Gå til innhold

Win. install, S-ATA problemer

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk :)

Har nettopp anskaffet AMD 64 3200+ 2,2GHz (BOXED) & MSI K8N Neo Platinum.

Jeg oppgraderer fra 2500+ & DFI Lanparty NFII ULTRA rev.B.

Installen av S-ATA på DFIkortet mitt gikk helt smooth, ingen problemer. Men med dette MSI-kortet derimot...

Jeg starter installen av Windows XP, trykker F6 for å installere driveren. Jeg får to valg, den ene heter "nforce storage driver" (eller.no) og den andre heter no med RAID (som jeg ikke skal bruke/bruker.). Derfor velger jeg nforce storage driveren, og alt går fint fremover... helt til formateringen og selve installeringen av Windows. Da blir jeg bedt om å sette inn: "The disk labeled: NVIDIA RAID DRIVER (SCSI)" i floppyen. Men jeg skal da for faen ikke installere RAID!!! Hva skal jeg gjøre?

Håper på hjelp :( pain

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, nå fikk jeg et problem jeg ikke liker:

Jeg prøvde i fortvilelse å ikke intallere S-ATA-driverne i det hele tatt, hvilket gikk (?). Men nå har jeg konstant oppe den derre "safely remove hardware" ikonet kjørende hele tiden! Grøsser ved tanken på hva som skjer hvis jeg trykker "stop"... Noe jeg kan gjøre nå eller må jeg rett og slett formatere? (Hadde kommet så godt i gang, vil ikke formatere! :'()

Lenke til kommentar

Prøv å oppdatere driveren til s-ata/scsi disken under enhetsbehandling. Du kan jo la den prøve automatisk først, går ikke det, kan du sette i disketten (eller laste siste driver fra nettet om det noen nyere)og vise hvor den skal finne driverne.

edit: nforce storage driver? Er ikke sikker, men er det kanskje nvidia sin ide-driver, de som følger med chipsetdriverne?

Endret av MorePower
Lenke til kommentar
Prøv å oppdatere driveren til s-ata/scsi disken under enhetsbehandling. Du kan jo la den prøve automatisk først, går ikke det, kan du sette i disketten (eller laste siste driver fra nettet om det noen nyere)og vise hvor den skal finne driverne.

edit: nforce storage driver? Er ikke sikker, men er det kanskje nvidia sin ide-driver, de som følger med chipsetdriverne?

Uff, dette gikk ikke. Noen?

Lenke til kommentar
Hva skjer om jeg booter med floppyen i da? Er det noen der ute som vet om jeg faktisk har en mulighet til å installere S-ATA drivere fra Windows/etter å ha installert Windows?  :cry:

Skal gå det. Og da gjorde jeg som beskrevet i min forrige post. Så hvis det ikke fungerte for deg, vet ikke jeg. :hmm:

edit: prøvde du med raid driverne no, er vel de som må inn selv om du ikke skal ha disker i noen form for raid. Er vel raid kontrolleren det der.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Endel av det jeg skrev til deg er ikke helt riktig. HD driveren som er opp gitt i enhetsbehandling er f.eks den riktige.

Kan godt være at en fresh install der du bruker raid driverne retter på problemet ditt likevel, med at du får frem det remove safely ikonet og at det er s-ata diskene dine det gjelder. Men kan også være at det holder med Legg til nyhardware fra kontollpanelet, men er ikke sikker på dette.

Vil tro det hovedkortet ditt har integrert s-ata i north- eller southbridge siden du klarte å installere OS uten å bruke diskett under installasjonen.

Men burde helt klart være en mulighet for å installere de raid driverne fra windows. Noen som har et slikt hovedkort kommer kanskje med noen nyttige innspill.

Lenke til kommentar
Endel av det jeg skrev til deg er ikke helt riktig. HD driveren som er opp gitt i enhetsbehandling er f.eks den riktige.

Kan godt være at en fresh install der du bruker raid driverne retter på problemet ditt likevel, med at du får frem det remove safely ikonet og at det er s-ata diskene dine det gjelder. Men kan også være at det holder med Legg til nyhardware fra kontollpanelet, men er ikke sikker på dette.

Vil tro det hovedkortet ditt har integrert s-ata i north- eller southbridge siden du klarte å installere OS uten å bruke diskett under installasjonen.

Men burde helt klart være en mulighet for å installere de raid driverne fra windows. Noen som har et slikt hovedkort kommer kanskje med noen nyttige innspill.

Okey. Men jeg har nå installert med RAID-drivern, og det ikonet er der enda, samme greia. Var skikkelig happy og trodde det funka, men neida... (Altså, alt funker og er normalt, bortsett fra "Safely Remove HW" ikonet. Noen med MSI K8N Neo Platinum som kan hjelpe? :cry:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor i svarte f**** er det så *forb* viktig å bruke S-Ata/installere OS'et på S-Ata da? :p

Det er jo en gjenganger her på forumet..: "HJÆÆLP!! FÅR IKKE TIL S-ATA!!" osv...

Til dere som bruker det... og kan det..:

Gir det så mye bedre ytelse enn IDE-disker.. at det er verdt evt. "trøbbel"?

Når man må fram med *disketter* for å installere drivere på et HK m/S-ata..ja da er teknologien ikke helt modent IMNHO.. alt. at Win Setup ikke er helt på høyden i forhold til S-Ata...

Men dette kan sikkert noen mer kyndige om emnet si noe om... ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor i svarte f**** er det så *forb* viktig å bruke S-Ata/installere OS'et på S-Ata da? :p

Det er jo en gjenganger her på forumet..: "HJÆÆLP!! FÅR IKKE TIL S-ATA!!" osv...

Til dere som bruker det... og kan det..:

Gir det så mye bedre ytelse enn IDE-disker.. at det er verdt evt. "trøbbel"?

Når man må fram med *disketter* for å installere drivere på et HK m/S-ata..ja da er teknologien ikke helt modent IMNHO.. alt. at Win Setup ikke er helt på høyden i forhold til S-Ata...

Men dette kan sikkert noen mer kyndige om emnet si noe om... ;)

Fordi jeg ikke vil ha det mongo ikonet nede i verktøylinja?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå tenkte jeg på mer vektige argumenter for S-Ata...

Det "mongo ikonet" vil vel alltid være tilstede sålenge en gitt HW-komponent blir installert som "hotswappable"..

Og det blir tydeligvis S-Ata disker for ditt HK.. Er det virkelig ett stort problem for deg? Får du elendig ytelse på disken av den grunn?

Hmm.. :p

Kanske det "mongo ikonet" blir borte dersom du napper ut S-Ata disken din og installere en IDE-disk på en av IDE-kontrollerne istedet?

Det er vel ett godt forslag...for å bli kvitt det "mongo ikonet".. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...