Nebu Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Heisann Jeg har et teknisk spørsmål. Når man snakker om makrofotografi og 1:1 forhold så definerer man at 1:1 forhold er dersom man legger 35mm negativ over objektet og bilde på negativen og objektet er like store. Greit nok. Men hvordan måler man forhold når bildet ikke finnes annet sted enn på CompactFlash minnekortet? Det hjelper neppe å holde objektet mot PC skjermen for da spiller helt andre momenter inn, som skjermoppløsning og grafikkkortet. For å gi et eksempel, hvordan skal jeg finne ut forholdet i bildet under? http://www.deviantart.com/deviation/9396970/ Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hvis du vet størrelsen på bildebrikken din er det lett å regne ut. Dersom et insekt er 36 mm langt og 24mm bredt, og akkurat dekker hele bildet ditt når bildebrikken er 24*36mm stor, har du 1:1 forhold. Ihvertfall har jeg forstått det slik. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Det kan jo bli feil i mange tilfeller. Feks. hvis det er månen som dekker hele bildet. Den er jo ikke 24 x 36mm... Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 (endret) Det kan jo bli feil i mange tilfeller. Feks. hvis det er månen som dekker hele bildet. Den er jo ikke 24 x 36mm... Og da er det jo heller ikke 1:1 da............ Måtte jo ha hatt en brikke som er like stor som månen for å ha fått til det Endret 11. august 2004 av Åkken Bom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå