Gå til innhold

Noen spørsmål ang. pc bygging...

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bygd meg ny pc... athlon 64 2800, og har noen småproblemer som jeg håpet at noen kunne hjelpe meg med.

1. CPU vifte sikrern vil ikke festes... får ikke satt den på plass, men vifta står ganske godt fast fra før da... noen som aner hva jeg eventuelt gjør galt?

2. Power LED og HD LED funker ikke... og jeg mener at jeg har kobla rett her... reset og power switch funker jo som de skal....

3. Er det nødvendig med kabinett vifter? Akkurat nå har jeg ingen kabinett vifter... vil jeg merke noen forskjell med eventuelle vifter, isåfall.. hvilke er å anbefale?

Endret av Rory Read
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var litt vanskelig å forstå hva du mente med vifta. LED snur du bare (koblinga) slik at de leder strøm.

Kabinettvifter er absolutt å anbefale. Personlig har jeg to nede foran som suger inn og avkjøler harddiskene, og en oppe bak som suger ut. Fordelen med den bak er at den tar mye av varmen som kommer fra CPU og blåser den ut.

Endret av Broseen
Lenke til kommentar

det er jo å anbefale at kjøleren sitter ordentlig på plass, men visst CPU tempen ikke er høy så er det vel greit..... :ermm:

sikker på at du har koblet alle LED`ene riktig vei og på rett plass? sjekk med instruksjonsboka til hovedkortet....

hva er temperaturen i systemet ditt (i kabinettet)? tempen i kabinettet burde ikke bli særlig høyere enn 40 grader....

jeg vil anbedale kabinettvifer...har 4 selv. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat bygd meg ny pc... athlon 64 2800, og har noen småproblemer som jeg håpet at noen kunne hjelpe meg med.

1. CPU vifte sikrern vil ikke festes... får ikke satt den på plass, men vifta står ganske godt fast fra før da... noen som aner hva jeg eventuelt gjør galt?

2. Power LED og HD LED funker ikke... og jeg mener at jeg har kobla rett her... reset og power switch funker jo som de skal....

3. Er det nødvendig med kabinett vifter? Akkurat nå har jeg ingen kabinett vifter... vil jeg merke noen forskjell med eventuelle vifter, isåfall.. hvilke er å anbefale?

Mvh

Joon-Are Johannessen

1. Du bør opplyse om hvilken vifte, på hvilket system du prøver å kobble den.

2. Høres veldig rart ut. Du bruker vel kartet du fikk med i hovedkort manualen? Uansett, Power LED og HD LED er ikke noe "must", lysene viser deg bare når hardisk jobber, og at maskinen står på.

3. At du ikke har kabinettvifter gjør sånn at det lagrer seg masse varm luft inni kabinettet ditt. CPU og GPU bør helst kjøles med kaldere luft.

Lenke til kommentar

Takk for all respons ;)

vifta sitter fast, men den har en arm på seg også, som tydeligvis skal brukes til å stramme. Men den er også festet med noen metal klips som var et herk å få på...

Har a64 2800+ på epox nforce 3.

jeg har sjekket manualen, og ser ut som alt står rett, nå står LED ledningene samme vei som reset og power. bare de funker, ikke LED.

Tenkte jeg skulle anskaffe meg noen vifter... er det noen som anbefales?

Lenke til kommentar
"vifta sitter fast, men den har en arm på seg også, som tydeligvis skal brukes til å stramme. Men den er også festet med noen metal klips som var et herk å få på..."

Tro jeg forstår hva du har gjort. Det er Boxed-kjøleren du har, ikke sant? Den som kom med prosessoren? Den svarte plastarmen er der for å spenne opp metallklipset etter du har satt det på. Ved å "løsne" litt på den plastarmen, så blir det veldig lett å hekte på metallklipsene, for deretter å spenne opp den armen for å gi nok trykk mot prosessor.

Det jeg tror du har gjort er å feste kjøleren med klipset i "oppspent" posisjon. Dette gjør det bare jævlig mye vanskeligere å feste kjøleren, men sluttresultatet blir akkurat det samme. Bare husk å huke den svarte plastarmen fast i låsetappen på prosessorsokkelen, så burde alt være ok.

Når det gjelder leds, så er det et vanlig problem at man alltid fester ledningen feil vei først (samme som at brødskiva alltid lander med syltetøyet ned). Snu ledningen og prøv igjen.

Når det gjelder vifter m.m. kan jeg anbefale Microplex.no, mye bra der. Papst er kjent for kvalitet og for å være stille, anbefaler disse. Tenk på om du trenger en viftekontroller i tillegg, for å redusere eventuell rpm/støy fra viftene dine

Skee

Lenke til kommentar
Takk for all respons ;)

vifta sitter fast, men den har en arm på seg også, som tydeligvis skal brukes til å stramme. Men den er også festet med noen metal klips som var et herk å få på...

Har a64 2800+ på epox nforce 3.

jeg har sjekket manualen, og ser ut som alt står rett, nå står LED ledningene samme vei som reset og power. bare de funker, ikke LED.

Tenkte jeg skulle anskaffe meg noen vifter... er det noen som anbefales?

Som sagt ovenfor, snu LED koblingen. Det ER problemet. ;)

Lenke til kommentar

Lysene er ikke noe viktig, synes jeg i hvertfall ikke ;)

Men jeg vil anbefale kabinett vifter, selv har jeg brukt å kjøpe de billigste, men jeg anbefaler å legge til litt mer penger så du får bedre kvalitet :thumbup:

Mine vifter varer ikke så veldig lenge, kanskje er det kvalitet som er dårlig ellers er det støve mitt som kverker dem!(kostet bare 70 kr da)

Pass på så du snur alle riktig vei så luftstrømmen blir riktig, det hjelper mye på varmen i kabinettet.

Kjøp hvertfall 3, en på HD er oxo lurt!

Endret av John Kåre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...