Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har merket meg at det er den ganske mange som har anskaffet seg Nikon sitt D70, og det har jeg også tenkt til å gjøre nå. Har tidligere hatt flere gode Canon kameraer som: S40, S50, G3, G5 og S1 IS. Og da kommer spørsmålet mitt: Har hørt at LCD skjermen på D70 er ganske ''grovkornet''. Vil det si at skjermen er dårlig? At bilde blir hengende etter?

Hatt også vært fint om noen som har dette kamerat kunne komme med noen kommentarer om hvordan det er,bra eller dårlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har merket meg at det er den ganske mange som har anskaffet seg Nikon sitt D70, og det har jeg også tenkt til å gjøre nå. Har tidligere hatt flere gode Canon kameraer som: S40, S50, G3, G5 og S1 IS. Og da kommer spørsmålet mitt: Har hørt at LCD skjermen på D70 er ganske ''grovkornet''. Vil det si at skjermen er dårlig? At bilde blir hengende etter?

Hatt også vært fint om noen som har dette kamerat kunne komme med noen kommentarer om hvordan det er,bra eller dårlig?

Tror kanskje du har misforstått hvordan man bruker skjermen på en DSLR. Du bruker ikke skjermen som en elektronisk søker, så du får ikke noen videofeed til LCD skjermen som kan 'henge etter'.

Jeg har ikke D70 selv, men D100, og vil anta ad D70 er ca likedan. Skjermen er helt OK den, men man bruker den bare til å sjekke eksponeringen.

Lenke til kommentar

Jeg har D70 og skulle gjerne sett at skjermen var noe bedre!!!

Jeg opplever ganske ofte at prewiev`en jeg ser på kameraet ikke ligner spesielt på det jeg overfører til PC`en. Men for all del, jeg er strålende fornøyd med kameraet, det finnes jo intet annet kamera i verden som er bedre innen prisklassen, så hvis du er i tvil er ikke det særlig nødvendig. Det jeg savner med D70 er noe bedre skjerm og vertikalgrep.

Ellers synes jeg at bildene generellt har lett for å bli noe mørke.

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Ellers synes jeg at bildene generellt har lett for å bli noe mørke.

Noen som har tips?

Heisann.

Nikon, og sikkert flere DSLR, er laget slik at de undereksponerer littegrann. Dette hovedsaklig fordi du ikke skal brenne ut høylysene i bildene dine. Men du kan gjøre ting for å rette dette...

Enten kan du justere EV til å eksponere alle bildene dine litt mer, men dette kan gi deg problemer med utbrente høylys.

Men kanskje en bedre løsning er å laste ned en Custom Curve som du så kan laste inn i kameraet ditt. Hvertfall kan jeg gjøre dette med D100, så jeg regner med at du kan gjøre det med D70 også...

Sjekk på www.nikonians.com, gå til brukerforumet for D70. Bør være mulig å finne en kurve som passer.

Dersom du har Nikon Capture kan du lage dine egne kurver som du kan teste deg frem med og få det resultatet du ønsker.

Og til slutt...ta bildene i RAW-format og bruk en 1000-lapp på Nikon Capture 4...du vil fort glemme den 1000-lappen...

Lykke til

Roger

Lenke til kommentar
OK og takk for tipsene!

Jeg har PhotoShop CS, er ikke det bra nok?

Jo jøss, CS er bra nok i massevis. Og det er en plug-in i CS som støtter RAW-format fra de aller fleste kameratyper, sikkert også D70.

Du får nok flere muligheter til å redigere RAW-fila med Nikon Capture rett og slett fordi denne kun er laget for Nikon sitt eget RAW-format, men som allerede sagt, PhotoShop CS er mer enn bra nok.

Roger

Lenke til kommentar

Enig - Photoshop CS er bra nok, mer enn bra nok faktisk! Og den har plugin for D70. I praksis tror jeg du vil vinne på å holde deg til ett billedredigeringsprogram og lære å bruke det skikkelig. For min del er det PS CS. Selv om jeg ikke kan bruke det "skikkelig" ennå.... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...