Min? Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hei En ting jeg har lurt på lenge. Folk sier at de må skru av airconditionen på varme dager å ikke la den stå på for lenge fordi da øker bensinforbruket. Jeg mener selv at dette ikke kan stemme, for airconditionen går på strøm. Og dynamoen i bilen genererer like mye strøm uansett hvor mye man bruker? Så hva er det riktige svaret? Sluker bilen bensin når den er på, eller har det lite å si? MT Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 AC drives sammen med dynamo, svinghjul osv. Når den er koblet inn, trekker den typisk 5-10 hk samt at bensinforbruket økes noe. Sebringen min bruker vel ca. 0.5 til 1 desiliter ekstra på mila når jeg kjører med AC'en på. Ergo: ikke veldig merkbart. De som skrur AV aircondition på varme dager fordi bilen bruker ekstra med bensin, har enten en helt vilt stor AC eller så er noe annet seriøst galt. Dessuten; det er tross alt på varme sommerdager at AC er kjekt å ha... Lenke til kommentar
Min? Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Hm.. Det høres fornuftig ut det. Går ut i fra at det er kompressor delen av en AC som er koblet til svinghjul osv? Så det fins ikke elektriske AC'er altså, som bruker strøm fra dynamo ? MT Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Har jeg aldri hørt om hvertfall.. Samme prinsippet fra -50 tallet fram til i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå