MaxCPU Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Kjøpte meg i dag 4. generasjons iPod da jeg ikke orket å vente på Mini. Under installasjonen dukket det opp et lass av spørsmål, men at latskap klikket jeg for det meste "Neste". Hva bør jeg være oppmerksom på når det gjelder synkroniseringen? Sletter jeg på iPod slettes de på PCen? Jeg skjønte heller ikke dette med mappen "Min Musikk" i "Mine dokumenter" og "iTunes" mappen som ligger under denne igjen. Det ligger noe musikk der, men bare såvidt en brøkdel av alt. Jeg holder nå på å overføre musikk (dessverre USB1.1 foreløpig), og hvis jeg har skjønt det riktig så konverteres filene til ACC format eller noe. Filene mine ser imidlertid ut å forbli .mp3 på maskinen, noen som er et must. Kunne noen "lære" meg opp litt og fortelle hvor jeg eventuellt skal endre innstillinger? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 alt dette her er vel ting som burde stå i manualen.. prøv å les den du, det blir nesten det samme som å lese det her... Lenke til kommentar
bertie Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 filene konverteres ikke. Det er nok noe du har misforstått. Det er noen nye mp3-spillere som gjør det, eller krever AAC-filer, men husker ikke hvilke(n). I iTunes passer du på at det IKKE er haket av på "let iTunes sort my music" (eller tilsvarende). Synkroniseringen vet jeg ikke, der er det nok manualen som må hjelpe deg, eller kanskje google? bertie Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Tror jeg begynner å skjønne her nå, får bare prøve meg frem når overføringen er ferdig (2000 sanger, legg merke til klokkeslett på første innlegg!! ) Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Synkronoseringen foregår slik at det er iPod'en som "forholder seg til" iTunes, slik at hvis du sletter en sang på iPod'en, vil ikke denne slettes fra iTunes (harddisken). Når det gjelder Min Musikk/iTunes/iTunes Music, så er iTunes Music mappen der sangene du importerer fra iTunes, legger seg. Når du overfører musikk fra f.eks. iTunes til iPod'en, konverteres ikke disse filene til ACC-formatet. Har du en MP3-fil du skal overføre til iPod'en, vil denne forbli i MP3-formatet på iPod'en. iPod'en støtter: AAC (16 to 320 Kbps), MP3 (32 to 320 Kbps), MP3 VBR, Audible, AIFF, Apple Lossless and WAV. Endret 2. august 2004 av nkrystad Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) I iTunes passer du på at det IKKE er haket av på "let iTunes sort my music" (eller tilsvarende). Bare understreker denne - du kommer til å angre som en hund hvis du har et visst system på filene fra før siden iTunes restrukturerer hvordan filene ligger på disken. Endret 2. august 2004 av Shimano Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Vel, forløpig har ikke iTunes fått gjort noe skade, alt ligger som det "skal". Problemet er bare at ting ikke sorterer seg helt som jeg skulle likt det, både i iTunes og i Pod'en. Problemet er selvfølgelig noe mangelfulle id3-tagger, sanger litt herfra og derfra for å ikke snakke om flere av samme. Finnes det et smart program som kan ta hånd om det der, eller må jeg bare sette meg ned å jobbe i noen måneder? Edit: Har endret "Biblioteket" i iTunes et par ganger for så å velge å oppdatere iPod (automatisk). Problemet er bare at biblioteket har 1996 sanger, mens iPod'en bare har 1980. Alle sangene er huket av i iTunes også hvis det skulle ha noe å si. Edit 2: Har sortert en del sanger i ulike spillelister her nå, men hvorfor dukker bare sangtittel nå, og ikke artisk før jeg går inn for å spille den av? Ufattelig irriterende, og heller ikke alfabetisk sortert. Endret 2. august 2004 av MaxCPU Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hvis biblioteket har flere sanger enn det er på iPod'en etter synkronisering, kan det være fordi de resterende filene er av et format iPod'en ikke støtter (f.eks. WMA). Men under synk. vil jo iTunes spørre om du vil konvertere den eller de sangene over til et format iPod'en støtter... Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Det er helt sikkert snakk om beskyttede wmv-filer, takk for påminnelsen! Så var det dette programmet som rydder opp i mp3-filene da, finner like, evt. fikse id3-tagger osv? Og ikke minst hvorfor artistnavn ikke er med i spillelistene, bare sangtittel. Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 http://www.download.com/3120-20-0.html?qt=id3&tg=dl-2001 Viser artistnavn osv. seg etter at du har begynt å spille av sangen? Hvis det skjer, har jeg hatt samme problemet. Kanskje en liten bug? Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Kan du anbefale et program spesielt? Uansett, jeg begynner å prøve meg frem.. Artist vises kun under avspilling, samtidig med tid og "tidslinje". Jeg vil ha det synlig i listene under "Spillelister" som jeg har laget selv. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Kan du anbefale et program spesielt? Uansett, jeg begynner å prøve meg frem.. Artist vises kun under avspilling, samtidig med tid og "tidslinje". Jeg vil ha det synlig i listene under "Spillelister" som jeg har laget selv. Høyreklikk øverst på spillelista der det står "songname" og velg hvilke felter du vil ha synlige. Du endrer ID-taggene ganske lett i iTunes. Høyreklikk på en sang og "get info". Du kan også markere mange sanger på en gang og trykke "get info" for å forandre feks artistnavn på mange sanger sammtidig. Du kan selv velge hvor på maskinen din du vil ha iTunes biblioteket om du går inn under Edit/Preferences/Advanced/. Å la iTunes organisere musikken er genialt og utrolig tidsbesparende. Lenke til kommentar
total Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Går det forresten an å bruke ipod som flashdisk? dvs at en kan ta med ipod og usbkabel til hvilken som helst pc og dele filer, eller må itunes være installert for å overføre filer? kommer ikke ipoden opp som en egen stasjon i 'min datamaskin'? Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Tror ikke dette er mulig da man må installere drivere på PC'en. Tror heller ikke ikke iPod'en fungerer på flere PC'er samtidig(?). Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Kan du anbefale et program spesielt? Uansett, jeg begynner å prøve meg frem.. Artist vises kun under avspilling, samtidig med tid og "tidslinje". Jeg vil ha det synlig i listene under "Spillelister" som jeg har laget selv. Høyreklikk øverst på spillelista der det står "songname" og velg hvilke felter du vil ha synlige. Du endrer ID-taggene ganske lett i iTunes. Høyreklikk på en sang og "get info". Du kan også markere mange sanger på en gang og trykke "get info" for å forandre feks artistnavn på mange sanger sammtidig. Du kan selv velge hvor på maskinen din du vil ha iTunes biblioteket om du går inn under Edit/Preferences/Advanced/. Å la iTunes organisere musikken er genialt og utrolig tidsbesparende. Jeg tenkte på iPod'en jeg da.. I spillelistene der! Men jeg skulle gjerne hatt artist foran sangnavn i iTunes også, prøvde å dra kolonner, men fungerte ikke. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Kan du anbefale et program spesielt? Uansett, jeg begynner å prøve meg frem.. Artist vises kun under avspilling, samtidig med tid og "tidslinje". Jeg vil ha det synlig i listene under "Spillelister" som jeg har laget selv. Høyreklikk øverst på spillelista der det står "songname" og velg hvilke felter du vil ha synlige. Du endrer ID-taggene ganske lett i iTunes. Høyreklikk på en sang og "get info". Du kan også markere mange sanger på en gang og trykke "get info" for å forandre feks artistnavn på mange sanger sammtidig. Du kan selv velge hvor på maskinen din du vil ha iTunes biblioteket om du går inn under Edit/Preferences/Advanced/. Å la iTunes organisere musikken er genialt og utrolig tidsbesparende. Jeg tenkte på iPod'en jeg da.. I spillelistene der! Men jeg skulle gjerne hatt artist foran sangnavn i iTunes også, prøvde å dra kolonner, men fungerte ikke. Aha, nei, songname er alltid helt til venstre i kolonnevisningen, men du kan jo velge hva sangene skal sorteres etter ved å trykke øverst på "song name, artist, time, album" osv. Lenke til kommentar
Giugiaro Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Har helt orden på filene mine i iTunes med artistnavn og sangnavn. Men alle disse ligger i biblioteket, jeg har altså ikke laget spillelister. Men når musikken synkroniseres, vil da iPod lage spillelister etter artister? Har forøvrig ikke fått den ennå. Kommer om noen dager. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 (endret) iPod kan brukast som ekstern harddisk utan drivarar eller programvare, men ikkje musikken, den må du ha drivar og program for å kunne utveksle. iPod sorterer etter fleire måter. Artist\Tittel Album\Tittel Gendre osv.... Dersom du har 4 filer med "metallica" 10 med "Metallica" 17 med "_metallica" så er det enkelt å fikse ved å marker alle, høgreklilke og velge song info, og skrive in rett artistnavn, samme gjelder album. Det er lurt å velge slik at du bestemmer kva som skal overførast, og ikkje iTunes. Da har du iPod som ein seksjon i iTunes, og du kan dra over det du måtte ha bruk for, det kan være enkeltsanger, playlister eller heile biblioteket (ei liste over alle sanger på iTunes) Eg har playlister for dei eg høyrer mest på, det er lettare enn å gå inn på Browse-Artists-Title.. Endret 10. august 2004 av zeph Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Hvordan sorterer iTunes musikken på pcen? Det er tydeligvis litt uenighet om hva som lønner seg her. Jeg har et system fra før av, men dette trenger jo ikke å være verdens beste. Lenke til kommentar
hamlet Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Hvordan sorterer iTunes musikken på pcen? Det er tydeligvis litt uenighet om hva som lønner seg her. Jeg har et system fra før av, men dette trenger jo ikke å være verdens beste. Det ryddigste, enkleste og mest effektive er å hake av for "la itunes organisere musikken" og "kopier filer til itunes-biblioteket". Da blir mp3'ene lagt i pent sorterte mapper, og du slipper å tenke på å gjøre noe selv. Når du får tak i nye MP3'er bare dobbelklikker du dem, så blir de adda i iTunes. Etterpåkan du slette originalfila, siden det er lagt til en kopi i mappesystemet til iTunes. Dette er kanskje litt annerledes hvis man kommer fra WinAmp o.l., men når man har vent seg til det er det en overlegen løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå