Gå til innhold

Hvorfor gjorde ikke tyskerne opprør mot Holocaust?

Anbefalte innlegg

Hvorfor gjorde ikke tyskerne opprør mot Holocaust?

Det tyske folket protesterte og tvang myndighetene til å slutte, da legene begynte å utrydde de mentalt tilbakestående.

Ville vi (dagens nordmenn, de som henger på forumet her - vel og merke etter mange år i et totalitært samfunn, som i tillegg befant seg i total krig, med GESTAPO og lokale partibosser på hvert gatehjørne...) i samme situasjon ha gjort opprør...?

Link til interessant diskusjon om samme tema

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit ikkje om så mangen av dei viste om kva som skjede. Jødene blei jo stort sett sendt til konsentrasjonsleire før krigen, men nødvendligvis ikkje drept. Var ikkje før i 42 at holocaust virkelig begynte. Då var krigen allerede godt i gang og folk hadde vel andre ting å ta seg til. som å skyte bolsjeviker eller lagge tanks. I tilegg så lågg jo ikkje leirene så veldig ofentlig.

Endret av dessessop
Lenke til kommentar
Veit ikkje om så mangen av dei viste om kva som skjede. Jødene blei jo stort sett sendt til konsentrasjonsleire før krigen, men nødvendligvis ikkje drept. Var ikkje før i 42 at holocaust virkelig begynte. Då var krigen allerede godt i gang og folk hadde vel andre ting å ta seg til. som å skyte bolsjeviker eller lagge tanks. I tilegg så lågg jo ikkje leirene så veldig ofentlig.

Dessuten hadde dolfern et utrolig effektivt propaganda-maskineri.

Feilinformasjon, mørklegging og motivasjonsfilmer.. you name it.

USA/de allierte var ikke helt bak mål de heller da..

EDIT: Leif stjal en 'l'.

Endret av fretex
Lenke til kommentar

I et totalitært samfunn vet du ofte ikke hva som skjer. Propagandaen er overalt og å kritisere statsmakten kan straffes med fengsel eller døden. Utryddelsesleirene lå i tillegg ofte langt øst, utenfor Tyskland. Likevel må folk ha merket at hundretusenvis av jøder forsvant fra selve Tyskland. Du merker det når naboen forsvinner. I tillegg så vanlige soldater fra Wehrmacht hvordan SS og innsatsgrupper herjet i de okuperte områdene i øst. Disse soldatene var hjemme på perm med jevne mellomrom. Noen av dem fortalte vel hva de hadde sett til familie, venner eller naboer. Man viste ikke nødvendigvis hva som skjedde, men mange ante nødvendigvis at noe skjedde.

Jødene i Tyskland ble ikke deportert i stort omfang før et godt stykke ut i krigen. Før det ble de bare diskriminert, nektet jobber, fratatt eiendom og vilkårlig banket opp på gaten av SA et.c. Noen jøder, som de som hadde gjort krigstjeneste under første verdenskrig, ble ikke deportert før krigen var nesten slutt.

Da man skulle holde foredrag om KZ-leirene i vestlige land etter andre verdenskrig nektet mange av tilhørerne å tro på det de allierte soldatene hadde sett under frigjøringen. Flere foredragsturneer ble innstilt.

Lenke til kommentar

noken viste nok om det, men fleirtalet trur eg ikkje var klar over det. Dei fleste viste jo at jødene blei sendt i leire, men dei trude stort sett dette var arbeidleirer osv. og det var jo ikkje så gale i desse leirene før 42. Det var først då at den store utrydingen startet. Folk var jo ganske rasistiske mot jødene og hadde jo fått det trøkt inn at dei var rota til alt vondt.

Lenke til kommentar

noken viste nok om det, men fleirtalet trur eg ikkje var klar over det. Dei fleste viste jo at jødene blei sendt i leire, men dei trude stort sett dette var arbeidleirer osv. og det var jo ikkje så gale i desse leirene før 42. Det var først då at den store utrydingen startet. Folk var jo ganske rasistiske mot jødene og hadde jo fått det trøkt inn at dei var rota til alt vondt.

Lenke til kommentar
Sjølv ikkje dei alierte var klar over kva som skjede før dei kom der og såg det med eigne auger.

Nå, dette er ikke helt sant.

Jødeutryddelsene startet i begynnelsen av 1942, og på slutten av året la britene fram i, var det over- eller underhuset, den uffatelige tragedien som var i ferd med å skje. Mot slutten av krigen tok allierte fly luftfoto av kosentrasjonsleirer, og gasskamrene var godt synlige.

Da de allierte nærmet seg, ble det sagt at alle fanger i konsentrasjonsleirene skulle avlives, men da sendte de allierte ut en kraftig advarsel, og det ble lyttet til, slik at denne planen ble kanselert.

Og det tyske folks vitenhet om trgedien, noe viste de nok er ikke helt inne på det, men f.eks så greide visst Eichmann godt å kammuflere det hele med det falske "familieleir-prinsippet" sitt.

Lenke til kommentar

Godt mulig at de fleste trodde at jødene bare ble hivd ut av Tyskland. De hadde jo allerede blitt hetsa offentlig ganske lenge allerede slik at kanskje mange trodde det skulle være sånn. Jødene var også en "felles fiende" som ble brukt til å styrke samholdet i et Tyskland på randen av sammenbrudd. Når man i tillegg har et totalitært regime som styrer informasjonsflyt og alt, trenger ikke det bety at de fleste for vite om det. Kanskje soldatene som var stasjonært ved disse leirene selv var "verstinger" og hadde taushetsplikt....

Historisk sett har jødene i tillegg vært sett ned på lenge før krigen. Uten at jeg husker 100%, men jeg at det var forbud eller i allefall restriksjoner på bl.a. jøder i Norge fram til siste halvdel av 1800-tallet en gang

Lenke til kommentar

Det var nok en blanding av frykt, uvitenhet og det at de hadde fått prentet inn at jøder var noe man skulle mislike.

Tror ikke ikke soldatene løpte hjem og fortalte mor om hvor mange jøder de hadde torturert. Den dag i dag finnes det mange som har vært med i krigen som ikke vil snakke om det. Særlig er dette et tabu emne for tyskerne.

Lenke til kommentar
Tror ikke ikke soldatene løpte hjem og fortalte mor om hvor mange jøder de hadde torturert. Den dag i dag finnes det mange som har vært med i krigen som ikke vil snakke om det. Særlig er dette et tabu emne for tyskerne.

Litt både óg. Har ikke merket noe særlig til det blant den yngre generasjonen (30-års alderen og yngre), men mer blant de litt eldre. Men slik er det i Norge også; det finnes eldre personer som hater tyskere. Husker en gang jeg var i Tyskland og kom i snakk med en eldre kar. Han fortalte at han hadde vært ubåtoffiser under krigen (og seilt i Norge også mener jeg) og fortalte hvor fælt det var med krig. Jeg skulle så inderlig ønske at jeg hadde en opptaker med meg der og da... Spørsmålet er vel også da om tyskerne egentlig skjønte hva som foregikk med jødene før det var seint...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...