Playmofetish Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Kjøpte nylig MSI K8N Neo Platinum og AMD Athlon 64 3200+ Boxed. Monterte alt helt greit og la inn WinXP pro. MSI´s Corecenter og BIOS måler cpu idle temp til rundt 50 grader. På full load kan den nå opp til over 60, har sett 66 grader før. Chipset er på rundt 45 grader, liten kjøleribbe som MSI umulig kan ha tenkt godt igjennom Flere har rapportert om feil temp-avlesning på dette hovedkortet, men kjøleribbene er skikkelig varme, så temperaturene stemmer nok. I det siste har jeg fått et par spontane restarter, typisk hvis jeg kjører iTunes og et par andre programmer. Kjørte Prime95 Torture nå, og fikk feil under den 7. testen: "Error round off (...) Possible hardware failure osv". Dette er jo ikke særlig morsomt, så jeg lurer på hva jeg kan gjøre. Har en papst og en litt jalla-vifte i kabinettet, 9800 pro med svær Zalman heatpipe, så det er egentlig litt tett og trangt inni der. Heatpipen står ca 2cm unna CPU-kjøler. Kan varme være problemet? Kjørte før Asus A7N8-Deluxe og XP3000+ på samme strømforsyning, Chieftec 360W. Kan PSU være problemet? Har Geil Ultra PC3200 2x512MB som jeg kjøpte på PSdata for over et år siden, har ikke den serien inne lenger. Kan minnet være problemet? Vurderer smått å kjøpe inn en tre-fire kabinettvifter som erstatter de jeg har, og skaffe meg en viftestyring på dette. Eller ny PSU. Er det noen som har noen ideer eller tips? Tar gladelig imot! Sjekk profil for øvrig hardware. Endret 2. august 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
nilsheim Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Regner med at du har aktivert cool'n'quiet. Ellers ville jeg sjekket hastigheten på cpuvifta. Jeg har samme strømforsyning og den funker fint. Jeg har godt under 40c idle på cpu og ca 50c med full load. MSI K8T NEO-FIS2R Hovedkort Socket 754 AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz boxed Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024MB Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB S-ATA IBM 60GB, 7200RPM Maxtor OneTouch IEEE 160GB PowerColor Radeon 9800 Pro 128 MB To skjermer To optiske enheter Fire kabinettvifter (kjører på laveste hastighet) Tipper strømforbruket mitt er høyere enn ditt. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Ja, jeg har aktivert Cool ´n Quiet, og vifta på cpu justerer seg fint opp og ned under load. Maks på vifta er vel 4500rpm ca, og det kjører den seg opp på når jeg f.eks spiller eller kjører Prime95. Men den klarer fortsatt ikke å holde temperaturen under 64 grader... Irriterende, og hva kan den feilen i Prime95 komme av? Lenke til kommentar
PeGG.oslo Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 har selv MSI K8T NEO-FIS2R, A64 3200 boxed (1mb l2), XMS TWINX 3200LL 1024MB++++ mist 350w psu, med en romtemp på 25 grader ligger kasse\mobo temp på 27 grader og cpu på 37 på idle, full load er det 29 grader på mobo og 41 grader på cpu Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Nettopp kjørt igjennom Memtest86, ikke funnet noen feil. BIOS er oppdatert til 1.2, siste versjon. Er ikke feil temperaturavlesning. Og hvis jeg kjører iTunes og spiller av en sang (mp3) henger maskina seg konsekvent etter ca et halvt minutt. I Prime95 får jeg feil etter et par tester, muligens avhengig av hvor varmt det er. Værsåsnill, noen som har idé om hva som er galt? Lenke til kommentar
nilsheim Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Regner med at du har fjernet tape'en på kjølepastaen, evt hatt på ny og kontrollert at det er god kontakt mellom kjøler og cpu. Ikke for å fornærme, men bare spør. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Jada, har fjernet original termal grease, den seige guffa som sto på kjøleribba, rensket med isopropanol, og lagt på nytt, perfekt lag med Tita Silver Grease. Fant forøvrig ut at ustabiliteten, det at maskinen hang seg, var at hovedkortet ga 0.02-3 volt for lite ved default vcore, når jeg setter vcore til 1.55, legger den seg ca mellom 1.50 og 1.55v. Så jeg har ikke lenger ekle oppheng. Fjernet min Zalman Heatpipe på 9800pro og satt på original kjøler igjen. Det hjalp nok også noe siden AGP slot og CPU er så nær hverandre på hovedkortet. Og jeg fikk satt inn en kabinettvifte til, som blåser fra siden på skjermkort og PCU. Men fortsatt over 50 grader load Lenke til kommentar
nilsheim Skrevet 4. august 2004 Del Skrevet 4. august 2004 Har 50c ved load selv, det er ikke så ille og jeg har god plass i kabinettet (MidiTower). Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Ja, men jeg har over 50 grader i idle. og jeg mener jeg har god luftgjennomstrømning i kabinettet også. men får kjøpe meg et par papst og viftestyring da... Lenke til kommentar
Innos Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) 1.3 bios har kommet nå, last den ned så kansje det blir bedre. Endret 5. august 2004 av hba Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Anbefaler deg å kjøpe inn flere kabinettvifter, men i mellomtiden i disse varme dager anbefaler jeg deg å sette ned hastigheten noen hakk, eventuelt mindre fsb. Ta å åpne sidedøra på kabinettet og la en bordvifte stå og blåse rett inn i pcen, det kan kanskje hjelpe betraktelig. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Har oppdatert til 1.3 BIOS og har ikke lenger plutselige "frysninger" Tweaka masse i BIOS for å få det til, men nå funker det greit, bortsett fra litt for varmt. Kjøper meg nok et par kabinettvifter med viftestyring, pluss en Zalman NB-heatpipe istedetfor den som er stock. Da blir det nok bra etterhvert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå