Gå til innhold

ang. kritikk, innspill og hjelp her på forumet


Anbefalte innlegg

Hei alle profesjonelle og ikke-profesjonelle, men supergode webdesignere på forumet! Jeg har et lite spørsmål, eller et innspill. Ikke ta det ille opp, men se på det som en noenlunde intelligent(?) tanke!

 

Jeg og alle andre setter selvfølgelig pris på den hjelpen vi får her. Denne delen av forumet er en stor resurss og et bra fora når det søkes etter hjelp og kunnskap. Luksusproblemet er at jeg (og andre?) blir mer eller mindre fortalt hva som er det beste eller hva som er bedre enn det vi har gjort.

 

Dette setter vi selvsagt pris på - jeg gjør iallfall.

 

Men, hva med å fortelle hvorfor?

 

Jeg leste kort om en person, hvis favorittord var nettop "hvorfor". Dette er helt genialt og jeg synes selv dette er et av de bedre ordene som finnes. Hvorfor?

 

Det er helt iorden å bli fortalt hva som kan rettes på og hva som burde skrives av kode for å gjøre det. Men alle vet ikke hvorfor denne koden er bedre eller hva denne koden gjør og hvorfor denne koden gjør som den gjør!?

 

Så, min lille oppfordring - Hva med å fortelle oss hvorfor /**/ skal stå mitt inne et CSS dokument? Hva med !important? Hva med ... osv ... Det finnes helt sikkert flere eksempel.

 

Skjønner dere hva jeg mener? Burde jeg holdt kjeft? Ikke si at jeg skal søke på google, det er for enkelt. Å si altså ...

 

_

johanf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt for ofte er den gjennomsnittlige forumbruker ute etter å få koden, og stikke like fort som han/hun kom. Om du spør, svarer vi selvfølgelig, og oftest sier vi det også i trådene, det er i alle fall min oppfatning.

 

Jeg oppfatter altså ikke dette som noe problem, og syns vi holder høy standard, og limer ofte inn linker som forklarer ting veldig godt ol. Ofte skriver vi faktisk ting med våre egne ord også :)

Lenke til kommentar

En veldig god tanke, og jeg kan godt ta selvkritikk her. Mye av det _jeg_ ser på som veldig enkelt og logisk, er ikke det for andre som ikke kan det. Blir fort til at jeg ikke tenker så langt, men jeg prøver så godt jeg kan i de fleste tilfeller å forklare ikke bare hvordan, men også hvorfor, selv om det hender at jeg kanskje overvurderer den annen part.

 

Nå skal det også legges til at de aller fleste (f.eks) css-egenskaper sier seg selv (iallefall synes jeg det), men kanskje jeg skal tenke litt bedre etter neste gang.

 

Kan også legge til at den som lurer på noe ofte spør om hvorfor etterpå, og da svarer jeg på det.

 

Om du nå lurte på hvorfor /**/ skal legges til, kan jeg si at dette er en kommentar som skal overses når egenskaper blir hentet ut fra stilarket. Akkurat hvorfor denne legges til i tilfellet du sikter til vet jeg ikke helt selv en gang, men det fungerer og jeg har ikke tenkt mer over det.

F.eks:

/* under her er alle divvene mine */

/* dette er en IE5 hack */

 

!important betyr at denne verdien skal priorieres dersom det er angitt f.eks font-size eller bredde to ganger (av en eller annen grunn).

Lenke til kommentar
!important betyr at denne verdien skal priorieres dersom det er angitt f.eks font-size eller bredde to ganger (av en eller annen grunn).

...og akkurat dette er litt merkverdig, siden det betyr noe helt annet i de fleste programmeringsspråk.

 

Eksempel

if (!empty($var)) {
do_this() 
}

Dette betyr da at dersom variabelen $var ikke er tom, skal do_this() kjøres.

Endret av SirIce
Lenke til kommentar
...og akkurat dette er litt merkverdig, siden det betyr noe helt annet i de fleste programmeringsspråk.

Mulig, men så må du tenke på at CSS faktisk ikkje er et programmeringsspråk, men meir et simpelt "add-on" språk til HTML. Vil ikkje engang kalle det et scriptspråk, egentlig..

 

Men det er sant som du seier, !important burde jo faktisk vere "ikkje-variabelen "Important" ".

 

Trådstarter: Ser poenget ditt, og lover eg skal prøve å forklare ting bedre neste gang eg hjelper folk ;)

Lenke til kommentar
Mulig, men så må du tenke på at CSS faktisk ikkje er et programmeringsspråk, men meir et simpelt "add-on" språk til HTML. Vil ikkje engang kalle det et scriptspråk, egentlig..

Presentasjonsspråk. Og HTML er på godt norsk et markeringsspråk. Man «programmerer» ikke verken HTML eller CSS (men verbene «å kode» og «å skrive» går an).

Lenke til kommentar

Joda, jeg er enig i at man kan forske litt selv - det gjør jeg hele tiden. Jeg tar ofte bort ting som jeg ikke vet hvorfor er der, så ser jeg konsekvensen og setter det tilbake om det er nødvendig.

 

Selv liker jeg å forklare i lange baner, om det er noe jeg skal fortelle eller kunnskap jeg skal dele. Kanskje det er grunnen til at jeg kanskje ønsker noe av det samme når jeg selv får hjelp?

 

Det er greit nok at ting ofte bare skal gjøres på én måte, men det kan være greit å få forklart hva som gjør hva. :)

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...