Gå til innhold

Rettigheter ved svindel (elkjøp)


Anbefalte innlegg

Fetteren min kjøpte for noen dager siden imot alle mine råd en pc fra elkjøp.

 

Han liker å spille, så han spurte om den pcen hadde tenkt å kjøpe passet til å spille spill, også nye. "Jada, denne pcen tar alt av spill, til og med de nyeste skal gå fint" sa ekspeditøren fra elkjøp. Noen dager senere kommer jeg hjem til fetteren min og ser at pcen han har kjøpt er en celeron med 48mb integrert Intel extreme grafikk!

Etter en kjapp test fant vi ut at pcen klarer max 40fps i cs, og rundt 3 fps i Battlefield-

 

Siden pcen er kjøpt for å spille Battlefield Vietnam, føler han seg naturlig nok svindlet. Hva slags rettigheter har han? Kan han fortsatt bytte pcen etter noen dagers bruk, eller må han saksøke elkjøp?

Gidder ikke lese alle innleggene her, saa gir deg bare et enkelt og greit svar.

 

Du har 30 dagers full returrett av varen, selv om dere har brukt og testet ut pcen. Det vil si at saa lenge pcen ser helt grei ut, saa kan dere komme tilbake med den (helst med emballasje, men ikke noedvendig), og faa ALLE pengene igjen.

 

Ingen diskusjon engang. :)

 

EDIT: Intel "extreme" graphics duger ikke til noe som helst nei. Daarlig selger du moette!

 

Og som flere her sier, du har vanligvis ikke en eneste angrerett ved kjoep over disk, kun en reklamasjonsrett om produktet ikke svarer til det du ble lovet. (noe som kunne vaert brukt her..men bilr jo vanskeligere aa faa igjennom).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For dette tilfellet er alastors innlegg "fasit"

 

Når det gjeld angrerett på kjøp gjelder dette berre for : salg utanfor selgars faste opphold (gatesalg), postordre, telefonsalg og internett, Der har ein 14 dagers angrefrist viss skjema er lagt ved og 3 mnd viss ikkje.

 

Kjøp utover desse har lovmessig ingen angrefrist, og er opp til butikkane å tillate/nekte retur av varer.

 

Kan dei som bablar ut om 8-10-12 dagers angrefrist venligst sjekke opp lovverket før dei utaler seg. www.lovdata.no er ein god plass å begynne. søk på "forbrukerkjøpslov".

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
For dette tilfellet er alastors innlegg "fasit"

 

Når det gjeld angrerett på kjøp gjelder dette berre for : salg utanfor selgars faste opphold (gatesalg), postordre, telefonsalg og internett, Der har ein 14 dagers angrefrist viss skjema er lagt ved og 3 mnd viss ikkje.

 

Kjøp utover desse har lovmessig ingen angrefrist, og er opp til butikkane å tillate/nekte retur av varer.

 

Kan dei som bablar ut om 8-10-12 dagers angrefrist venligst sjekke opp lovverket før dei utaler seg. www.lovdata.no er ein god plass å begynne. søk på "forbrukerkjøpslov".

Ikke snakk om angrerett, emn feilinformasjon

 

Fra www.jus.no

 

Når er det en mangel ved varen?

Dersom varen ikke er i samsvar med det som har blitt lovet av selger eller gjennom annonse, eller den ikke kan brukes til det formål du har bedt om at den skal brukes til, er det en mangel

 

Hva kan jeg kreve når det er en mangel ved varen?

(...)

For det tredje kan du kreve heving av kjøpet etter kjøpslovens § 39 dersom mangelen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd. Hvorvidt varen har en mangel som er vesentlig må avgjøres etter en totalvurdering, men vurderingen må knyttes til deg som kjøper. Hva selgeren mener om mangelens betydning er derfor nokså uinteressant. Dersom det er flere mangler, må de vurderes samlet.

 

Postet denne før, men den er essensiell for sakenog gjør det derfor igjen

Lenke til kommentar

er dette historien om noen fjær og masse høns?

 

Fantastisk topic vil jeg først si

 

Som nevnt tidligere her så har jo Elkjøp 30 dagers returrett så hvorfor ikke bare gå og bytte pcen eller få pengene tilbake.

 

Og en liten ting som jeg ikke klarer helt å dy meg med, svindel ahem der sliter du vel litt?

Lenke til kommentar

snakke om dårlig service på elkjøp...litt off topic dette men må ha det ut.

 

I fjor kjøpte mine foreldre ny leilighet og skulle kjøpe alle hvitevarer nye (ca 30000.-)

 

Jeg måtte kjøre min mor ut 1.5 mnd i forveien for at hun skulle få de varene hun ville ha om enn de var på lager eller ikke. De hadde alt på lager og hun betalte kontant i butikken og ba dem levere varene på døren 1,5 mnd etter, noe hun også betalte for.

 

Vi tenkte ikke mer over saken og dagen da vi skulle ha levert varene kom. Klokka 12 skulle de være levert. Hadde fått flyttefolkene til å pakke alt frysevarer i esker for nye hvitevarene skulle jo være der kl 12.

klokka ble 2....klokka ble 3 ingen kom.. Jeg ble forbanna...foreldrene mine er tross alt syke og sitter i rullestol så jeg må gjøre alt for dem.

Nytta ikke å komme gjennom på telefon så i fullt raseri så dro jeg ut.

 

"beklager, men varene dine er solgt og utlevert til en annen kunde og vi hadde ikke mer på lager"

 

Jeg krangla som bare f... og klarte å få pengene mine igjen etter mye om og men.

Dette er elkjøp giganten i stavanger. ikke snakk om å ringe å beklage, eller ringe å si at varene ikke kom. Neida...vi selger heller varene og håper kunden som skal ha dem kan vente lenger...jaja..5000 i frysevarer ødelagt og elkjøp nektet å ta ansvar for det.

 

Sier bare en ting: ALDRI MER ELKJØP! :no:

Lenke til kommentar
Det er vel en angrefrist for forbrukerkjøp på 10 dager om jeg ikke husker feil. Bruk den.

Kjøp over disk, som skjer på Elkjøp, har INGEN INGEN INGEN angrerett / returrett osv osv. Så har du kjøpt en ting i en butikk, kan du ikke komme tilbake 4 min etterpå og kreve å få hevet kjøpet, med mindre det er mangel ved varen.

litt vel feil dette da

 

jeg kjøpte tv på elkjøp jeg kom hjem og fant ut hvor dritt den egentlig var, dro tilbake noen timer senere, sa jeg ville benytte meg av elkjøp sin 30 dagers angrefrist, fikk tilbake hver eneste krone :yes:

 

dro så på lefdal og kjøpte en tv til dobbel pris, og det har jeg ikke angret på siden

 

så har eljkøp den 30 dagers angrefristen enda, så skal jeg love deg at den funker, jeg har brukt den, og da hadde jeg ikke spurt en selger om hjelp til valg av tv'en engang, jeg bare kjøpte den og angret VELDIG etterpå. Ikke fikk jeg noe spørsmål om noen ting

Det jeg skrev, var ment for å illustrere hva et kjøp over disk er. Elkjøp (ikke fra elkjop.no) er kjøp over disk. Og her gir kjøpsloven deg OVERHODET INGEN ANGRETT WHATSOEVER (beklager caps, men noe må man jo gjøre for å nå inn til folk). Når varen er kjøpt, så sitter kunden der med denne, så lenge det ikke er en vesentlig mangel med varen.

 

Den ordningen Elkjøp, Biltema, Lindex osv osv gir deg, med x-dagers returrett er noe de på eget initiativ har startet med.

 

Det er kun fjernsalg (internettsalg, telefonsalg, dørsalg, salg på messer og stands osv osv) har angrerett.

Lenke til kommentar
Nei. Du har ingen andre rettigheter enn det butikken evt. gir deg. Elkjøp gir 30 dagers retur. IKEA har også noe lignende, men dette er ikke en lovbestemt rett. Angrefrist gjelder kun ved salg som ikke er over disk, altså typisk internett, telefon o.l.

Men hallo. Angrefrist ligger jo i ordet: du angrer på noe du kjøpte, og vil ikke ha det likevel.

 

Dette derimot, er svindel. Han reklamerer (det at selgeren forteller om produktet, teller for reklame) med at produktet er i stand til å gjøre noe det ikke er. Det må da finnes en lovfestet rett til penga tilbake når man ikke får det man betaler for. Det fettern din har betalt for, er en maskin som takler de nyeste spilla, og det har han ikke fått. Det er ikke angrefrist. Det er en "her-har-dere-tilbake-den-dritten-deres-forbanna-løgnere-jeg-vil-aldri-se-dere-for-mine-øyne-mer-og-langt-mindre-plassere-mine-ben-i-en-elkjøp-butikk"-rett :thumbup:

 

Dette innlegget var ment seriøst. Dette kommer ikke under angrefrist...

Lenke til kommentar
Og en liten ting som jeg ikke klarer helt å dy meg med, svindel ahem der sliter du vel litt?

Dette er noe som for meg går under svindel, siden kjøperen spurte spesifikt om han kunne spille battlefield på den.

 

En selger som sier at han selger deg en hest, mens det egentlig er et marsvin er en svindler. Blir det samme med spill-pc og celly kontorpc.

Lenke til kommentar

Blei det spurd direkte om BF 1942/Vietnam så er det hevingsgrunnlag på feilinformering uansett då det er tydeleg feilinfo frå selgar.

 

Så i grunnen har du og fetteren din ganske god sak, elkjøps returrett og hevingsgrunnlag i forhold til kjøpsloven. Den ekspeditøren som nekter å ta i mot den pakken der har ikkje mange grå som er funkjsonelle i toppetasjen.

 

Lykke til i alle fall, men når dere har både loven og returetten på deres side skal det ikkje vere noko prloblem

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Det er vel en angrefrist for forbrukerkjøp på 10 dager om jeg ikke husker feil. Bruk den.

Kjøp over disk, som skjer på Elkjøp, har INGEN INGEN INGEN angrerett / returrett osv osv. Så har du kjøpt en ting i en butikk, kan du ikke komme tilbake 4 min etterpå og kreve å få hevet kjøpet, med mindre det er mangel ved varen.

Dette hva du sier her er helt feil. Elkjøp har en policy som er 30 dagers retur/angre rett.

Lenke til kommentar

Det jeg skrev, var ment for å illustrere hva et kjøp over disk er. Elkjøp (ikke fra elkjop.no) er kjøp over disk. Og her gir kjøpsloven deg OVERHODET INGEN ANGRETT WHATSOEVER (beklager caps, men noe må man jo gjøre for å nå inn til folk). Når varen er kjøpt, så sitter kunden der med denne, så lenge det ikke er en vesentlig mangel med varen.

 

Den ordningen Elkjøp, Biltema, Lindex osv osv gir deg, med x-dagers returrett er noe de på eget initiativ har startet med.

 

Det er kun fjernsalg (internettsalg, telefonsalg, dørsalg, salg på messer og stands osv osv) har angrerett.

Man må aller først klare å skille mellom angrerett og returrett. Kjøper har spesifikt bedt om en vare som skal oppfylle visse krav. Så lenge det nå viser seg at varen ikke oppfyller disse kravene så kan all skriking om angrefrist bare puttes et visst sted! Kjøper angrer seg ikke!! Kjøper har blitt solgt en vare som ikke fyller de betingelser som har blitt gitt, derfor gjelder RETURRETTEN!! Hvis alle som lurer på dette bare gidder å ta seg bryet med å taste inn et lite søk på lovdata.no så hadde ikke dette behøvd å bli en diskusjon i det hele tatt...

 

En annen ting... Det er forskjell på oppsøkende salg og salg hvor kjøper kommer av "egen fri vilje" Er det oppsøkende salg, f.eks telefonsalg så skal det følge med et angrerettsskjema på den bestilte varen. Dette er i tillegg til de gode betingelsene vi som forbrukere har i kjøpsloven.

 

Til slutt så må det jo sies at det er helt ufattelig at det går an å lage en så lang tråd ut av noe som overhodet ikke er et problem i det hele tatt... Hadde det vært snakk om et kjøp for flere måneder siden så kanskje... Men dette her?? Er det noe rart det blir krig i verden? Skaff dere et liv!!

 

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

      Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

      Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til 

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper 

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering 

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell 

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen 

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning 

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. 

Ref: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html

 

Det er stadfestet at varen har det som kalles en mangel, i følge forbrukerkjøpsloven, derfor gjelder følgende forskrifter:

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

      Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

 

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 

c) kreve prisavslag etter § 31 

d) kreve heving etter § 32 

e) kreve erstatning etter § 33. 

 

      Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

      For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

Ref: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html

Lenke til kommentar

Det jeg skrev, var ment for å illustrere hva et kjøp over disk er. Elkjøp (ikke fra elkjop.no) er kjøp over disk. Og her gir kjøpsloven deg OVERHODET INGEN ANGRETT WHATSOEVER (beklager caps, men noe må man jo gjøre for å nå inn til folk). Når varen er kjøpt, så sitter kunden der med denne, så lenge det ikke er en vesentlig mangel med varen.

 

Den ordningen Elkjøp, Biltema, Lindex osv osv gir deg, med x-dagers returrett er noe de på eget initiativ har startet med.

 

Det er kun fjernsalg (internettsalg, telefonsalg, dørsalg, salg på messer og stands osv osv) har angrerett.

kjøpte over disk jeg, og ja jeg vet det er elkjøp som nettop har denne 30 dagers angrefristen og at dette er et tiltak elkjøp har funnet på selv

 

og siden det er elkjøp vi diskuterer, og ingen andre, så synes jeg vi kan holde oss til elkjøp og deres rutiner

 

virker som vi er enige om at elkjøp har 30 dagers angrefrist, selv en som jobber på elkjøp har jo hvert innom og sagt at han bare kan komme, og trenger ikke fortelle de grunnen til at han vil ha tilbake penga engang

 

jeg er enig at man kan ikke gå i hvilken som helst butikk å gjøre dette, er bare elkjøp som jeg vet om, og det er jo elkjøp vi snakker om?

 

men, det er jo viktig og ha kvitering og alt tilbehør o.s.v, jeg i mitt tilfelle kom tilbake med hele esken da, jeg bare pakket den ut, så pakket den inn igjen

Lenke til kommentar

elkjøp :realmad::realmad: jeg kjøpte en hp pc i for ca 2-3 år siden for 18000 og jeg sa jeg skulle ha en spille pc som jeg skal spille mye med! jada han gikk bort til en pc til 18000 kr og sa at dette er det beste pcen du kan spille med som vi har her og bla bla mens han demostrerte pcen så fryste pcen.det var egentlig en grei pc celeron 1,4ghz 64mb skjermkort MEN ENESTE SPILLET JEG FIKK SPILT VAR CS!!!!borsett fra kabal og sånne spill da.Jeg kjøpte spill hele tiden men ingen funka.Jeg og mange kamerater av prøvde alt mulig men det gikk ikke

En ting til

han sa at celeron var mye kraftigere en pentium alstå 10mhz celeron tilsvarer 7mhz pentium noe sånt

 

EDIT:solgte pcen for 3500kr :wallbash:

Endret av salte aper
Lenke til kommentar

Vel.. du lærte vel etter det kjøpet (salte aper). Jeg kjøpte 3 ferdigPC'er før det liksom plutselig gikk opp for meg at det var en dårlig måte å shoppe PC :!: Etter det har jeg bygget dem selv ;) og får presis de komponentene jeg vil ha og ikke noe som helst dill-dall. Men den lærdommen kostet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...