Gå til innhold

XP Network issues

Anbefalte innlegg

Ok. XP har problemer med nettverket.

1.

Jeg kan koble meg til enhver maskin fra min XP boks, men omvendt går det ikke. Trodde dette hadde noe å gjøre med IEEE 802.1X access control en til den respektive connectionen. Så, jeg slo av det. No charm. Forsøkte også å lage en brukerkonto med samme maskinnavn som vedkommede maskin hadde (den som skulle koble til min). Og, en brukerkonto med samme navn og passord som den påloggede brukeren på samme maskin. Ingen charm. Det var mellom 2k og XP. Antar det er ett eller annet banalt jeg har oversett, men aner ikke hva. Når jeg forsøker å koble meg til XP boksen får jeg feilmld "Mormegil is not accessible. Logon failure: the user has

not been granted the requested logon type at this

computer".

2. Netverk mellom '98 og XP har heller ikke funka. På tross av at vi kjørte den wizarden MS vil ha en til å kjøre i slike settings.

3. Mac maskiner nekter plent enhver for for kommunikasjon med XP boksen. Det være seg å joine et spill eller svare på ping. Med andre OS enn XP kommuniserer macer greitt (utenom fildelig, da...).

Noen idèer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-27 16:37, m-kane skrev:

Hvilke protokoller har du installert?

Får du pinget maskinene?

Må ha ms client logon(?) installert..

Jepp. Får pinget. De ligger alle innenfor 192.168.1.xxx rangen. Får ikke pinget Mac-ene, men det har jeg aldri fått gjort, selv om applikasjonsspesifik kommunikasjon over TCP-IP har fungert glimrende.

MS client logon trengs ikke på NT- maskiner, gjør det? Fikk ikke installert den på en 2k boks i alle fall. På den '98 boksen jeg fikk installert den på hjalp det ikke.

Har installert;

TCP/IP

IPX/SPX

NetBIOS

samt følgende services og klienter:

File And Printer Sharing

Client For Microsoft Networks

QOS Packet Scheduler

Lenke til kommentar

løsningen er faktisk veldig enkel.

det som er feil er at gjeste konto'en (guest) på maskinen din ikke er aktivert, du aktiverer den ved å høyreklikke på min datamaskin og velder 'manage' eller behandle (er ikke sikker på om det rette norske oversettelsen..) og deretter velger 'local users and groups' 'lokale brukere og grupper', inn på underkatalog brukere og velger egenskaper på 'guest' eller 'gjest' viss det er norsk du bruker.

der er det må du fjerne haken på 'account is disabled' 'kontoen er deaktivert', lagre og så er det fritt frem for dine venner å logge seg innpå maskinen din. NB! ikke legg til passord

når dem får spørsmål om brukernavn og passord så er det bare for dem og skrive guest eller gjest og la passordboksen vere blank. for win9x/ME brukere så skal dem skrive guest/gjest i passordboksen.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men det hjalp meg i alle fall...

Sjekk om den "innebygde" brannmuren er påslått. Jeg måtte deaktivere den, da funket alt (husker selvsagt ikke hvordan jeg gjortde det, sorry). Deretter installerte jeg ZoneAlarm og la inn IP'ene til de andre maskinen i nettverket som "trusted" og alt funket glimrende pluss at ingen "så" meg på kabelnettet jeg er tilkoblet.

Du kan jo teste, kan jo hende det er dette som er feil... :smile:

Lenke til kommentar

Hadde nettopp et lignende problem. En XP maskin (kalt Dragon) var tilgjengelig for andre maskiner, men på Dragon var det helt blankt i "My Network Places". Ping virket, men ellers ingenting.

Fant feilen i Network Connections - Advanced Settings - Bindings for local area connections: Client for Microsoft Network var slått av.

Lenke til kommentar

Firewallen er av, og tro meg, MS netverks klienten er definitivt aktivert.

Jeg bruker XP PRO. En kamerat nevnte noe om at OSet var native til domener og at fildeling UTENFOR et domene ikke ville gå helt glatt av naturlige årsaker. Det virker litt *kremt* rart, men fyren er veldig oppegående på nettverk. Han rådet meg til å sette opp en Linux basert domenekontroller på en sekundær boks. Men jeg tviler litt på at det kan hjelpe.

[ Denne Melding var redigert av: WebWarrior på 2002-04-28 11:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-28 12:49, hårek skrev:

Så maskina di er satt opp som medlem av Domain? Da blir ting atskillig mer komplisert. Jeg holder meg til Workgroup.

Nei, den er ikke det. Formulerte meg tydeligvis ikke helt bra.

Jeg har satt opp plenty med domener, med Win2k baserte kontrollere. Men aldri Linux, har heller ikke råd til Win2k server OS.

Maskinen min er ikke medlem av et domene, men kameraten min trodde det trengtes for å få filoverføring til å gå knirkefritt uten unødvendig klunder.

Lenke til kommentar

dette her kan vere et lite langskudd, men prøv å legg inn på xp boksen følgende nettverksprotokoller

NetBEUI

og

NWLink IPX/SPX/NetBIOS

det har hjelpet meg et par ganger når maskiner totalt nekter å kommunisere med hverandre, verdt et forsøk :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...