Platon73 Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 La denne i feil gruppe først: Når jeg skal starte maskinen min får jeg meldingen "Error loading operating system". Kjører Win XP. Er det noen mulighet til å eventuelt gjennopprette windows uten at dataene på maskina forsvinner? Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 1) Ta backup og formatere. 2) Dele harddisken opp i partisjoner med PartitionManager og sette alt viktig i en partisjon du ikke formaterer. (Eks D:) 3) Sette inn Xp-cden og Repair XP. Mener den ikke skal formatere harddisken da. Men kan ta feil. Kan godt være et virus som har fått kloa i operativsystemet, eller så har du nok slettet en viktig systemfil ved et uhell. Lenke til kommentar
Platon73 Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Jo, men ikke så lett å ta backup når jeg ikke kommer inn. Får vel ikke lagt inn partition magic heller. Tror ikke jeg har sletta noe hvertfall. Endret 2. august 2004 av Platon73 Lenke til kommentar
Learning To Fly Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Har samme feil jeg. Virker ikke etter å ha formatert heller. Finnes et program som kjører fra cd og ligner litt på Windows XP. Men det koster penger, og jeg vet ikke hvordan mulighetene for å brenne ut ting/ta backup er med det. Og, internett-tilgang vet jeg heller ikke om det er der. Om du er interessert ligger det her: http://www.winternals.com/products/repaira....asp?pid=ap#erd Endret 2. august 2004 av AFireInside Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hmmm Det var da rart. At man ikke kommer inn i det hele tatt. Kanskje sende det til verksted? De fikser kanskje det. Og du slipper å kjøpe den dyre cd'en Lenke til kommentar
nree Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Prøv og boote opp med win xp cd og instaler windows i tilleg til den versjonen du har... Etter du har tatt backup kan du formatere og instalere win xp på nytt... Prøv dette... Lykke til... Lenke til kommentar
Learning To Fly Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Kan bli dyrt noen ganger det også. Men om du har viktige ting der er det jo kanskje verdt det. Her koster pc-reparasjoner nesten dobbelt så mye i timen, som en ny og større harddisk. Og jeg har formatert, så jeg håper folk har forslag. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Du må spørre om sånt på dagtid .. Da er det mange smarte mennesker her inne.. Nå har de gått i hi, for de har nok en ny jobbdag imorra Lenke til kommentar
TCi Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 I følge Microsoft så er harddisken for stor for at biosen støtter den. Kilde: http://support.microsoft.com/?kbid=326676 Det du må gjøre er å oppdatere biosen (flashe). Så lenge du ikke formaterer eller lignende så vil du ikke miste data'ene. Når du er ferdig med oppdateringen tar du å reparerer installasjonen din, om den finner den.. Ellers må du nok enten installere på nytt over installasjonen. Dersom du ikke formaterer gjennom installasjonen vil du heller ikke miste filene tror jeg. Det er godt mulig du ikke vil komme deg inn i mappene fra den tidligere installasjonen pga. rettigheter osv., men det finner du vel ut av etter installasjonen. Lenke til kommentar
Platon73 Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 "When you restart your computer after the file-copy portion of Windows XP Setup, you may receive the following error message: Error loading operating system " Men det skjedde ikke under installasjon hos meg. Jeg har kjørt med denne xp installasjonen et år. Meldingen dukket plutselig opp ved restarting av maskina. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Ville prøvd en FixBoot slik som forklart her: http://www.techsupportforum.com/showthread.php?t=10596 Lenke til kommentar
Platon73 Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Prøvde begge metodene beskrevet her: http://www.techsupportforum.com/showthread.php?t=10596 You can boot to the XP cd and when you see the "Welcome to setup" message, press the letter R. You will then get a DOS prompt. Then type: chkdsk /p [enter] When that is done type: fixboot [enter] Type: Y at the next prompt [enter] Then type: exit [enter] The system will now reboot into Windows. If for some reason that didn't work, you can boot to the recovery console (example above). Type: "chkdsk /r" [enter] When done type: exit [enter]. This takes a bit longer, but the system should boot back into Windows. Feilmeldingen forsvant, men nå henger den bare under booting uten at noe skjer. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Har du prøvd å reparere installasjonen? Bare å velge R når installasjonen har funnet versjonen du har installert. Ikke sikker på at den vil visest, men verdt et forsøk. Ellers så kan du da bare reinstallere som en ren installasjon over den gamle uten å formatere. Da kan du få tilgang på noen brukermapper tror jeg. Lenke til kommentar
Platon73 Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Trodde det var det jeg gjorde i eksemplet over her jeg? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Trodde det var det jeg gjorde i eksemplet over her jeg? Nei det er ikke det samme.. Fixboot fikser bootsectoren på harddisken (tror jeg det var). Og chkdsk reparerer filer som eventuellt er skadet. Lenke til kommentar
Platon73 Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 "You can boot to the XP cd and when you see the "Welcome to setup" message, press the letter R. You will then get a DOS prompt." Denne da? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Nei det er Recovery Consol'et. Det jeg vil at du skal gjøre er å reparere selve installasjonen. Dette gjøres ved å trykke R når installasjonen har søkt etter tidligere installasjoner av Windows. Dette skjer etter lisensavtalen tror jeg. Om den ikke finner noe så bare fortsett installasjonen og legg den over den gamle uten å formatere.. Da er det mulig at du kan få tilgang på data'ene som ligger på partisjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå