Naits Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Er det noen prognoser som tyder på at det vil være noe prisfall på ADSL til høsten? At forskjellige leverandører (telenor, nextgentel, bluecom, catch osv) vil sette ned prisene sine? Som et eksempel koster det 549kr i måneden å få 2048kbit linje hos Telenor. En 1mbit linje koster 449kr. Tenk hvor flott det hadde vært å ta 449kr for 2mbit'n? Er dette noe som kan skje til høsten? Kanskje litt mer upload også? Eller er 256kbit "nok"? (Får ADSL rundt oktober skal man tro utbyggingsplanene + 1 måned) Endret 1. august 2004 av Naits Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Er det noen prognoser som tyder på at det vil være noe prisfall på ADSL til høsten?At forskjellige leverandører (telenor, nextgentel, bluecom, catch osv) vil sette ned prisene sine? Hvis dette er sentraler hvor det bare er Telenor Networks sitt utstyr tilgjengelig er det de som setter nivået, det er ikke varslet noen prisendringer fra TNN sin side og ISP-ene har ikke mye og gi skal de ha til brød og smør. Der hvor Bluecom/Catch, NGT m.f har eget utstyr blir det et helt annet spill. Og husk nå på at du ikke trenger og bli Online kunde, det er en fordel for alle om konkurrentene får kunder, da vil det også være mer interesant og bygge ut mer på egenhånd. Lenke til kommentar
Naits Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Det er nok en sentral hvor det er Telenor som bygger ut. Dette betyr vel i praksis at det er kun Telenor og Bluecom som kan tilby? (Slik jeg har forstått det) Men, det er allerede bestillt ADSL fra Telenor. Den usleste lavest hastighet-linja. (700-noe) En godtroende far som syntes det var et kjempegodt alternativ og MER enn nok båndbredde, etter "kloke" ord fra en Telenor-konsulent... Derfor vil jeg ha ned prisene, slik at linja blir raskere... Endret 1. august 2004 av Naits Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Dette betyr vel i praksis at det er kun Telenor og Bluecom som kan tilby? Han burde valgt BC fordi de bygger ut med eget utstyr hvis det blir nok kunder i området. Du kan nok få fra Tiscali, Directconnect samt mange fler men de er alle låst i forhold til det TNN tar i leie pr mnd og de kan heller ikke gi hastigheter utover std TNN. Lenke til kommentar
Naits Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Vel vel, slik jeg ser det så er ikke prisene så veldig forskjellige fra Bluecom og Telenor. Og i det siste har jeg sett mer og mer positive tilbakemeldinger fra telenor-kunder. De har jo gått bort fra de ruterne som bruker oppkobling. (rasppoe eller.no sånt) Og de har jo ikke nedlastingsgrensa Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Og i det siste har jeg sett mer og mer positive tilbakemeldinger fra telenor-kunder. De av oss som har sett TN i aksjon lar seg ikke så lett rive med av dagens tilbud, de bruker fortsatt PPPoE men du kan kjøpe et modem/router av de som skjuler det. Det som er viktig er og være en bevisst bruker og gi pengene til de som når har gitt deg dette Online-tilbudet, og de som har skaffet deg det heter Bluecom, Tele2, Tiscali og alle de andre som har presset Online vekk fra nedlastningsgrenser og høye priser. BC og Online har identiske priser på disse sentralene du tilhører med bare TNN-utstyr. Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Og i det siste har jeg sett mer og mer positive tilbakemeldinger fra telenor-kunder. De av oss som har sett TN i aksjon lar seg ikke så lett rive med av dagens tilbud, de bruker fortsatt PPPoE men du kan kjøpe et modem/router av de som skjuler det. Det som er viktig er og være en bevisst bruker og gi pengene til de som når har gitt deg dette Online-tilbudet, og de som har skaffet deg det heter Bluecom, Tele2, Tiscali og alle de andre som har presset Online vekk fra nedlastningsgrenser og høye priser. BC og Online har identiske priser på disse sentralene du tilhører med bare TNN-utstyr. Helt enig der! Lenke til kommentar
Naits Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Kloke ord, men "problemet" er at min far sverger til Telenor. Og i tillegg så har han mobil og hustelefon på telenor, så han vil gjerne ha alt på samme regning osv. Men, hvordan kan f.eks catch komme i sentralen min hvis ikke catch reklamerer og får folk til å melde seg på som interessert? Jeg har iallefall ikke snøring hvordan Telenor fikk fatt i det antallet de må ha for å bygge ut sentralen, men de fikk fatt i de på et vis, og de har som sagt planlagt å bygge ut sentralen i sept (+ 1 måned for installasjon osv osv). Man kan jo kanskje bare håpe at andre tilbydere, slik som Catch/Nextgentel ønsker å legge inn utstyr i denne sentralen de også etterhvert? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Helt enig der! Bra! Det er ingenting i veien med Online ADSL som produkt lengre, de er ikke spesielt dyre lengre, nivået på support er bedre enn det var for ett år siden osv men så er det selvsagt det balletaket de har på markedet med alle sine avdelinger, vil tro at minst 80% av det f.eks Tele2 fakturere pr mnd for ADSL går rett tilbake i kassa til TN noe som gjør at de ISP-ene som lever av videresalg har kun småpenger og drive for. Det er svært gledelig av flere sentraler nå blir utbyggd av andre leverandører fordi dette setter et skikkelig press på prisene. Dog så har jo TN varslet at de ikke vil tolerere at disse går for langt ned i pris og har varslet at de mer enn gjerne øker linje og plassleie for og tvinge de til og heve prisene igjen. Dette vil gå ut over NGT, Catch/Bluecom og Firstmile som i dag kan underby TNN ganske greit. Dette er en av grunnene til og være skeptisk til TN sine måter og drive butikk på. Dog skal de ha masse skryt for den massive utbyggingen de driver på med, absolutt ingen andre er i nærheten av denne satsningen. Lenke til kommentar
Naits Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Det høres ut som en shabby måte å drive butikk på. Utnytting av et "monopol"... "Hvis dere senker prisene, skal vi TVINGE dere til å øke de igjen, slik at vi er konkurransedyktige på lik linje med dere" Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Men, hvordan kan f.eks catch komme i sentralen min hvis ikke catch reklamerer og får folk til å melde seg på som interessert?Jeg har iallefall ikke snøring hvordan Telenor fikk fatt i det antallet de må ha for å bygge ut sentralen, men de fikk fatt i de på et vis, og de har som sagt planlagt å bygge ut sentralen i sept (+ 1 måned for installasjon osv osv). Catch ser nesten bare etter bedriftskunder, de eier Bluecom som nok vil stå for privatkundebiten til Catch med tiden. Telenor Networks ser på antall linjer på sentralen hvor man kan levere ADSL samt de interesselistene som måtte være tilgjengelig fra Online og andre ISP-er. Hvis noen andre planlegger og bygge ut så pleier de og komme så fort som fy og bygge ut. De har som mål og være tilstede i alle kommuner i norge med ADSL, det blir byggd ut ca 400 sentraler i år Pr dags dato er det 1349 sentraler som er eller er planlagt xDSL-utbygget av TNN, ganske mange får nok dato utover høsten. Lenke til kommentar
Naits Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Det visste jeg faktisk ikke, at Bluecom er et datterselskap av Catch. Det vil jo si at Bluecom har like gode linjer som Catch da? Jeg har jo lest masse om hvor gode linjene til Catch er, spesielt i spill. 400 sentraler på et år er jo ganske imponerende og da. 33 sentraler på en måned rundt om i hele norge. Og 1 sentral om dagen... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Det høres ut som en shabby måte å drive butikk på.Utnytting av et "monopol"... Vel, slik har man drevet på mange områder svært lenge. Dog så tviler jeg på at de får lov av post og teletilsynet i og med de må begrunne denne økningen med økte kostnader. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Eg har Online ADSL, og er faktisk svært fornøygd. Hadde NGT for tre år sidan, og det heile endte opp med at eg fekk inkasso frå Lindorff i to år etterpå. Etter ein (eller tolv) samtale® og litt mailing fram og tilbake, fann NGT ut at det var dei feilen låg hos. :| Eg skulda dei ingen ting! *grr* Tilbake til topic: Nei. Eg har ikkje høyrt noko om prisfall, sjølv om det ikkje skulle forundre meg om det kom eit iallefall før Januar -05. Sitter forresten på samme linja som du Naits, og den fungerer faktisk tålig bra. Både til spill og nedlasting. Supporten til Online er så-som-så, men viss du gjer uttrykk for at du har litt peiling, og vil berre ha bekrefta det du trur, så klarer dei alltids å leite opp ein kar som har peiling. Det har fungert for meg fleire gonger (når eg ville vite kva kabelpar som var i bruk, om splitteren er ein frekvensmultiplekser, osv). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Det visste jeg faktisk ikke, at Bluecom er et datterselskap av Catch. Catch kjøpte BC for noen uker siden så det tekniske er nok ikke særlig samkjørt pr dags dato. Lenke til kommentar
Naits Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Sitter forresten på samme linja som du Naits, og den fungerer faktisk tålig bra. Både til spill og nedlasting. Stakkars mann. For øyeblikket sitter jeg kun på en ISDN-linje levert fra Telenor Men jeg forstod hva du mente da Lenke til kommentar
slettet Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 (endret) Pokker. Hehe. Eg såg feilen mens eg skreiv, skulle rette det, men tydlegvis ikkje. :| Jaja. Endret 1. august 2004 av nmedaas Lenke til kommentar
Naits Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Etter å tatt en test fra Bluecom. (jeg visste dette fra før av da) Anbefalt maksimal kapasitet er 2048 kbps Forventet leveringsdato 5.10.2004 Sentralen er etter Telenors' skjema ferdig utbygd den 5. sept. Bluecom er så "lure" at de i tillegg legger til en ekstra måned slik at de slipper en hel måned med mas fra forbrukeren Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Bluecom er så "lure" at de i tillegg legger til en ekstra måned slik at de slipper en hel måned med mas fra forbrukeren Du kan bestille og få det like raskt fra BC, de vil selvsagt ikke gi deg en eksakt dato på levering så de forholder seg til de normale leveringsvikårene fra TNN. Normalt tar det ca 14 dager fra bestilling til linja er levert uansett ISP. I følge rykter kan Online bestille mye tidligere enn de andre som må vente på at sentralen er klar før de får lov til og legge inn bestillingen i systemet til Telenor. Lenke til kommentar
Naits Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Jeg trodde det tok 1 måned jeg? På jara.no står det 5. sept, og da er jeg blitt fortalt at jeg bør regne en måned fra den datoen før ADSL er i huset... Men du sier at det er normalt 14? Det er mulig jeg har misforstått datoen på jara.no da. Begynner sentralen å bli utbygd da, eller skal den være ferdig` 5. sept? Men, jeg lurer på om ikke vi sporet litt av fra topic Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå