prarne Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Har en gammel PC med socket A 1,2 GHz Athlon (200 FSB), 256 MB SDRam og et Geforce 2 GTS skjermkort. Ønsker å oppgradere skjermkortet, men jeg lurer på hva jeg bør gå for - et nytt Geforce 6800 eller Ati's x800 blir vel å regne som total overkill!! Hehe... Lurer litt på et Radeon 9600 eller kanskje jeg klarer meg med et Geforce 4 ti?? Skal f.eks. prøve å kjøre battlefield vietnam greit... Hva tror dere jeg bør gå for av skjermkort dersom jeg skal slippe å sitte med altfor mye ubrukt kraft i skjermkortet? Sånn litt under tusenlappen er vel et greit budsjett? Lenke til kommentar
TechBoy Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Tror det kan være greiere å oppgradere CPU, RAM og hovedkort og etterpå investere i skjermkort, du vil nok komme en del lengre med det siden ditt system vil ikke kunne dra full nytte av R9800 Pro engang. Endret 2. august 2004 av TechBoy Lenke til kommentar
OlafH Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hvis du har tenkt å oppgradere resten av hardwaren snart er det sikkert smart å gå for et X800Pro med en gang. (Husk å skaff deg VIVO utgaven..) Har du tenkt å vente litt lenger, bør du heller vente å skaffe deg et pent brukt 9700/9800 kort og se hva som finnes av skjermkort da. Lenke til kommentar
prarne Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Har ikke tenkt å oppgradere noe annet enn skjermkortet nå... Men ser poenget med å gå for x800 med en gang. Jeg omformulerer: Hvilket skjermkort bør jeg kjøpe som jeg kan dra full nytte av med mine specs. som de er nå?? (Hva er forresten VIVO?) Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) De sjermkortene du nevner koster oppimot 4000kr, for de pengene ville jeg heller ha kjøpt: 512MB brikke (ca 900kr), en CPU som er maks av hva hovedkortet ditt klarer (gjerne 2400XP til 800kr) og sist men ikke minst et Radeon 9800PRO (til 1800kr) --------------------------- Tilsammen ca 3500kroners oppgradering. Men det du først må finne ut er hvor rask prosessor hovedkortet ditt støtter. Om den bare støtter 1,4 T-bird, bør du heller gå for noe helt annet: S754 hovedkort (fra 800kr) A64 2800+ (ca 1500) 512MB bra Ram (minst 900kr) Radeon 9800PRO (1800kr) ----------------------------------- Da er du med en gang oppe i 5000 Men som du er inne på, (som jeg er uenig med Thecboy om) er at det viktiste til å spille er klart skjermkortet. -Kjøp det først. Kjøp gjerne et Radeon 9800PRO, spar litt, og deretter kjøp et S754 system, ikke omvedt. -Da blir CPU'en din overkill til Skjermkortet ditt, og det er tross alt skjermkort som er viktig i spill. Endret 2. august 2004 av Kong Basse Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Dette svarer vel på spørsmålet ditt: http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...acharts-04.html Det viser jo klart hva du bør gå for, dersom du ikke skal oppgradere CPU mm. Brukte GeForce 4 Ti har jo blitt veldig billige nå. Se på QXL, eller bruktmarkedet til denne hjemmesiden (link øverst på siden). Komplett har også av og til billige demoutgaver. En Radeon 9600 (pro) er også et greit alternativ, og da får du med DX9, som vil avlaste CPUen din. Lenke til kommentar
prarne Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Til info: Hovedkortet er et abit kt7-raid, det støtter bare 200 MHz FSB prosessorer... 1,4 T-bird er vel den kjappeste av de ja... Funnet et par Radeon 9600 til under tusenlappen. Vil maskina kunne utnytte det kortet fullt ut? Eller i alle fall nesten... ? Lenke til kommentar
prarne Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Dette svarer vel på spørsmålet ditt: http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...acharts-04.html Ahh... Genialt! Akkurat noe sånt jeg har sett etter! Thnx! Ser altså ut som jeg bør gå for et Geforce 4 eller R9600 ja! Er det noen spesiell fare med å kjøpe disse brukt?? Noe jeg bør se etter? Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Begge kortene er standard, uansett produsent (ingen hemmelige funksjoner, som med Radeon 9800SE). Men styr unna ABIT sine Ti 4200 OTES kort, som bråker verre enn gjengse tannlegebor. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Om jeg ikke tar feil, er det ikke sikkert at det er npe vits i for deg å kjøpe det beste skjermkortet. Ettersom maskinen din ellers kan få problemer med å drive kortet, tror jeg du vil få bedre ytelse av å kjøpe et mindre bra kort som maskinen faktisk klarer å drive. Ser ut til at du vil gå for GF4 eller R9600. Tror det er et godt valg så lenge. Når det gjelder bruktkjøp, er det alltid en risiko å ta, iallefall om du kjøper fra en privatperson. Selv har jeg kjøpt brukt et par ganger før og det var ingen problemer med det, men man kan være uheldig... Lenke til kommentar
TechBoy Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Er du sikker på at hovedkortet ditt takler AGP 8x? Hvis ikke vil du ikke kan bruke R9600 Pro/XT osv. Mitt synspunkt om at du burde oppgradere annet enn skjermkort er fordi at du vil generellt sett få et mye raskere system (også i spill siden det krever MYE CPU) og da kan du også dra nytte av skjermkortene som er meget rask. Jeg fraråder deg ikke ved nytt kjøp av skjermkort, jeg bare anbefaler at du oppgraderer CPU, RAM og hovedkort i tillegg. Jeg er både og enig i Kong Basse, CPUen kommer sjeldent til å bli overkill til et skjermkort (kanskje meget gamle som GeForce 2 GTS), men jeg ville uten tvil gått for Socket 754 oppsettet han "satt sammen" og fremla i sin post. Skjermkort er viktigst i spill, men har dessverre lite å si når resten av systemet ikke holder mål. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Dette svarer vel på spørsmålet ditt: http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...acharts-04.html Du får ikke akkurat utnyttet skjermkortet ditt uansett med en 1,2GHz CPU, selv en GeForce4 MX dobler framratene på mange spill om du bytter til en XP CPU sjekk: http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...acharts-06.html (vet dette er litt motsigende til hva jeg har skrvet før, men etter en titt på Toms H G så... Endret 2. august 2004 av Kong Basse Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Er du sikker på at hovedkortet ditt takler AGP 8x? Hvis ikke vil du ikke kan bruke R9600 Pro/XT osv. Disse kortene støtter 8X AGP men man må ikke ha 8X AGP for å bruke dem. Jeg kjører mitt 9700pro på 2X AGP uten problemer Lenke til kommentar
Viewety Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hvis du skal gå for et 9600Pro/XT er det vell bedre å gå for et 9800Pro da dette er mye bedre og ikke særlig mye dyrere... Lenke til kommentar
Mira Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Tør jeg spørre hvorfor du velger å oppgradere skjermkort? Når hele systemet ditt kommer til å bli en eneste stor flaskehals? Du ville merke STOR forskjell i spill og andre applikasjoner hvis du hadde oppgradert øvrig hardware først. Så jeg lurer egentlig bare på en grunn for at du har valgt å bre oppgradere til et uberskjermkort? Lenke til kommentar
Viewety Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Til info: Hovedkortet er et abit kt7-raid, det støtter bare 200 MHz FSB prosessorer... 1,4 T-bird er vel den kjappeste av de ja... Funnet et par Radeon 9600 til under tusenlappen. Vil maskina kunne utnytte det kortet fullt ut? Eller i alle fall nesten... ? Det går somregel ann å bruke Athlon XP prosessorer med opptil 266mhz FSB på de fleste Socket A hovedkort selvom det står at 1,4 T-bird er det høyeste. Har et KT7A hovekort som jeg kjører en XP2200+ på. Lenke til kommentar
TechBoy Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 AGP 4x og lavere bruker 3.3volt og AGP 8x bruker 1.5volt, og derfor er det lite sannsynlig at han kan bruke AGP 8x. Det finns "hybrid" slotter som er brukt i de fleste hovedkort, men siden det han har et såpass gammelt hovedkort så tror jeg han ikke kan bruke det. Jeg syns du burde diskutere litt med deg selv, hvilken oppgradering vil du få mest ytelse av? Det er med veldig liten tvil at oppgradering av maskinen generellt vil medføre mer ytelse og FPS enn bare skjermkort, ser du for deg å spille Doom3 og H-L, FarCry osv på din nåværende PC med et bedre skjermkort f.eks? Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Heldigvis så finnes det mennesker som innser at nøysommelighet er en dyd. Det er de samme menneskene som ikke blir gjeldsslaver, bare fordi Doom 3 krever et 64bit system for å kunne kjøre 60 fps med high quality. Bør man følge rådene til mennesker som har bedre økonomi enn en selv, og som gir råd deretter? Mye av det som diskuteres på forumet har økonomiske konsekvenser for brukerne, og da skal man ikke forlede folk til å tro at den maskinvaren de besitter er dårligere enn det de trenger. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Det går somregel ann å bruke Athlon XP prosessorer med opptil 266mhz FSB på de fleste Socket A hovedkort selvom det står at 1,4 T-bird er det høyeste. Har et KT7A hovekort som jeg kjører en XP2200+ på. Hvilken mp x fsb kjører du den prosessoren på? Hvilke valg får du i bios? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Heldigvis så finnes det mennesker som innser at nøysommelighet er en dyd. Det er de samme menneskene som ikke blir gjeldsslaver, bare fordi Doom 3 krever et 64bit system for å kunne kjøre 60 fps med high quality. Bør man følge rådene til mennesker som har bedre økonomi enn en selv, og som gir råd deretter? Mye av det som diskuteres på forumet har økonomiske konsekvenser for brukerne, og da skal man ikke forlede folk til å tro at den maskinvaren de besitter er dårligere enn det de trenger. De sjermkortene du nevner koster oppimot 4000kr, for de pengene ville jeg heller ha kjøpt: 512MB brikke (ca 900kr), en CPU som er maks av hva hovedkortet ditt klarer (gjerne 2400XP til 800kr) og sist men ikke minst et Radeon 9800PRO (til 1800kr) --------------------------- Tilsammen ca 3500kroners oppgradering. Forslaget mitt er faktisk BILLIGERE enn det han først kom med selv, og det koster det samme om han kjøper seg et nytt Soket A hovedkort.... Vi på forumet prøver faktisk å hjelpe. -Nøysomhet er en dyd- Endret 2. august 2004 av Kong Basse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå