Gå til innhold

Har ikke digitalkamera, har aldri hatt det

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har aldri hatt et digitalkamera, men nå som alle går rundt å skryter over alle megapixlene sine så har jeg innsett at det er på tide å investere i et nytt kamera! Det begynner å bli litt flaut å gå rundt med engangs kamera :blush:

Jeg håper noen kan hjelpe meg der ute dette er noe jeg er totalt grønn på!

Jeg har tenkt meg et kamera til 2000kr, om prisen kommer på 2300 spiller ingen rolle.

Som sagt så har jeg ikke peiling men vet at megapixlene har noe å si, selv om ikke det er alt som betyr noe.

Har sett litt på Kodak EasyShare DX4530, er dette noe jeg kan satse på?? På spesifikasjone til DX4530 sto dette, "Oppløsning, ikke int. 2588 x 1954 piksler"

Hva betyr det? Er det oppløsningen på bildet? Egentlig det samme som på en pc skjerm???

Video funkjon er jo heller ikke noe viktig!?? Jeg har jo planer om å ta bilder, ikke bruke det som video kamera.

Jeg har ingen planer om å bli den store fotografen! Det jeg skal ta bilder av er av mitt barn, besøker, ferie bilder og lignede.

Håper det er noen som kan hjelpe meg på veien til mitt første digitalkamera??!

(Beklager visst jeg har skrevet dette innlegget i galt forum)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, det var nok riktig forum. Problemet er vel heller at du vil få bortimot like mange anbefalinger som det finnes merker :-)

Men spøk til side, med dine planlagte motiver som familie, venner, ferie osv., samt at dette blir ditt føste digitale kamera, er det vel liten vits i å gå for noe særlig avanserte greier. Når det gjelder oppløsning, spørs det egentlig mest hvor store utskrifter du tror du vil behøve. Er du i den kategorien som klarer deg med vanlige 10x13 / 10x15-bilder er faktisk 2 megapixler nok. Skulle du derimot få lyst på en A4-utskrift av et lekkert bilde, bør du opp i 3-4 megapixler, men det er ikke noe liv om å gjøre. Jeg har hatt 3 stk. hittil, 1.3, 2.1 og nå 4 megapixler, og skrevet ut flotte (og skarpe) bilder i A4 fra alle 3. Men det er først når du trenger et utsnitt av et bilde at oppløsningen er viktig.

Skulle jeg komme med et forslag ti lkamera for en nybegynner, er Nikons CoolPix-serie et meget bra alternativ. Den nå noe eldre modellen CoolPix 2200 (2 megapixel) får du nå til godt under 2 lapper (muligens nede i rundt 1500), mens Coolpix 3200 (3 megapixel) ligger noe høyere. De er ellers nærmest identiske i bruk og i fysisk utførelse. Du kan lese tester av dem her på akam.no under "tester". Se også "Produktguide" for å sjekke priser på nettbutikker.

Se ellers en liten innføring på en testside jeg har laget på Tronds kameratest og se under Olympustesten min. Der står det også litt generell info.

Lenke til kommentar

Mitt tips... Du trenger ikke mer enn 1,2 MP for normal fotografering. Kjøp et brukt ett. Det er nokk av "idioter" som på død og liv skal ha mange MP, som selger sine utgåtte kameraer for en slikk og ikkeno.... Da får du et helt greit kamera for langt under en tusing.

F828

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...