wellington Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 For den erfarne speilrefleks guden, så er dette kanskje et litt dumt spørsmål, men siden jeg ikke har peiling så må jeg bare spørre meg fram... Jeg ser at ITbutikken selger ganske billig D70, men det er kun kamerahuset. Det er greit nok det, for jeg har ikke råd til mere i første omgang uansett. Men har jeg ikke mulighten til å ta bilder mens jeg venter på penger til å kjøpe meg et objektiv? Og isfall hvordan blir disse bildene På forhånd Takk Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Du må ha objektiv - kan ikke ta bilder uten. Lenke til kommentar
Jens Hansen Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Køb dit D70 med et 18-70 mm objektiv. Det er et af de kit-sæt, der er lavet med D70 Det er et fint objektiv at begynde med, da det både har en god vidvinkel og en rimelig tele. Læs iøvrigt akamera.nos test af D70. Men når du køber spejlrefleks skal du være opmærksom på, at du først er gået i gang med at købe. Hen ad vejen vil du hurtigt få brug for en løs flash, måske større hukommelseskort og flere objektiver afhængigt af hvordan dine fotografiske interesser og behov udvikler sig. Så husk at tage det med i din beregninger, når du køber DSLR. Mvh Jens Hansen Akamera.dk Lenke til kommentar
nuxofa Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hey... Vær oppmerksom på garantien når du kjøper kamera. Kjipt å måtte sende kameraet land og strand rundt for å fikse det dersom du har støv på CCD brikken etc. (noe som er ganske vanlig på Nikon D70). Har selv kjøt D70 med 18-70 objektivet hos www.fotovideo.no (de har butikk i Møllergata i Oslo også). De er proffe på foto, yter god service og har gode priser... I tillegg har de en utvidet "norsk garanti" som er vel verdt å sjekke... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Du kan være litt sær og lage et Pinhole Camera, jeg har gjort det selv med et billig Mustek kamera. Det har ingen praktisk verdi hvis du ikke er ekstremt kunstnerisk eller har en vitenskapelig interesse. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Som Nuxofa sier så er det fort gjort å få støv på speilet/CCD-brikken og da sliter du litt. Kameraet drar fort til seg støv hvis du 'avfyrer' det uten linse montert. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Ja, jeg har allerede måttet blåse bort noe rusk. Enten er ikke kameraet tett eller så har de det møkkete på fabrikken. Jeg var meget forsiktig og rask når jeg satte linsa på første gangen. Et pin hole er for lite til å slippe igjennom støv under normale forhold så det ville gått relativt bra hvis vi ser bort i fra at bildebrikken er for liten til at bildene får brukbar oppløsning. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Støvet kommer ikke pga møkkete fabrikk eller utett kamera, men rett og slett fordi du kan se rett inn i kamerahuset når du skifter objektiv. Derfor vil det av og til komme støv inn i huset når du skifter objektiv, og vips så har speilet virvlet opp litt av dette støvet slik at det havner på bildebrikken. Løsning: - hold kameraet med åpningen NED når du skifter objektiv, slik at støvet ikke lander naturlig inne i kameraet. - unngå å skifte objektiv på støvete steder (f.eks. i en sandstorm) Dersom du likevel får støv på kameraet, trenger du ikke å sende det til fabrikken. Kjøp renseutstyr, i det minste en liten pumpe for å blåse vekk støvet. Følg anvisninger du finner på Nikons nettsider eller andre steder (det ligger endel linker her i forumet fra tidligere spørsmål om støv på ccd; søk i forumet...) Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 - unngå å skifte objektiv på støvete steder (f.eks. i en sandstorm) Hehee,ja det er ganske lurt! :!: Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Før eller senere får man støv på brikken uansett hvor forsiktig man er. Man får like mye støv i analoge kameraer, men her følger støvet med filmen ut. Jeg renser alltid kameraet og objektivene mine med trykkluft (CO2 patroner) etter bruk. Det er bedre å rengjøre kameraet ofte enn og vente til det baller på seg store støvkorn som kan sette seg fast så man ikke får det bort med trykkluft. hvor man enten blir nødt til å ty til sensorswabs og eclipse eller sendte kameraet på service. Endret 2. august 2004 av prolixin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå