Gå til innhold

Win ME og xp på samme harddisk, hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg skal til å formatere og har tenkt på å ha både win me og xp på hardisken, slik at jeg kan få muligheten til å både kunne kjøre alle spill og progs, og ha en stabil og brukervennlig os som xp.

Hvordan burde jeg gå frem?

1-Formatere hd-en til fat32, så installere win me, deretter og installer xp ved siden av.

2-Partisjonere hd-en til en fat32, og en NTFS, og så installere win me på fat32 og xp på NTFS etterpå.

Jeg har en wd 80GB, hvordan burde jeg å så tilfelle dele den opp hvis jeg skal ta for meg valg 2?( vil trolig bruke xp mest, bare me til litt spilling av spill som xp ikke støtter xp)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. men da når du bruker winme får du ikke sett hva som er på xp partisjonen.når du instalerer xp kan du parsjonere hd`en eller bruk partion magic

men jeg ser ikke vitsen med å dualboote har hatt xp siden september i fjor har enda ikke møt noen som spill som ikke funker på xp med untakk av eldre dos spill og eldre ea sports spill som ikke funker på nt.

Lenke til kommentar

Hei.

Aldri legg 2 operativsystemer på samme partisjon. Partisjoner ut hd og legg me på den første, og legg så xp på den andre partisjonen.

Hvis du vil at du skal kunne hente filer direkte fra xp partisjonen fra me, må begge partisjonene ha fat32 filsystem. Hvis dette ikke er viktig vil jeg sterkt anbefale deg å partisjonere den delen der xp skal ligge med ntfs filsystem. Dette på grunn av større innebygde "sikkerhets-rutiner".

Lenke til kommentar

Hvorfor WinME?? Er ekstremt ustabilt! Hvilke spill er det du spiller som ikke fungerer på XP? Jeg har ikke opplevd det i alle fall! Dessuten, hvis det skulle være noen kan du benytte deg av kompitablitetsmodus i Windows XP som gjør at det fungerer som det har gjort i 98/ME, NT og 2000.

Det beste er dermed å bare gå for XP. Hellst engelsk! Har prøvd både no og eng. XP Pro og må si at den norske versjonen virker MYE mer ustabil! Det er ikke noe jeg innbiller meg selv om jeg vet det høres dumt ut og er fullstendig uforklarelig!

Ang. ant. diskpartisjoner så ville jeg gått for 4.

Jeg har i alle fall;

C: 10gb til Windows og progz

D: 25gb til spill

E: 20gb til download, backup og mp3z

F: 20gb DivX, server(ftp), burn (iso, keys ++) og lan rot!

Lenke til kommentar

Rediger: Husk NTFS! Sløser ikke med diskplass!

The Bayer - MAXcpu

Xp 1800+

Abit KR7a-RAID

Gainward GeForce3Ti 200 "Golden Sample"

Maxtor 80gb 7200rpm ata133

Plextor 24x/10x/40x

Creative Audigi player...

3dmarks kommer....

[ Denne Melding var redigert av: MaxCPU på 2002-04-27 17:46 ]

Lenke til kommentar

sett av:

1 os/prog primærpartisjon til winxp 5-7gb burde holde.

1 os/prog primærpartisjon til winme(anbefaler 98se) 2-4gb burde holde

så kan du enten lage en svær partisjon med fat32 til alt annet (som alltid vil være d: uansett os du bruker).. ELLER en fat32 partisjon med passe størrelse til det du trenger å ha delt, pluss en ntfs partisjon som innholder resten av plassen (kun i winxp, e: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...