Gå til innhold

1024 sdram eller 512 ddram?

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere pc'en med nytt skjerkort og ny ram..

Jeg har bestemt meg for powercolor radeon 128 mb 9800 pro og 512 ram til..

Men her er problemet... da jeg kjøpte pc'en fikk jeg med 512 sdram og jeg vet ikke om Jeg burde skaffe meg en 512 sdram til slik at jeg har 1024 sd ram, eller om jeg skal bytte ut sdramen med 512 ddram...

Hva er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det beste du egentlig kan gjøre er å se om du kan greie å få tak i en sdram brikke til ca 150-200kr på 512Mb. ser ikke helt hensikten å kjøpe en ddram brikke til et hovedkort som ikke støtter mer en 166fsb.

Det er sikkert sånn at du har fsb på 133*X og da mener jeg at sdram greier di spesifikasjonene greit, men du vil ikke få ordentlig ytelse før du oppgraderer Hk og cpu til noe mer moderne.

Og det er ikke alle brikker som du kan ta med deg fra 32bits platform til for eksempel a64platform, så du bør undersøke veldig godt at brikken du kjøper (ddr) er kompatibel både med ditt gammle hk og det nye (tricky).

Har du ikke planer om å oppgradere cpu og hk før om 1-2 år, kjøp noe billig brukt sdram, skal du oppgradere snart, så bør du tenk på minst 3500/4000 ddr med gode latencies da det blir mest fremtidsrettet.

Lenke til kommentar
har 1024 sdram samme virkning som 512 ddram?

sd står for: single datarate

ddr står for: dobbel datarate

Det kommer helt ann på... Du skjønner det er stor forskjell på ytelsen på forskjellige ram. ddr ram er generelt dobbelt så raskt som sd: pga. dobbel dataright. Eks. DDR 266 mhz er dobbel så rask som SD 266 mhz.

Dette gjelder når både mhz og timings på ddr og sd er den samme.

Konklusjon på alt dette våset: 512 ddr er bedre enn 1024 sd!

Edit: Legger bare til at mb har ingenting med hastighet å gjøre, Kravstore programmer\spill sluker mer og mer antall mb ram. Spiller du kravstore spill er det lurt å ha mye ram, men som sagt hastigheten økes ikke...

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...