Trancton Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Da skjønner jeg lite hvorfor du plutselig skal være moralens og forumets vokter... Du har lite å birda med her... Her er t-skjeene: Du er skal være pliktoppfyllende ved å følge forumets regler, men hva angår piratkopiering etc der gir du en god F. Du fremstår som en lite seriøs debattant i mine øyne. Endret 1. august 2004 av Trancton Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Selvfølgelig følger jeg forumets regler! Om jeg følger den norske lov er noe helt annet. Jeg er oppegående nok til å forstå at hvis ikke hw.no vil ha diskusjon om dette emnet, så starter ikke jeg noen diskusjon om dette emnet. Hvis jeg skal snakke piratkopiering gjør jeg det plasser det er lov. Hvorfor du kaller meg forumets vokter skjønner jeg heller ikke, da jeg verken har klaget til moderator på deg, eller brukt rapporteringsfunksjonen i den aktuell tråden. Du lurte på hvorfor du brøt regelen, og jeg svarte. Endret 1. august 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Poenget var nettopp at det var snakkom jeg faktisk brøt reglene, om du leser posten til moderator i denne tråden, så ser du at reglene er veldig diffuse, og at det er tvil om det er å bryte reglene det jeg gjorde... Det jeg selv som kalte in moderator på min ege tråd, nettopp for å få en avgjørelse på det hele fremfor å ha en lang disuksjon med forumets medlemmer, da det er betyr phuck og ingenting. Jeg tok derfor opp saken her i forumet for å ta det emd moderatorer, og ikke forumets medlemmer, så jeg skjønner ikke hvorfor folk her gidder å bry seg om de ikke er moderatorer, og enda mindre folk som selv laster ned warez versjoner, og attpåtil skriver det i forumet. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Tråder i "Tilbakemeldinger om forumet" anser jeg som tråder hvor vanlige medlemmer skal kunne svare også. Hvis du ikke ville det, kunne du skrevet det i første innlegg, men det naturlige ville jo vært å sende en e-post til [email protected] hvis du ville ha et skikkelig svar. Jeg har allerede nevnt at bruddet du gjorde på regelen ikke var noe soleklart brudd, og ikke ville vært en merkelig om ble ignorert. Nå er det kun Opus som har uttalt seg, og han sa jo strengt tatt bare at det var bra du ikke la ut linken. Men nå er han en brukermoderator, så jeg tror ikke han tar de endlige avgjørelsene av hva som er lov og ikke lov i forumet. Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Hva kaller du Blib da? Les tråden engang til mister... ... og grunnen til at jeg postet her, var fordi det var det jeg ble bedt om av moderator... Igjen, les tråden, denne gang i forumet til Doom3... Takk til deg og god natt! Endret 1. august 2004 av Trancton Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Sorry, jeg har oversett innlegget til Blib... Jeg leste vel egentlig kun det øverste innlegget i denne tråden før jeg svarte på det første spørsmålet du stilte. Hvis du ikke har fått noen "offisiell" begrunnelse for hvorfor du brøt regelen skjønner jeg litt at du er irritert. Men jeg tror fremdeles ikke at begrunnelsen som du eventuelt får, viker mye fra det jeg skrev i mitt innlegg... Jeg kan forresten legge til at jeg synes tråden din burde vært lov, men per i dag tolker jeg reglene i forumet som at det ikke er lov, siden jeg synes det er helt klinkende klart at slike tråder kan lede til piratkopiering. Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 ....looking for cred in all the wrong places...... Lenke til kommentar
audunr Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 (endret) Et totalforbud mot å diskutere spill som kan lastes ned, men som ikke har kommet ut, kan jo også ramme generell diskusjon om piratkopiering med det aktuelle spillet som utgangspunkt. Dette er ikke noe godt eksempel, men det minner i alle fall om noe slikt: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=276688&hl= Slik jeg tolker trådstarter er han mer oppgitt enn glad over at spillet er lagt ut. Men tråden fungerer jo likevel som en fin annonse for piratversjonen. Noen spørsmål, som jeg ikke har svaret på: - Når den versjonen av HL2 ble stjelt og lagt ut i fjor, burde man da ha ventet med å melde nyheten inntil Valve kommenterer saken? Slik at diskusjon er forbudt inntil saken er offisiell? - Er det ikke allment kjent at det er mulig å laste ned spill og programmer? - BBC har nå skrevet om at spillet er lekket ut. Er tiden inne for å kunne tillate prat om dette? http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/3527332.stm MVH Audun Endret 2. august 2004 av audunr Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 (endret) QUOTE (audunr @ 02/08/2004 : 08:39) Et totalforbud mot å diskutere spill som kan lastes ned, men som ikke har kommet ut, kan jo også ramme generell diskusjon om piratkopiering med det aktuelle spillet som utgangspunkt.Dette er ikke noe godt eksempel, men det minner i alle fall om noe slikt:http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=276688&hl=Slik jeg tolker trådstarter er han mer oppgitt enn glad over at spillet er lagt ut. Men tråden fungerer jo likevel som en fin annonse for piratversjonen.Noen spørsmål, som jeg ikke har svaret på:- Når den versjonen av HL2 ble stjelt og lagt ut i fjor, burde man da ha ventet med å melde nyheten inntil Valve kommenterer saken? Slik at diskusjon er forbudt inntil saken er offisiell?- Er det ikke allmennt kjent at det er mulig å laste ned spill og programmer?MVH Audun Thank you! Endelig en som ser poenget mitt rundt hvorfor jeg er så oppgitt. Jeg forstår godt poenget til modsene på forumet, men det jeg ikke skjønner er logikken bak argumentet. Dersom det var slik at ved å snakke om et spill før releasedatoen førte til økt piratvirksomhet, hva får en til å tro at det ikke vil føre til økt piratviskomhet etter det er lansert? Ergo vil all spillsnakk føre til økt piratvirksomhet. Man kan jo heller ikke be alle medlemene sende inn skannet kvittering på spillet de diskuterer... Det er her jeg etterlyser klarere regler, noe Bilbe jobber med; flott! Jeg tror at slik regelen tolkes i dag, gjør den mer vondt enn godt i gamer.nos øyemed. Edit: http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=276629 Jeg ser heller ikke hvordan denne tråden var annerledes enn min hvor det ble diskutert Doom3 spillet i seg selv, og ikke hvordan man fikk tak i det. Her spør jo medlemmer selv etter erfaringer med spilelt fra folk som har warez versjon. Denne blir ikke fjernet, men andre tråder blir det!? Mye trynefaktor på forumet synes jeg, nettopp fordi reglene er så uklare! Endret 2. august 2004 av Trancton Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 QUOTE (Trancton @ 02/08/2004 : 07:52)(...klipp...)Dersom det var slik at ved å snakke om et spill før releasedatoen førte til økt piratvirksomhet, hva får en til å tro at det ikke vil føre til økt piratviskomhet etter det er lansert? Ergo vil all spillsnakk føre til økt piratvirksomhet. Man kan jo heller ikke be alle medlemene sende inn skannet kvittering på spillet de diskuterer...Det er her jeg etterlyser klarere regler, noe Bilbe jobber med; flott!(...klipp...) Er her enig. Så lenge man ikke oppfordrer til piratkopiering eller legger ut informasjon om hvordan man finner/kopierer programmet/spillet, bør omtaler være greit. Kanskje har man beta-testet spillet, kjøpt det i utlandet osv. Mulighetene er mange, og det ville være slitsom hvis alle hver gang måtte skrive hvordan de fikk tak i spillet eller info om spillet. At prat om programmet KAN lede til piratkopiering er etter min mening et for svakt argument. Selvsagt er dette en linje gamer.no kan velge å legge seg på, men jeg synes dette blir for strengt. Nesten alt KAN lede til piratkopiering som trancton nevner. Det blir nesten slik at det å skryte av sin nye bil, er å oppfordre til at den skal stjeles. Man bør ikke bli stilt til ansvar for det andre gjør med mindre man eksplisitt oppfordrer til lovbruddet. Dette er nå MIN mening.. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) QUOTE (KalleKanin @ 05/08/2004 : 13:05) Nesten alt KAN lede til piratkopiering som trancton nevner. Sant sant. I så fall burde egentlig hele Gamer (Spill) forumet legges ned for å snu det litt på hodet. Hvis man leser om et spill som mange roser opp i skyene, får man lyst på det. Og hva gjør 99% av folket da? Jo, de gidder ikke/har ikke råd til å kjøpe det, så det laster de ned i stedet.. Regel nr. 8 bør reviders til kun å omhandle hvem/hva/hvor man kan laste ned warez. Endret 5. august 2004 av Danko Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) Det som gjorde denne saken spesiell var jo at spillet ikke var mulig å få tak i ute å laste ned en piratkopi... Og at han i tillegg nevnte at det var andre måter å få tak i det på selv om det ikke var i butikken. Hadde det vært tilgjengelig i butikken hadde det jo selvfølgelig ikke vært et problem. Men hw.no burde justere reglene sine litt, det blir litt for teit at slike tråder ikke skal være lovlig... Endret 5. august 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
jocke Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Jeg bruker ikke warez. Jeg er ikke gamer. Jeg forholder meg derfor nøytral i denne saken. Når dette er sagt, vil jeg si at jeg er helt enig med Trancton. La oss ta saken med Doom3 videre. Jeg visste faktisk om at Doom3 var lekket WAY before jeg leste Trancton's tråd - ikke fordi jeg lette etter den, men fordi den falt i fanget mitt da jeg surfet på ITavisen.no. At en sak som dette, skal føre til ubegrunnet stenging av tråden, er noe jeg ser på som svært dårlig manèrer av moderatorer/ene/en. At det i tillegg finnes en tråd hvor faktisk trådstarter spør etter screenshots av piratkopiert Doom3, gjør jo ikke akkurat saken bedre. Trådstarter burde faktisk utvises fra forumet om han skal behandles på samme måte som Trancton. Nå er det som sagt to sider av denne saken, mest grunnet de uklare reglene som flyter her på hw.no. Desverre er ikke dette noe man kan gjøre noe med, men det gir da ingen grunn til at moderatorer/ene/en stenger tråden på den måten - spesielt uten å gi en grunn. Tilbake til diskusjonen om uutgitte spill; hva har dette med saken å gjøre? Hvorfor skal man vite hvordan man har fått tak i et spill? Poenget med en tråd som den Trancton startet, er jo for å diskutere meninger - meninger uavhengig om spillet er lansert eller ei. Hvordan i huleste skal man kunne kontrollere om en bruker har "lovlig" eller "ulovlig" versjon? Til opplysning var det flere amerikanere som fikk spillet på døren 01.08.04 - ORIGINALT. Tviler på at moderatorer/ene/en sjekket IP-adressen i Trancton's innlegg for å se om han oppholdt seg i Norge eller i USA. Eller hva om han var betatester? Eller i ID-crewet? Who knows? Og èn ting til; dere sier at retningslinjene er ganske så uklare - noe dem er på noen områder - men hvorfor poster da en moderator KLARE "tolkninger" av retningslinjene? QUOTE (Jankee)Om denne diksujsonen hadde komme om ei veke hadde nok ikkje den blitt stengt, og forskjellen:Ikkje lansert spel = stengt. Lansert spel og tilgjengeleg i retail markedet = forsatt åpent. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Ble plutselig så stille her nå.... Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Ble vell stille fordi det er vanskelig å komentere et inlegg som det. Jeg er heller ingen gamer, spiller bare ett spill og laster ikke ned. Kan vell også kalle meg nøytral. Denne tråden til Trancton i doom 3 forumet burde egentlig ikke vært stengt, slik jeg tolker reglene. Som Jallakim sier kan han være beta-tester eller amerikansk. Mange har sikkert en piratversion av Doom3, men det betyr da ikke at alle har det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg