knutole Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Min søster vil kjøpe seg et digitalkamera, og det står mellom PowerShot A80 eller IXUS 500. Hun er veldig i tvil hva hun ønsker å vektlegge størrelsen til IXUS, eller mange av de hendige funksjonene som A80 har. ( Vridbar skjerm osv.) Hun har funnet ut at hun vil ha et Canon kamera, da hun har lånt et S45 en periode, og har vendt seg til Canons menyoppsett osv... Jeg har heller ikke annet enn gode erfaringer med Canon, har selv et EOS 10D. Dersom det var jeg som skulle bestemt hvilket kamera hun skal kjøpe seg, hadde jeg personlig valgt et A80, ser bare litt på det med batterier, vridbar skjerm, hvordan kameraet er fysisk å holde i, osv. Men det er ikke så mye jeg har brukt noen av de kameraene, at det vil være vanskelig å gi noe konkret anbefaling, annet enn hva jeg har sett er praktisk. Så derfor ønsker jeg noen synspunkter fra dere! Håper dere kan hjelpe meg litt! På forhånd takk! Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Jeg har ikke brukt ett IXUS 500, men sto oppi samme valget selv for litt over en måned siden (også inkl. S50). Gikk for A80, pga. batteri, vridbar skjerm, bedre manuelle muligheter (to custom-oppsett er ypperlig!!!) samt at jeg likte størrelsen. Ekstra optikk kan også kjøpes til. Etter diverse test-titting, så foretrakk jeg også bildene fra A80 fremfor IXUS 500. Smak og behag. Men har ikke angret ett sekund :-) Skulle det vært noe annet, så måtte jeg gått ett par-tre tusenlapper opp i klasse. Og det var uaktuellt. Den vridbare skjermen er helt perfekt, vanskeliggjør ett evt. fremtidig kamerakjøp siden dette er ett must for meg (vant til det fra videokamera også). Batteritiden er ekstremt bra, jeg bruker Hähnel 2350mAh batterier. Har aldri kjørt dem tomme, så jeg vet ikke hvor lenge de holder. Men har knipset 180-200 bilder med mye blitzbruk, uten at det ble tomt. Klart, det er ikke lommeformat på kameraet. Men jeg synes det er vel så viktig at det er stødig og godt å holde i. Det som er negativt er treg autofokus, samt at denne også har vansker med å låse når det er dårlig lys. Så vidt jeg har skjønt gjelder dette alle Canon sine små-kameraer (S60 skal vel være noe bedre). Personlig så liker jeg heller ikke den "intelligente" autofokusen til Canon (AiAf), men den kan heldigvis slås av til fordel for normal senter-fokus. Skjermen er også relativt liten, men noe må man "betale" for å få den vridbar. Edit: S45 er vel temmelig likt A80 i bildekvalitet, bruker samme CCD og mener jeg har lest at optikken også er temmelig lik. S45 sies å gi bedre bilder enn S50, pga. mindre bildestøy fra 4MP brikka. Endret 2. august 2004 av opresterud Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå