Gå til innhold

Skal kjøpe 3 nye PCer, vil ha tilbakemeldinger

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøpe tre maskiner. Den første skal jeg ha selv. Allroundmaskin til videoredigering, spilling, surfing etc. Den andre er en god allroundmaskin til svigerfaren min. Den tredje er en bærbar PC som skal brukes til studier, spilling, videoredigering mm.

Tilbakemeldinger, takk!

mvh Thorstein Korsvold

PC1:

------

grafikkort: Sapphire Radeon 9800Pro (vurderer å bytte dette til X800Pro for å kunne kjøre 1920x1200 i spill. Bør jeg gjøre dette?)

Harddisk: WD Raptor 740WD

Harddisk: Hitachi DeskStar 7K250 160GB S-ATA

Hovedkort: Asus A8V Deluxe/WIFI-g Hovedkort S-939 K8T800PRO

CPU: AMD64 3500+ s-939

Kabinett: Antec Sonata

Monitor: HP L2335 23 tommers LCD

Tastatur og Mus: Logitech Cordless Desktop Comfort Optical

CDRW-DVD: LG 48x (venter med kjøp av DVD-brenner til dual layer-brenning blir raskere og billigere)

diskettstasjon: Alps

RAM: Elixir 512Mb PC3200 400MhZ CAS3, 2x for totalt 1GB RAM

PC2

-----

Hovedkort: billig Epox-hovedkort, NForce 3 250GB, s-754

CPU: AMD64 3000+

grafikkort: AOpen Aeolus FX5200

Kabinett: AOpen QF 50A

Tastatur og Mus: Logitech Cordless Desktop Optical

DVD-brenner: Lite-On 8x

DVD-leser: Lite-On 16x

Monitor: LG Flatron L1910B

RAM: Elixir 512Mb PC3200 400MhZ CAS3

Bærbar:

----------

AOpen 1557-basert PC fra Pyton.no, koster 14260kr:

AOpen 1557GLS Bærbar 15" SXGA+ ATI 128

Vga, Lyd, Lan, Firewire, Modem, USB 2.0

512MB Kingston PC2700 DDR CL2,5 SO-DIMM

AOpen Combo 24X/10X/24X/8XBulk IDE

CD-ROM/DVD/CD-RW 1556/1557

Intel Pentium M 735 1.7 GHz Boxed PC400

Micro-FCPGA, 2MB cache "Dothan"

Hitatchi 60 GB 2,5", 8MB cache, Silent , 7200rpm

I tillegg:

---------

Brother Hl-1430 laserskriver

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PC2

-----

Hovedkort: billig Epox-hovedkort, NForce 3 250GB, s-754

CPU: AMD64 3000+

grafikkort: AOpen Aeolus FX5200

Kabinett: AOpen QF 50A

Tastatur og Mus: Logitech Cordless Desktop Optical

DVD-brenner: Lite-On 8x

DVD-leser: Lite-On 16x

Monitor: LG Flatron L1910B

RAM: Elixir 512Mb PC3200 400MhZ CAS3

Har en kommentar til PC2 oppsettet,hva skal svigerfaren din bruke pc`en til?Kontor,photoshop osv??Synes det blir litt overkill med den A64 maskin.Hadde vært bedre med en AMD Xp 2500+ og et Nforce2 HK.Det er min mening ivertfall.

Lenke til kommentar

Et par kommentarer til PC 1:

Går du for Radeon 9800 Pro vil dette uten tvil bli en flaskehals. Jeg ville lagt absolutt valgt X800 Pro til dette systemet.

Når det gjelder minne du har valgt så kjenner jeg ikke til det, men CAS3 betyr høye tilgangstider. Du bør titte på noe som klarer CAS2. Spesielt siden resten av systemet var såpass high-end :)

Lenke til kommentar

Zemeckis: svigers skal bruke PCen til ganske tunge 3D-programmer som AutoCAD o.l. Han vil gjerne ha litt fart.

Stian-Hg: Jeg har faktisk et budsjett, da. Men X800 og CAS2 RAm koster litt ekstra, dessverre. Men når det gjelder CAS2, er det virkelig så stor forskjell? Trodde super-RAM først og fremst var bra ifm overklokking? Jeg har ikke tenkt å overklokke.

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk et budsjett, da

Jeg fikk et inntrykk av at det var ubegrenset :)

Uansett ville jeg prioritert X800 Pro hvis du spiller en del. Eksempelvis når Half-Life 2 og Doom III kommer kommer du sannsynligvis ikke langt med Radeon 9800 Pro hvis du satser på høye oppløsninger (1600x1200 og 1920x1200).

Men når det gjelder CAS2, er det virkelig så stor forskjell?

Forskjellen var betydelig på Athlon XP systemer. Når det gjelder Athlon 64 er jeg mer usikker. Uansett er prisforskjellen skremmende lav mellom PC3200 minne godkjent for CL 3 og CL 2,5. Hvor skal du handle?

Trodde super-RAM først og fremst var bra ifm overklokking?

Super-RAM kan bety tre ting: mulighet for lave tilgangstider, mulighet for høy klokkefrekvens og en kombinasjon av begge deler. Som overklokker bryr man seg nesten utelukkende om de to sistnevnte. I ditt tilfelle tenker jeg mer på førstnevnte.

Skal se om jeg finner noe dokumentasjon på ytelse ifm. tilgangstider på Athlon 64 systemer.

EDIT: Her er en tråd om tilgangstider der en har testet "super-ram" sammen med "value-ram" (CAS 2 vs. CAS 2,5) på et Athlon 64 system. Som du ser er det ikke forskjeller som er verdt å nevne engang. Dette kan være anderledels hvis man sammenligner med CAS 3 i tillegg, men det ser absolutt ut som tingene har forandret seg fra Athlon XP :)

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

PC1: 23" LCD? Hmmmm tror nok jeg ville tatt en titt på Eizo L885. Selv om den er 20" 4:3

Ville nok valgt X800pro med din lommebok ja...

Regner med du skal kjøre WD740 disken som OS disk med mulighet for å kjøre en til i RAID0 på sikt? Jeg sier bare DEN ER den råeste disken jeg har vært borti (sitter med en selv :thumbup: ). Men kjør den på Promise 20378 kontrolleren (ikke via kontrolleren i SB) på hovedkortet, da Promise kontrolleren trolig er raskere og ikke bruker ressurser fra trafikken via SB ellers.

RAM: Finn noe bedre! Cas3 ram på ett slikt system er en SKAM. CAS2 takk!

PC2: Raptor er bortkastet hos en "normal" bruker. Kjør en billigere og større disk. Det eneste han vil merke er at windows bruker noen sekunder lengre tid på å starte. Programmene vil starte litt tregere også, men det er knapt merkbart (først ved lasting av STORE kart og annet i spill vil en Raptor komme til sin rett).

Ville nok sett på ett bedre skjermkort/ett skjermkort rettet på design/2d, ikke ett low-end spillkort. Har ikke noen konkrete forslag, men det skjermkortet er ikke det optimale for en 2d bruker.

Bærbar: Har ingen innvendinger (men det er heller ikke det jeg har prioritert eller brukt spesielt mye...).

Lenke til kommentar
Monitor: HP L2335 23 tommers LCD

Nå har jeg ikke prøvd akkurat denne skjermen, men jeg har brukt HP sine 18", 19", og 20" LCD skjermer en del, og det er noe av det dårligste som er å oppdrive innen LCD teknologi. Elendige farger og dårlig på etterslep. Ligg unna er mitt råd.

Kjøp NEC2080UX+ eller Samsung 213T. Sistnevnte er ikke like god som NEC'en, men det ser ut som du prioriterer stor skjerm, og den er garantert bedre enn HP skjermen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder skjermen til PC1, så har den 16ms. Den kom også meget godt ut i en test: http://reviews.designtechnica.com/review1695_main8483.html

Sjekk også denne tråden:

http://hardforum.com/showthread.php?t=757963

Så signatur, jeg tviler på at Samsung 213T er et bedre kjøp. Eller hva sier du?

AveMORphine: RAID0 er uaktuelt. Sjekk denne linken:

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101

Jeg er også uenig i at en raptor 10000rpm er bortkastet ifm vanlig bruk. Harddisken er jo som regel den største flaskehalsen i et system.

Og hvilke fordeler vil et spesialisert 2D-kort gi meg ifm PC2?

EDIT: Men takk for kontrollertipset.

Takk

mvh Thorstein

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar

K, jeg kjenner ikke til den skjermen, jeg har bare en følelse at Eizo (som er en spesialisert skjermprodusent) vet hva de driver med og vel egentlig har blandt de aller beste skjermene som er å oppdrive. NEC er også kjent for å ha svært gode skjermer. Dersom en undersøker litt rundt i miljøer som sitter lenge foran skjermer og setter høyt krav til skjermene er nok de to produsentene enten i hus eller på ønskeliste. Jeg sitter selv med en Samsung i middels-lav prisklasse, men i den prisklassen alternativene ligger her hadde jeg nok valgt enten Eizo eller NEC (som jeg har sett i diverse jobbsituasjoner før, bl.a. som ett "billig alternativ" på Røntgenavdelinger (NEC)).

Klart en Raptor er bedre enn en vanlig disk, men ytelse/pris faktoren er ikke spesielt høy hos en "vanlig krevende" bruker.

RAID0 har jeg delte erfaringer med, jeg velger å stole på egne erfaringer fremfor å legge for mye vekt på Anandtech`s artikkel. Selv om jeg kjenner igjen endel derfra (jeg kjører ikke RAID0 nå).

På mange måter sier du litt imot deg selv på samme måte som jeg gjorde/gjør, da vi på den ene siden vet at det er HDD som ofte er flaskehalsen i systemer, men på den andre siden vet at økt HDD ytelse (RAID0) må tilpasses så det har best generell effekt, og ikke varierende effekt avhengig av bl.a. filstørrelse.

Ang skjermkort så skrev jeg litt klønete (som vanlig :p). Min egen erfaring med nVidia og andre skjermkortmerker (ATI, Matrox osv) er at ATI har (IMO) en bedre 2d gjengivelse på sine standard 3dkort (9500/9600, 9700/9800 osv) enn nVidia med sine TI/FX. Jeg gikk fra POV GF4TI4200 til ett R9500pro kort og fikk vesentlig mindre hodepine/trøtthetstendenser av å sitte lenge foran skjermen. Jeg hadde begge kort en stund, og sammenlignet direkte ved flere anledninger (da jeg hadde to maskiner som var nermest identiske ellers). Og 2d bildekvaliteten var imo bedre på ATI og jeg kunne jobbe lengre foran skjermen uten å oppleve hodepine.

Jeg har også sammenlignet med ett eldre Matrox kort som havner ett sted i mellom de to. Disse sammenligningene ble gjort ved standard skjerminstillinger.

Det jeg vil frem til er at nVidia FX kort i en maskin som trolig ikke vil bli brukt til spilling, henger IMO ikke helt på greip. Jeg har en lignende situasjon i min familie med en mor som sitter med ett nVidia FX "spillkort" hvor jeg da ser forskjellen mellom hennes og min maskin (med 9800pro kort) med samme skjerm (Samsung 191t).

Så jeg vil anbefale at du ser på ATI`s budsjettkort istedet for nVidia kortet. Merk, jeg sitter svært mye og lenge foran data`n pr. dag. Disse forskjellene er ikke enorme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...