eirikJO Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Jeg husker å ha lest et sted om hvordan man kan ha et design på siden, og ved hjelp av et script få inn ulik info på siden. Slik at man slipper å lage 100vis av sider. Hva heter dette? Har forsøkt å søke litt på nett, men uten resultat. Jeg har nemlig nå tenkt til å lære meg dette... Lenke til kommentar
???????? Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Det finnes mange måte å sette opp et slik script på. Skal du skrive et selv eller ha et ferdig script? Du finner mange scripts på www.hotscripts.com - et som er veldig populært er cutenews. Dersom du skal lage scriptet selv så finnes det mange tråder om dette emnet i dette forumet som du kan ta en kikk på også. Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 det du er på jakt etter er et include script. jeg har laget en forholdsvis enkel innføring i det. artikkelen finner du her og om det er noe du lurer på er det bare å spørre Lenke til kommentar
jtsorensen Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Her er et utdrag ved bruk av switch: http://php.senteret.net/index.php?meny=men...aks&side=switch Dette er ikke helt oppdatetert. Benytt også det som er gitt i forrige innlegg i dette emnet. Merk: I indexfilen så inkluderer du bare en css, så får du samme design for alt du inkluderer. Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Takk takk:) Jeg fant et her også som jeg tenkte jeg skulle bruke. (Skal etterhvert lære meg dette å lage et eget script). http://www.raweb.net/index.php?side=incscr jtsorensen: Hvordan lager jeg linker til sidene som jeg har lagt i mappen "sider"? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) du bytter du feks <a href="./linker.html">Linker</a> med <a href="?side=linker">Linker</a> Meninga med scriptet er at den leser hva som står i url'en. Du kan bruke dette scriptet: <?php If(isset($_GET['side'])) { $side = "sider/".$_GET['side'].".php"; if (is_file($side)) { @include($side); } else { echo '404, siden finns ikke. blah blah'; } } else { @include("./index.php"); } ?> Bare for å forklare hva scriptet gjør: Først skjekker den om ?side=X er satt i url'en. Om det er satt sjekker den om X er en fil av filtype .php og at filen ligger i mappa /sider/. Om alt det stemmer inkluderes fila. Ellers kommer '404, siden finns ikke. blah blah' fram på skjermen. Eller om ?side=X ikke er satt, inkluderer den index.php. En ting om dette scriptet er at det er ganske usikkert. Når du bruker det kan man inkludere hvilken som helts fil fra servern, bare man vet hvor den er. Det jeg gjør er å lage en if() settning for hver side jeg har på siden. feks: If(isset($_GET['side'])) { $side = "$_GET['side']"; if ($side == linker) { @include("./linker.php"); } osv osv osv else { echo '404, siden finns ikke. blah blah'; } } else { @include("./index.php"); } Håper du fikk en litt bedre oppfattning av hva scriptet gjør, så du kan forbedre og optimalisere det etter eget behov Endret 2. august 2004 av smoothie Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 nice nice! Da har jeg forstått dette takker masse masse for hjelpen!! Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 (endret) Dette er litt på siden av emnet, men fortsatt en del av det. Så istedenfor å starte en ny tråd, tar jeg det her. Jeg har et innloggings script v.h.a. sessions. Jeg har da: <? if($logged_in){ echo ' --Her vil jeg ha include scriptet-- '; else osv... ?> Det include scriptet som Smidt ga meg tideligere i tråden her, vil jeg ha inn i det over. Dvs. at bare de som er logget inn, skal få se hva som står i include filene.. Går dette for dette? Eller jeg tankegangen min helt på jordet her nå?? Endret 4. august 2004 av eirikjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå