Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor og Trådløst nettverk!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal sette opp et nettverk med trådløs forbindelse. ADSLen fungerer bra når jeg kobler den direkte inn til en klient. Jeg får også kontakt med min d-link 624 trådløse router.

 

Jeg har enda ikke satt opp det trådløse nettverket enda, derfor lurer jeg på noen småting.

 

Jeg har installert programvaren til den ene klienten som følger med fra Telenor. Dette fungerer yppelig.

Når jeg skal ha på den andre klienten, må jeg koble opp routeren. Der har jeg bestemt meg for å kjøre WPE og MAC-filtrering.

Må routeren stå til noe annet spesielt? skal den stå til motta IPadresse? eller skal jeg bruke PPPoE valget, og legge inn bruker navn og passord der.

 

Jeg er litt usikker på dette, i og med det er Telenor. Hvordan jeg skal gjøre med å motta ip, eller PPPoE.

 

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får du dette til å fungere?

 

Jeg har et Speedtouch 510i ADSL modem fra telenor og der måtte jeg legge inn PPPoE dataene inn i ADSL modemet og sette min DI-624 til Dynamic IP adresse for å få det til å fungere. :blush:

Det er jo den mest "elegante" måten å gjøre det på, da slipper du å tenke noe mer på det i tilfelle du en gang foreksempel skal koble en switch direkte til modemet.

Lenke til kommentar
Får du dette til å fungere?

 

Jeg har et Speedtouch 510i ADSL modem fra telenor og der måtte jeg legge inn PPPoE dataene inn i ADSL modemet og sette min DI-624 til Dynamic IP adresse for å få det til å fungere. :blush:

Det er fordi Speedtouch'en har integrert router. Hvis man har et abonnement fra tiden før Telenor begynte å sende ut routere (dvs. bruker programvare til å ringe opp), så blir prosedyren nevnt over korrekt.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg kan ikke si at jeg har fått det til enda. Her er min problemstilling.

 

Jeg får ikke ringt opp, Telenor ADSL, gjennom routeren (624+). Det fungerer når jeg kobler modemet rett til pc, men når jeg kobler opp via trådløst router, får den ikke connecta.

 

pppoe.gif

 

Her har jeg valgt "pppoe"

Prøvd med "brukernavn" og "[email protected]"

Passordet er korrekt.

Dynamic er valgt!

Men bilde er ikke helt likt. Jeg får beskjed om å legge inn mac adr her. Er det i så fall nettverkskortet eller routerens MAC adr?

 

Når jeg går inn på status og klikker på connect. Tenker den en stund før den får over til disconnected.

 

 

Hva mangler jeg for å få dette til å fungere? Dette er det eneste problemet jeg har.

Skal det settes opp noen andre steder?

 

Takk for all hjelp.. Fra en frustrert bruker *HYYYL*

Lenke til kommentar

Er du 100% sikker på at du ikke er tilkoblet med programvaren til Telenor når du prøver å connecte med routeren?

 

Det at du får spørsmål om MAC-adresse er merkelig, men hvis dette er nødvendig, så er det routerens adresse som skal brukes. MAC-cloning (fra nettverkskort) brukes kun i helt spesielle tilfeller.

 

Har du sjekket på dlink.no om du har siste versjon av firmware til routeren? Du kan ha kommet over en bug, hvis du har en eldre versjon. Bildet du skal få opp når du merker av før der det står PPPoE, skal være likt det skjermbildet du fant på D-Link.

 

Du skal definitivt bruke @online.no i brukernavnet, ellers vil det ikke fungere. Bare for å være helt sikker, du har ikke et Speedtouch-modem?

Lenke til kommentar

Jo det er et speedtoutch 510 (blå boks), hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Jeg skal prøve å oppdatere firmwaren. Jeg har fjernet alle info om telenor på maskinen (de møkka programmet), og lagt inn brukernavn og passord på routeren.. Det er det eneste jeg har gjort.

 

Prøvd alle MAC adresser, uten at det funket..

 

Jeg har avinstalert Telenor prog, fra "legg til fjern programmer". Nettverkskortet står til å motta Ip.

 

 

Tester med firmwaren, men kom med flere innskudd.. Jeg trenger det!

Lenke til kommentar
Her har jeg valgt "pppoe"

Prøvd med "brukernavn" og "[email protected]"

Passordet er korrekt.

Dynamic er valgt!

Men bilde er ikke helt likt. Jeg får beskjed om å legge inn mac adr her. Er det i så fall nettverkskortet eller routerens MAC adr?

 

Når jeg går inn på status og klikker på connect. Tenker den en stund før den får over til disconnected.

 

 

Hva mangler jeg for å få dette til å fungere? Dette er det eneste problemet jeg har.

Skal det settes opp noen andre steder?

 

Takk for all hjelp.. Fra en frustrert bruker *HYYYL*

Tror du har gjort det meste riktig, men forsøk med 'Static PPPoE'!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Hei

 

Hadde samme problemet selv, det jeg gjorde etter tips her på forum til linken som forklarer alt. Sett modemet ditt i bridge, og bruk trådløsen din som ppoe med brukernavn\passord og voila ! Det er nå bære å surfe :)

 

Se her for mer informasjon og beskrivelse på hvordan du gjør det.

 

 

Rscue

Lenke til kommentar

For det første var det ingen router på min SeedTouch 510i. Denne mottok jeg i begynnelsen av juli og skulle være av nyere dato, tror jeg. I motsetning til mitt gamle ADSL modem jeg fikk fra telenor for ca ett år siden fant jeg ut at SpeedTouch lagret diverse data internt bla brukernavn, passord etc. Jeg gjorde som følger når jeg installerte dette:

 

1. Koblet meg direkte til ADSL modem (med kabel) og benyttet Installasjons-CD fra telenor. Etter dette skal du kunne komme deg ut på nettet fra PC.

 

2. Resatte Router (hull på baksiden) og koblet den inn. Jeg kom opp på nettet øyeblikkelig (trådløst) jeg gjorde dette. Tydelig at default setteingen er nok for å komme på nett. Jeg så deretter at default automatisk ga meg Dynamic IP Adresse.

 

3. Deretter la jeg inn kryptering, MAC filter, Passord etc.

 

Funket for meg og da skulle det fungere for deg hvis du har samme ADSL modem (NB! Mitt er ikke med router)

 

Lykke til! :blush:

Lenke til kommentar

Da er alt oppe å går. Takk alle som her hjulpet meg i denne tråden.

Løsningen min er slik at jeg har kjørt inn telenor programvaren på klienten, modemet er standard og d-link routeren er satt opp til å motta ipadresse.

 

Jeg har bare ett spm til. Hvordan blir dette hvi jeg ønsker flere klienter i nettet? Må jeg legge inn telenor programvare på de andre klientene..? Vil det fungere med flere maskiner, slik jeg har satt det opp i dag.

 

Sikkerhet:

- SSID boradcast, skrudd av

- Mac filtrering

- 128bit WPE kryptering..

 

Dette fungerte fint.. Intet problem der. !

Lenke til kommentar
Jeg har bare ett spm til. Hvordan blir dette hvi jeg ønsker flere klienter i nettet? Må jeg legge inn telenor programvare på de andre klientene..? Vil det fungere med flere maskiner, slik jeg har satt det opp i dag.

Hei igjen!

 

Nei, nå skal det fungere men andre trådløse maskiner uten at du benytter telenor programvaren på disse. Du må selvfølgelig gi de tilgang til router igjennom MAC filter etc. (Jeg tror faktisk at du kan avinstallere telenor programvaren på den maskinen du har og fortsatt få det til å fungere. I tilfelle du gjør det må du sannsynligvis sette opp noen parametre slik at du blant annet får benyttet mail. Har ikke prøvd, men kommer nok til å gjøre det når jeg igjen får tid). ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...