Gå til innhold

wanted: kritikk og innspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Ikonene passer med ordene ved til venstre for dem, men synes det blir for dumt med XP-ikoner. De passer heller ikke helt inn med resten av designet. Du burde hatt noen ikoner som ser tegneserieaktig ut, slik som resten av designet.

 

- Bytt ut Verdana med en annen font og legg inn litt mellomrom mellom linjene. Verdana 10px er tung å lese når teksten blir lang.

 

Ellers en fin side.

Lenke til kommentar

Til å være et design nummer 2 ever, må jeg si at det her er en veldig god start.

+ Behagelige farger.

+ Fancy font i header/meny.

+ Lyst og lett.

 

- Som magh påpeker, 10px verdana er UMULIG å lese mer enn en setning.

- Jalla XP-ikoner: BORT!

- Lite detaljer, blir fort kjedelig og ensformig.

Lenke til kommentar

Vel, endre fonten i header og meny. Jeg klarer så vidt å lese noe av det som står i menyen og i header. Hvis du vil at menyen skal dra litt oppmerksomhet, så prøv med caps lock, eller en pen, enkel font som står i stil med resten av designet. Jeg ville også uten tvil fjerna de windowsikonene. Prøv med noe enkelt, men ikke for enkelt.

 

Siden grunnlaget for siden er såpass rent og enkelt, så burde du kanskje prøve å legge inn en liten detalj her og der, som gir avveksling. Gjerne i noe annet enn grått.

 

Ellers er det vel ikke så mye annet å si. Jeg tror du kan få en absolutt brukbar side ut av det der, hvis du bare prøver å endre til noe av det jeg har sagt ovenfor. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke lovgivning eller hva det nå er man skal ta hensyn til,

men er det lov å bruke Windows sine ikoner på den måten til et slikt formål?

 

Kanskje enkelte vil reagere på fonta i header og meny, men jeg vil heller si

at den er eksperimentell. :) Var faktisk litt morsom, samtidig som den er -

nokså - lett å lese.

 

Synes måten du har gjort linkene på var fin, jeg. :) Du vil nok oppleve at

blir merkelig når du lager noe tekst i bold, menmen ... Likte veldig godt

fargen på linken når den var på ikke-mouseover. Mouseover-fargen

ble en smule blass og uklar i forhold til bakgrunnen.

 

Savner litt drop shadow på innholdsfeltet. Siden både menyelementene

og header har det, så var det en smule merkelig hvis man ser det i sømmene.

 

Jeg savner en eksempeloverskrift.

 

Enkel, grei side som fungerer flott til sitt formål.

Veldig bra til å være din andre. :)

Lenke til kommentar

Så innom siden før i dag også :)

 

+Enkel og grei

+ Grei header - intet mer, intet mindre

 

- Litt uoriginalt å bruke WinXP-ikoner i menyen? Samtidig har du brukt en litt for "avansert" font. Husk at det skal være enkelt å lese menyen.

-/+ Litt for få farger på siden, samtidig som det er behagelig å se på

- For brå a:hover

- Få inn padding i bunnen

 

Det er mye å ta tak i, men det er egentlig en god start.

 

I stedet for å bruke

 

<div id="header">
 </div>

bør du bruke

<h1>Overskrift</h1>

 

og style denne nogen lunde slik

 

h1 {
display:block;
background:url(../gfx/header.gif) no-repeat;
padding:150px 0 0 686px;
height:0 !important;
height /**/: 150px;
width:0 !important;
width /**/: 686px;
}

 

Videre bør menyen settes opp i en uordnet liste (<ul>) :)

 

Bra at siden din validerer! :w00t:

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Jeg takker for all kritikk og alle innspill.

 

Jeg har bare et lite spørsmål ang. fonten Verdana. Kan noen fortelle meg hvorfor den ikke skal brukes? Ikke si at det er en font som ikke alle har, for alle Windows-maskiner med Windows 98 eller nyere, har den fonten installert.

 

Jeg kan forstå at ikke alle Mac eller Linux systemer har fonten, men det utgjør 1 promille av alle datamaskiner (overdrivelse fremmer forståelse).

 

Hvilken font skal man DA bruke? Og om "alle" (overdrivelse, noen?) bruker samme font, vil ikke verdensveven se lik ut, uansett hvor du surfer innom?

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Mr.Berg, ikke ta dette ille opp, men ditt argument sutter gammelost. Den siden snakker om hva som skjer dersom leseren ikke har fonten Verdana og hvor liten skriften vil bli (pga. forfatteren har satt ned str. på fonten for at verdana skal bli liten nok) - men dette er et teit argument med tanke på at (hvor mange?) 90+% av alle maskiner har fonten installert.

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Tja - jeg driter nesten i om noen ytterst få prosent av HELE VERDEN ikke ser siden min helt som den er tenkt.

 

Poenget er, hvilken font finnes så hos ALLE maskiner? Times New Roman? Arial? De to styggeste fontene?

 

Hvor er lokaltog når man trenger han - kanskje han har gode argument for Verdana, han bruker det jo på sine sider.

 

Hvorfor skal alle bruke samme font?

 

_

johanf

Lenke til kommentar
Poenget er, hvilken font finnes så hos ALLE maskiner? Times New Roman? Arial? De to styggeste fontene?

Derfor definerer man fonter på denne måten (eks.)

 

body {
font-family:"Trebuchet MS", Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif;
}

 

Og om du driter i om noen få prosent ikke ser siden din riktig - ja, da har du misforstått noe grunnleggende.

Lenke til kommentar

Tja.. Eneste grunnen til at jeg bruker verdana er at jeg synes den passer pent på sidene mine.. Har ikke brydd meg noe særlig om det egentlig, men prøver å bruke Arial, sans-serif så ofte som mulig..

Men på den andre siden så har jeg 0.8em som vanlig størrelse på sidene mine, og mener at Verdana og Arial ser bra ut begge to med denne størrelsen. I tillegg kan folk selv velge størrelse på siden min (pga. bruk av em istedenfor px.)

 

Edit: Bruker også en prioritert liste, slik som Mr. Berg forklarer i posten over.

Endret av lokaltog
Lenke til kommentar

Synes det er veldig lite å hisse seg opp for. Skjønner både johanf og Mr. Berg

til et visst stadie. Bortimot uansett hvilken font man velger vil man oppleve at

det er enkelte som ikke har fonta installert. Verdana er et eksempel, men det

kanskje beste eksempelet er Trebuchet MS. Det finnes ikke en eneste mac-

maskin som har installert den fonta som standard.

 

IMO: Ikke bruk Verdana 0.7em. Den er altfor liten, uleselig og tar mye plass.

Hvis du absolutt er stor verdana-tilhenger, så bruk 0.8em, og benytt en

prioritert liste, og sett andre fonter som ser bra ut i samme størrelse

og i samme line-height som nr. 2 og 3 osv. Arial er alltid en fin båt.

Endret av Dunestar
Lenke til kommentar
Jeg har bare et lite spørsmål ang. fonten Verdana. Kan noen fortelle meg hvorfor den ikke skal brukes?

Det er ikke ille å bruke Verdana som mange – og kanskje aller mest jeg – har kunnet gi inntrykk av. Det er først og fremst når det gjelder små skriftstørrelser at det er lite lurt å gå ut fra Verdana, da denne ser mye bedre ut enn alle andre slags skrifter i disse størrelsene. Resultatet er at de som ikke har Verdana ofte ender opp med en praktisk talt uleselig side.

 

Hvor mange skriftstørrelser som kvalifiserer som «uleselige» henger imidlertid nøye sammen med hvor stor skjermoppløsning man bruker, dvs. hvor høy PPI-verdi (piksler per tomme) man ender opp med. Høyere PPI-verdier resulterer i mindre skjermskrifter. Ettersom dette er noe som varierer sterkt fra maskin til maskin, er hovedproblemet dermed ikke skriftstørrelsen i seg selv, men det at mange ikke har anledning til å endre denne når den er oppgitt i piksler (px). Så lenge brukeren har mulighet til å tilpasse skriftsstørrelsen sin egen skjermoppløsning skulle det ikke være noe problem, men dersom skriften er veldig mye mindre eller større enn skriften på andre nettsider, blir det ofte nødvendig med mye irriterende justering «fram og tilbake». Derfor bør du øke skriftstørrelsen slik at den ligger nærmere skriftstørrelsen valgt av nettleseren (1em).

 

Jeg kan forstå at ikke alle Mac eller Linux systemer har fonten, men det utgjør 1 promille av alle datamaskiner (overdrivelse fremmer forståelse).

Som mange allerede har nevnt har man med CSS-egenskapen font-family muligheten til å angi ikke bare én skrift, men faktisk et helt skriftsett, som kan omfatte skrifter fra alle plattformer. I stedet for å la overdrivelsene dine fremme arroganse bør du heller legge til de Verdana-liknende Bitstream Vera-skriftene i dette, ettersom disse er tilgjengelig på de fleste nyere Linux-systemer. Ha "Bitstream Vera Sans" i skriftsett som slutter med den generiske skriftfamilien sans-serif, "Bitstream Vera Serif" i skriftsett som slutter med serif og "Bitstream Vera Sans Mono" i skriftsett som slutter med monospace (fastbreddeskrift). Da bør du være sikret at sidene dine vil vises ganske så bra også på disse plattformene (så lenge den øvrige CSS-en er noenlunde nettleseruavhengig).

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar

Okay, back to business.

 

Savner litt drop shadow på innholdsfeltet.

 

Hvordan gjør man dette? Jeg prøvde å google litt, men fikk bare opp sånne lure løsninger som å bruke border eller å legge to div'er oppå hverandre.

 

Og alle har mast på XP ikonene mine. Jeg skjønner der godt, men i mangel på noe bedre. Hvor finner jeg ikoner på nett?

 

Takk igjen.

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...