Svein_Erik Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Hvilken trådløs adsl router bør jeg velge? Maskiner som skal kobles i nettverket er: 1 stasjonær, skal foreløpig kobles med tp kabel. 1 laptop, er utstyrt med D-Link kort, med støtte for 802.11g standard. 1 ip-telefon/adapter for analog telefon fra www.ip24.no. Bredbåndsleverandøren jeg skal bestille linje fra: Bluecom (1500/512). Må jeg ha en adsl-splitter fra vegguttaket til routeren? Og, hvilken router kan anbefales, til lavest mulig pris? Tilbud på denne hos www.pyton.no, ser den grei ut? Svein Erik. Endret 1. august 2004 av Svein_Erik Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) 1. Jeg kan ikke se at den routeren du linker til er trådløs. 2. Du må ha ADSL-modem i tillegg til det du nevner. Hvis du ikke har bestilt abonnemet enda, så må du bestemme deg for om du skal leie modem hos Bluecom (499 kroner), eller om du skal kjøpe modem fra tredjepart. Kjøper du modem fra tredjepart, kan du kjøpe en alt-i-ett løsning med ADSL-modem og router i ett, som f.eks. denne. 3. Hvis du ikke skal ha noe annet utstyr enn det du nevner (analogt eller ISDN) koblet til linjen, så trenger du ikke splitter. Edit: Skal du ha en ren trådløs router, så kan jeg anbefale denne. Har hatt denne i omtrent et halvt år nå. Kjent fabrikat til en rimlig pris. Endret 1. august 2004 av sofTest Lenke til kommentar
Svein_Erik Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Så da er det bare til å koble til den routeren du henviser til? Trenger ingen info fra Bluecom (innlogging etc.)? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hvis du mener alt-i-ett modem/routeren, så foreslår jeg at du sender en email til [email protected], og spør om det er noe problem å bruke denne hos dem for å være sikker. Siden det ikke er obligatorisk å leie modem av Bluecom, så burde denne kunne brukes. Den er godkjent for bruk på Telenor sitt nett, og Bluecom kjører mye på leide samband hos Telenor. Det er mulig du trenger VPI/VCI-verdiene for den sentralen du er tilknyttet, men etter det jeg forstår bruker ikke Bluecom noe pålogging fra modemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå