Gå til innhold

Konica-Minolta XG, et bra kjøp?

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å kjøpe meg et nytt digital kamera som har en liten størrelse. Har sett endel på konica-minolta sin XG modell, noen her som vet om dette kameraet er bra? Er ikke snakk om noen "proff" fotografering ;). Er det verdt prisen?

Mvh Andreas =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en XG som jeg altid har med meg ut når jeg ikke gidder dra på annet større kamera.

Bildekvaliteten er helt utmerket til å være et så lite kamera, og du kan fint betjene det med en hånd.

Tok en del bilder gjennom vinduet og ut mot torget på kafeterianen på Glassmagasinet i Oslo. Resultatet ble helt utmerket.

Og jeg synes kameraet har god batterikapasitet.

Du kan laste ned testbilder i denne testen:

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/dimagexg.html

Lenke til kommentar

må dessverre si at jeg ble svært skuffet over kameraet. knipset over 100 innendørsbilder i ulike moduser og INGEN av disse var brukbare. Kamera ble levert tilbake. Det største problemet til xg er elendig spredning av blitzen og blitz generelt. den er altfor svak samtidig som den ikke greier å roe ned på nærbilder. resultatet blir enten kornete, ubruklige bilder eller overeksponering (?) / altfor mye lys i ansiktet (ved innendørsportretter) og svart bakgrunn selvom det er ganske lyst i rommet. Dersom størrelse og bildekvalitet betyr noe, er ixus i et mye bedre kamera (har hatt det og det tok mange knallbilder (begrenset manuell innstilling av lukkertid er også digg med ixus i), men da ofrer man zoomen. (minolta sitt menysystem er knotete og tastene er altfor små for mannlige hender.)

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg tatt så mange blitz-bilder med min XG, men de jeg har tatt er blitt bra.

Når det gjelder menysystemet synes jeg det er enkelt og greit og har du normale norske hender så er tastene helt greie å bruke.

Men hvis en skal ha "Jappekamera" så kjøper en så klart Ixus selv om det ikke på langt nær er det beste. Prøv å ta et bilde av et motiv i fart. Det er borte før kamera har skarpinnstilt.

Men gå til fotoforretningen og prøv det du skal ha og se at du liker det.

Skal du stort sett skrive ut bilder i 10x15 er de fleste bra.

Jeg har EOS300D, Pan. FZ10, Canon A80, Sony W12 og Minolta XG.

Alle tar bra bilder og jeg er godt fornøyd med XG.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg tatt så mange blitz-bilder med min XG, men de jeg har tatt er blitt bra.

prøv et ganske dårlig opplyst rom + "portrett" / typisk familiebilde

Når det gjelder menysystemet synes jeg det er enkelt og greit og har du normale norske hender så er tastene helt greie å bruke.
synes selv at spesielt zoom-knappen er elendig designet.
om det ikke på langt nær er det beste. Prøv å ta et bilde av et motiv i fart. Det er borte før kamera har skarpinnstilt.
gjelder i høyeste grad også xg sin autofokus med blitz
Men gå til fotoforretningen og prøv det du skal ha og se at du liker det.
og les bruker-erfaringer, de avslører gjerne ting som ikke nevnes i div tester
Skal du stort sett skrive ut bilder i 10x15 er de fleste bra.
i sub-compact klassen sliter også de fleste med innendørsbilder også :whistle: Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest brukererfaringene på "akam". Det er 2 stk på XG og 1 på Xt.

(Kan opplyse at jeg ikke er forfatter av noen av dem).

Og du skriver at de avslører gjerne ting som ikke nevnes i div tester.

Da er vi enige da, for de brukererfaringene avslører at det er et bra kamera.

Lenke til kommentar
Da er vi enige da, for de brukererfaringene avslører at det er et bra kamera.

delvis ;) jeg sier at dersom man har tenkt å ta en del innendørsbilder med lite belysning, er ikke dette kameraet et godt valg. Velger man å slå av blitzen, kan man ikke justere blender / lukker for å få et tilfredsstillende resultat. Natt-portrettmodusen gir i disse tilfellene (utfra min erfaring) bilder med mye støy og lite skarphet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...