma hvilket kort du velger. Kjøpte Geforce 5900 i Mai men solgte det et par uker etter at jeg hadde kjøpt det fordi jeg hørte at det kom nye skjermkort. GF 6800 X800 osv, så nå har jeg hatt et Geforce 256 32mb i 3 måneder UTEN SPILLING! :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...