electriq Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Har en god gammel Passat (mod85), som har vært trofast i over to år! Men har i det siste hatt litt problemer med at motoren kveles på tomgang. Når jeg trykker inn clutchen går turtallet rett i 0, og motoren stoppes. Skjer ikke hver gang, oftest om jeg kobler inn clutchen i 3. eller 4. gir. Girer jeg ned samtidig som jeg bremser, og passer på at turtallet ikke går under 1000, går det som regel bra... når bilen ikke kveles, er tomgangshastigheten lavere enn normalt (ca. 800 omdr.) normalt 1000-1100. når motoren er kald, og choken er inne er dette ikke noe problem. Heller aldri noe problem under kjøring, utenom litt fusking i motoren. Hadde dette problemet oxo i vinter, men plutselig var alt ok igjen av seg selv. men nå har det plutselig kommet tilbake.... Noen som har noen gode tips? PS Luftfilteret er forresten helt rent og under et halvt år gammelt. (har hatt problemer med at det har kommet bensin i filteret før....) også vakumslanger til luftfilteret er på plass, disse har "poppet" ut tideligere) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hvordan motor er det i bilen? Lenke til kommentar
electriq Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 bensin 1,8 liter forgasser Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Første som slår meg er kødd med forgasser/dyser eller vakum-lekkasje.. Nå er jo dette en relativt enkel motor, som er relativt enkel å feilsøke på. Skulle ønske jeg kjente bedre til de gamle Vw-firerne.. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 bensin 1,8 liter forgasser Ja da har du en forgasser av typen Solex/Pierburg 2E2. Denne typen forgasser er til tider ganske lunefull, som du sikkert har merket. En vanlig feil er svikt i vacuumsystemet(klokker etc), men en grundig rens av forgasseren er sikkert ikke dumt å prøve først. Sjekk: *Om det er løse ledninger *Om det er løse vacuumslanger/enveisventiler *At forvarmerslangen sitter ordentlig og ikke ha noen hull *Thermobrytere *Magnetventil *varmeelement under innsuget *Chokens varmeelement *Chokens vacuumsystem Det jeg undret litt på, er hvorfor det kommer bensin i luftfilteret? Har du ettertenning? Blowback? Lenke til kommentar
electriq Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 har hatt litt problemer med ettertenning ja. takk for tips, nå har jeg litt å se på! Lenke til kommentar
Naphisto Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Heisann! Jeg har akkurat samme bil som deg, bortsett fra at min er en 87 mod. Og ikke nok med det, men jeg sliter også med de samme problemene som du beskriver. Bortsett fra at min motor også kan fuske (lugger) kraftig under kjøring. Jeg har ikke funnet ut hva som er galt, men har gjort en liten feilsøking. Den viste at en av pluggene mine er mye mer slitt og misfarget enn de andre. Samtidig, når moteren begynner å få problemer på tomgang, går det nesten ikke noe, eller veldig lite strøm til denne pluggen. Jeg får derfor begynne med å bytte bensinfilter, plugger og tennkabler og fordelerlokk samt rotor og se om det hjelper. Jeg har også prøvd å kjøpe nytt fordelerlokk og rotor på Biltema, men merkelig nok passer ikke disse på min bil, selv om det står i katalogen at de skal passe. Får derfor se om jeg må bruke originaldeler istedet. Har du fått fikset ditt problem nå? Hva har du i så fall gjort for å fikse det? Mvh, Joachim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå