kloppen Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Volvo 360 - 85 mod. 2 liter motor. Kjørte ned en ganske bratt lang bakke. Brukte første gir til å bremse, lå på en ca 3000 rpm i ca 3 min. Oppdaget da at eksosen var farget blå og den forsvant ikke. Har ikke vært blå eksos før. Hva er grunnen til blå eksos og hvordan fikser man dette? Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Ventil-tetningene dine er slitte, så når du bremser på motoren drar du olje ned i forbrenningskammeret.. Lenke til kommentar
kloppen Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Det varer en god stund etter at jeg har bremset på motoren, Så dette er eneste alternativ til blå røyk? Er det skadelig for noen deler av motoren? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 I seg selv; Strengt tatt ikke, men over tid vil olja skape sotavleiringer i forbrenningskammer, på stempeltopper og eksosventiler -kanaler. Dette kan i visse situasjoner skape såkalt tenningsbank, og DET er ytterst skadelig for motoren din! Vil anbefale deg å få byttet tetningene, det behøver ikke koste all-verdens. Blårøyk under de betingelsene du beskriver kan jo også indikere en generell slitasje på oljeskraperingene på stemplene, slik at olja trenger seg opp i forbrenningskammerne den veien, bare så du er oppmerksom på det. Lenke til kommentar
kloppen Skrevet 7. august 2004 Forfatter Del Skrevet 7. august 2004 Det kommer ikke blårøyk under kjøring,kun når jeg bremser på girrene i lang tid med høye turtall... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Det kommer ikke blårøyk under kjøring,kun når jeg bremser på girrene i lang tid med høye turtall... Nettopp, og dette er gjerne en indikasjon på slitasje. Som tidligere nevnt; Tetninger rundt ventilstyringene, i verste fall slitte stempelringer / oljeskraperinger. Årsaken til at dette skjer kun ved gearbremsing, er at det oppstår et ganske kraftig vacuum i forbrenningsrommene, under innsugningstakten. Ettersom gasspjeldet da er stengt, vil dette vacuumet kunne trekke olja forbi ovennevnte tetninger, og av og til også forbi stempelringene. Btw; Det samme vacuumet utnyttes også i bremseforsterkeren (servobremser), i fall du ikke var klar over det. Sjekker du, så vil du finne en slangeforbindelse fra innsugningsmanifolden til selve bremseservoen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå