zn00ker Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Hei! Som topic sier så har jeg veldig lyst til å lære meg litt om elektronikk. Har gått GK Elektro (og VK1 Elektro), men faget elektronikk interiserte meg ikke så mye på GK. Det gjør det derimot nå! Og vil lære såpass at jeg kan reparere mine egne ting hvis noe skulle blir ødelagt. Derfor håper jeg det er noen som kan gi meg noen tips? Guider på nettet, noen spesielle bøker, tips til hvordan jeg kan gå fram for å lære osv osv. Og ja jeg leter selv også! Endret 2. august 2004 av zn00ker Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Du kan vel se om du får tak i noen lærebøker til vk1 elekronikk! Siden du har gått GK elektro (jeg har også gått det) så regner jeg med at du kan lodde! Lenke til kommentar
capy Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) stikk i en bokhandel og kjøp noen lærebøker, kjøp deg en loddebolt med spiss spiss (var det smør på olivenolje?) og et ocilioskop (nå kan du banne på at jeg skrev det feil). så kan du stikke på et innleveringssted for gamle tver, stereo, osv. så er det bare å feilsøke. multimeter har du vel allerede. nå starter skolen igjen, for de som går på skole. mange selger sine gamle skolebøker, så du kan gjøre ett kupp ved å kjøpe de fra dem. Endret 2. august 2004 av capy Lenke til kommentar
andesam Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 slenger inn et lite spørsmål i denne tråden: hva lærer man egentlig på gk elektro? skal begynne på et til høsten. lærer man alt fra hvordan elektrisitet fungerer til lodding og installasjon av elektiske anlegg? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 slenger inn et lite spørsmål i denne tråden: hva lærer man egentlig på gk elektro? skal begynne på et til høsten. lærer man alt fra hvordan elektrisitet fungerer til lodding og installasjon av elektiske anlegg? Japp... + myyyye annet du har bruk for og minst like mye bruk for... er veldig interresant å lære seg å bruke en baufil Lenke til kommentar
- mOtz^ - Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Ohms lov hadde vært en fordel å kunne: U=I*R I=U/R R=U/I effekt formelen: P=U*I P=(U*U)/R P=(I*I)*R Ellers bør man jo vite hva de ulike komponentene er forno: transistor kondensator motstand krystall relè diode zenerdiode sikringer... ...de fleste hoved komponentene... Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hva bruker du et krystall til? Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Krystaller brukes bla til å sende og motta signaler. Hvert krystall sender og mottar på en spesifikk frekvens. Lenke til kommentar
- mOtz^ - Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 genererer et signal ... som koffe sa Lenke til kommentar
space17 Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Snooker: masse om elktronikk...www.epanorama.net Kjøp elfa-katalogen....står mye kjekt der, om generell elektronikk og i tillegg om alle de ulike typer komponenter. I tillegg får du oversikt over alle kompentene uten å bla på nettet. Koster en hundrelapp, og hvis den skal sendes blir det endel mer. for de litt mer viderekommende anbefaler jeg også http://www.diyaudio.com space Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 diyaudio er vel kanskje ikke det mest elektronikk retta forumet? jeg synes kvaliteten på forumet (diy) har blitt drastisk dåligere den siste tiden, men likefult, innimellom er det en del intresant stoff der. www.audiodiycentral.com kan vel også anbefales i såmåte, og det er lettere å komme i gang i og med at det er en reel side, ikke et forum. eller kan www.howstuffworks.com anbefales på det vatmeste. Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Meget interesant! Men har dere noken linker til Norske sider? Ole-Johan Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Meget interesant! Men har dere noken linker til Norske sider? Ole-Johan Like godt å lære seg engelsk først som sist Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Meget interesant! Men har dere noken linker til Norske sider? Ole-Johan Like godt å lære seg engelsk først som sist Enig! Mesteparten innen elektro er jo engelsk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå