olejohan Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Kan eg bruke Cat.5 kabel i maskina mi til vifte,lys og sant dill? Er det mykkje tap på ledningane? Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 du kan jo det... selv bruker jeg "komunikasjonskabel".. sånn tynn faenskap.. men det funker men cat 5 er jo ENDA tynnere.. Det er jo bare å prøve, funker helt sikkert, så sant du ikke har tenkt til å ha et par hundre meter med kabel Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Bør ikke bruke cat.5 på noen deltavifte i allfall Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Til pumpe da? Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Til pumpe da? Ville ikke anbefalle det hvis det er en 230volts pumpe. Tror jeg ville funnet noe litt grovere. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Hvor mye strøm trekker pumpa? Hadde jeg vært deg ville jeg nok brukt en annen kabel, uansett hva jeg skulle brukt det til.... Lenke til kommentar
The Helper Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 greit nok om pumpa trekker mindre strøm en hva kabelen tåler, men isolasjonen på lederene er nok for dårlig for 230V. mrn til LED's, vifter og slikt så går det nok bra, selv om at du kan komme deg utavdet med ferre ledere, og mykere kabel.. (cat5 har stive ledere og vil etter noe bevegelse gå av..) Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Den er 12v og eg har brukt tjukkere kabel. Men bruker Cat.5 til leds og vifter og lys da.. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Hmm... så lenge du holder deg til 12V og noen mA går det sikkert bra Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Cat 5 kabel har som kjent 4 par, altså 8 leder så til mere strømkrevende ting som en deltavifte på 1,2A er det bare å koble 4 ledere i lag og du har tverrsnitt nok. Skulle mene å ha lest på 1000 fots eske med Lan mark Cat5 kabel at det står 0,22mm2 pr. leder.Så det er fult mulig uten problemer dersom du vill bruke Cat5 kabel til slikt. Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 4. august 2004 Forfatter Del Skrevet 4. august 2004 Bruker slik kabel til leds og vifter. Det funker fint og det blir mindre ledninga! Ole-Johan Lenke til kommentar
kongekrabben Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Og bruke tp kabel til vifter og pumper er jo på grensen til galskap...... Den er laga for veldig små signalsraumar og ikkje meir..... Ivertfall ikkje 230V... Lenke til kommentar
kongekrabben Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Cat 5 kabel har som kjent 4 par, altså 8 leder så til mere strømkrevende ting som en deltavifte på 1,2A er det bare å koble 4 ledere i lag og du har tverrsnitt nok.Skulle mene å ha lest på 1000 fots eske med Lan mark Cat5 kabel at det står 0,22mm2 pr. leder.Så det er fult mulig uten problemer dersom du vill bruke Cat5 kabel til slikt. Ein kabel på 2x0,75mm2 eller 2 ledara på 0,75m2 tar jo mindre plass en ein kat 5 kabel. Og da er du på den sikra sida... Den tåler både 230V og ein god del delta vifter ved 12V...... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Ein kabel på 2x0,75mm2 eller 2 ledara på 0,75m2 tar jo mindre plass en ein kat 5 kabel. Og da er du på den sikra sida... Den tåler både 230V og ein god del delta vifter ved 12V...... Joda det er helt riktig men dersom man har en eske på 1000 fot (305meter) Så er det både en billig og grei løsning på 12V utstyr Lenke til kommentar
kongekrabben Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Ein kabel på 2x0,75mm2 eller 2 ledara på 0,75m2 tar jo mindre plass en ein kat 5 kabel. Og da er du på den sikra sida... Den tåler både 230V og ein god del delta vifter ved 12V...... Joda det er helt riktig men dersom man har en eske på 1000 fot (305meter) Så er det både en billig og grei løsning på 12V utstyr Men det er risikabelt..... Vist noke går gale, kortslutning ol. og noke tar fyr, og noken f.eks eit forsikringsselskap finner ut at du har brukt tp-kabel til ei vifte ol. så trur eg at dei kommer til og vera vanskeligge og få noke pengar utav.... Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Og et par meter med lampettledning koster ikke mange kronene Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Villedende utsagspris fra oss på 305M Cat 5 kabel=1880.- Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 JA! Men du har vel rå til å spandere 20 kr på et par meter med en ledning du ikke risikerer brenner opp? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) Som elektriker så kan jeg både velge rett kabel til rett formål samt ha råd til å kjøpe den, men spørsmålet til olajohan var om det gikk å bruke Cat 5 kabel til vifter og slikt, og ja det går bra. Den største Deltavifta jeg fant på microplex trekker 1,2A som ikke er noe problem med hensyn til varmgang i kabelen, det eneste problemet med den vifta vill være at den trekker så mye strøm at det vil bli ett aldri så lite spenningsfall i kabelen og vifta vill ikke yte maksimalt. Ledningene som er koblet til vifter og slikt er ofte ikke større tverrsnitt på en Cat 5 kabel. Men som sagt du kan paralellkoble de 4 parene og da har man 0,88mm2 som tverrsnitt til de verste viftene eller annet 12V utstyr. Til peltier element vill jeg gå for en annen kabel da et 250W element trekker 20,8A. Til 230V bruk er det helt riktig å bruke lampettledning eller annen egnet kabel, men det er det ikke meningen at u-autoriserte folk skal drive med, samt at det ikke er lov å plugge til dersom det er noe som er "hjemmelaget". Bruk ALDRI Cat 5 kabel til 230V Endret 5. august 2004 av perpyro Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 Bruk ALDRI Cat 5 kabel til 230V Litt for dårlig isolasjon kanskje? Forresten... aner du hvilken spenning PR-kabel er laget for? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå